klyban skrev 2021-03-15 13:25:32 följande:
Du undviker precis hela tiden de premisser du själv satte upp för avgöra om en religion är avskyvärd.
Lark skrev 2021-03-15 12:46:35 följande:
Intressant att höra:
Är uttalandet verkligen rasistiskt?
Vad är rasism? Etnicitet, ras, ursprung och hudfärg?
Eller även ideologi/tro?
Vi har lärt oss dessa omdefinieringar ska ta rasismen ur uttalandet och genom ge det en betydelse det inte har.
Och rasism kan ha hjälpord för beskriva annan rasism än just den om ras och är välanvänt, dock ej så väl använt som rasism allena.
Inget du sagt har ändrat detta liknande våld, inte ens en gång.
Utan det handlar hela tiden om att prata om annat för dig, det handlar om att glömma av mycket stora delar av bibeln och försöka påstå att gamlatestamentet inte är aktuellt, rätt bekvämt, dock ett litet problem det är få kristna som förkastat gamla testamentet, utan mest obskyra varianter som enbart har nya testamentet.
Och vad du ska säga med dom få är det ingen som vet, då våldet av liknande art ändå finns kvar.
Och varför pratar du bara om jesus hela tiden och aldrig gud?
Låter som du missat stora delar av kristendomen och just gud, hur gick det till
Jo, du hävdar det. Undviker absolut ingenting. Men visst...hahaha
Jag glömmer ingenting. Jag förkastar ingenting av GT.
Du verkar tro att min premiss för en avskyvärd religion är våld per se.
Men detta har jag klargjort i flera inlägg tidigare.
Min premiss för en avskyvärd religion är hur den uppmanar sina följare att agera.
Jag vet att GT innehåller hemska historier. Men hur påverkar detta en kristens spridning av evangeliet?
GT finns där hela tiden med allehanda blodiga historier.
Men vad säger Jesus att vi ska göra? Det är ju DÄR fokus ligger.
KRISTendomen... läran om Jesus KRISTUS.
Missionsbefallningen "Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och göra alla folk till lärjungar. Döp dem i faderns, sonens och den helige andes namn och LÄR DEM HÅLLA DE BUD JAG GETT ER".
Och vilka bud? Älska varandra... bota sjuka... hela människor... befria från onda andar.
Varför jag pratar om Jesus hela tiden och aldrig Gud?
Jag pratar om Gud hela tiden - Jesus är SKAPARGUDEN - GUD inkarnerad i mänsklig kropp.
Joh 1: I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till.
Och Ordet blev människa och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet.