Iarwain skrev 2021-03-21 15:51:56 följande:
Vi kommer inte längre här, du läser bibeln på ett annat sätt än du läser andra religiösa skrifter.
De argument du använder om de mer moderata muslimerna, är samma argument som stora muslimska massan använder för att kritisera Daesh/IS. Det är lika fel där som här.
Religion används till att uppnå de mål man vill ha, det går att läsa in vad som helst, även i Buddismen.
När jag försöker läsa Bibeln ordagrant, hamnar jag väldigt nära Westboro Baptist Church tolkning, och väldigt långt från Svenska Kyrkans eller din syn.
Du gör som du vill.
Jag läser ingenting annorlunda... utan läser vad som står.
Moderat muslim? Hur kan man vara moderat inom en religion? Antingen följer man vad en religion säger eller också inte.
Kritisera IS? Ja, IS är horribelt! Men IS gör ju EXAKT vad som står i Koranen.
Visst, man kan anse att Islam borde reformeras och ta bort dessa delar... men då är det ju inte Islam. En religions grundare har ju sagt vad den religionen/ideologin
Läsa in vad som helst, även inom Buddismen?
Intressant. Om du skulle vilja få världsherravälde genom vapenbaserad revolution - hur lyckas du med det inom buddism, en religion som förespråkar ahimsa?
Kul för dig att du hittat en kyrka. När jag läser Bibeln så hamnar jag inte i någon kyrka alls.
Och ja, håller fullständigt med dig...jag är också väldigt långt från Svenska kyrkan.