• Lark

Jomshof

Dessutom är ju bara våld ett av problemen med Islam.

Ett annat problem är ju tilliten... vem kan man lita på inom Islam när de har en princip om att LJUGA.

Taqiyya eller Al-taqiyya innebär att muslimer har rätt/är skyldiga att inför icke-muslimer ljuga och vilseleda om det är till gagn för islam.  Sharíalagen r8.2:
    Talet är ett medel för att uppnå mål. Om ett lovvärt mål kan uppnås både genom att säga sanningen och genom att ljuga, är det olagligt att uppnå målet genom att ljuga, eftersom det inte finns något behov av att ljuga. När det är möjligt att uppnå ett sådant mål genom att ljuga men inte genom att säga sanningen, är det tillåtet att ljuga om att uppnå målet är tillåtet, och obligatoriskt att ljuga om målet är obligatoriskt.

Låter som en bra religion va?
  • Lark
    klyban skrev 2021-03-14 18:32:55 följande:
    Om ljuga är ett problem, så måste du hata verkligen populister.
    Jag har  problem med mycket folk - populister... folk som inte kan svara på enkla frågor... iditioter... obildade människor... ja, listan kan göras lång.
  • Lark
    mari123 skrev 2021-03-15 03:16:06 följande:

Det är ju väldigt tråkigt att en del muslimer gör så ENORMT usel reklam för sin religion. Nu senast i Vetlanda och det kommer hända igen och igen.

Dålig reklam? Förutom Vetlanda... vad syftar du på att muslimerna gör?
  • Lark
    Anonym (Tea) skrev 2021-03-15 08:09:33 följande:
    All denna naivitet är livsfarlig för Sveriges framtid. 
    Håller med dig. Ingen koppling mellan Islam och att hänga homosexuella?
    Islams inställning till homosexualitet kan tas del av i Sharíalagen, som är bindande för varje rättrogen muslim (t ex p17.0-17.3 i Reliance of the Traveller av Ahmad ibn Naqib al-Misri). I p17.0 läser vi ("Profeten" anspelar här på Muhammed):
    Profeten (Allah välsigne honom och give honom frid) sade:
    (1) "Döda den som begår sodomi" (lika med analt samlag, men ordet betyder också rent allmänt "homosexualitet").
    (2) "Må Allah förbanna den som gör vad Lots folk gjorde" (detta anspelar på Abrahams brorson Lot, vilken bodde i Sodom, där homosexualitet var mycket utbrett).
  • Lark
    KostasSonawj skrev 2021-03-15 09:01:57 följande:
    Fast det där är ju inte riktigt sant, islam är till skillnad från i princip alla andra religioner bokstavstroende, koranen är guds EXAKTA ord medan bibeln är ett (måhända väldigt bra) försök att tolka guds mening. Det gör att det som står i bibeln inte är stenhårda regler utan går att så att säga förhandla och omtolka. I koranen så står det en hel del galna saker. I varenda muslimskt land så hänger man homosexuella i grävskopor eller kastar dem från hustak. Tyck vad du vill men det händer inte i den kristna, buddistiska, hinduistiska eller judiska världen. Så enkelt är det.

Såhär, du känner troligtvis inte till det men det lanserades ett islamistiskt (muslimskt, tekniskt sett så finns det ingenting som heter islamism) parti i sverige som heter Nyans. Jag var av nyfikenhet inne på deras sida och såg en stor banner på framsidan med texten (så nära som jag minns den) "Sveriges muslimer, ni står inför ett val - svensk islam eller äkta islam. Vilken väg väljer ni?". Det här är ett bra exempel på hur det fungerar bakom stängda dörrar där man säger som det är, det kommer aldrig att bli tal om någon integration eller någon sekularisering. Det finns bara en form av äkta islam och den hänger homosexuella och degraderar kvinnor till förvuxna barn. Den som inte är troende ska vara skyldig att betala skatt till muslimerna (vilket i dagsläget redan sker, i form av bidrag vilket lätt kan tolkas som jizya). 

Det talas mycket om anti-feminism här på familjeliv med diverse mer eller mindre kreativa tolkningar och fantasier om hur dessa tänker och resonerar men det är sällan eller aldrig som någon kopplar ihop anti-feminism och islam, där liknelsen och dessa misstankar faktiskt hör hemma. Koranen säger att en man inte behöver bry sig om samtycke till sex "lika lite som en bonde ber sin åker om lov". Så att vara tolerant gentemot islam blir att vara intolerant mot kvinnor, inte indirekt eller nästan utan direkt och markant.
    Jag håller med dig om att det är skillnad mellan Koranen och Bibeln. 
    Dessutom har Islam Sharialagen, vilket inte gör livet enklare.
    Islams inställning till homosexualitet kan tas del av i Sharíalagen, som är bindande för varje rättrogen muslim (t ex p17.0-17.3 i Reliance of the Traveller av Ahmad ibn Naqib al-Misri). I p17.0 läser vi ("Profeten" anspelar här på Muhammed):
    Profeten (Allah välsigne honom och give honom frid) sade:
    (1) "Döda den som begår sodomi" (lika med analt samlag, men ordet betyder också rent allmänt "homosexualitet").
    (2) "Må Allah förbanna den som gör vad Lots folk gjorde" (detta anspelar på Abrahams brorson Lot, vilken bodde i Sodom, där homosexualitet var mycket utbrett).
    Men jag undrar över din inställning till Bibeln och dess regler. Bibelns regler är inte stenhårda och går att förhandla och tolka?

Vilka regler i bibeln är förhandlingsbara?
  • Lark
    KillBill skrev 2021-03-15 10:07:32 följande:
    Att homosexuella ska dödas är inskrivet i bibeln..

"Om en man ligger med en annan man som en man ligger med en kvinna, begår de en avskyvärd handling. De skall straffas med döden. De bär på blodskuld.? ( 3 Mosebok 20:13)"

"Ändock är det vanligt att människor hävdar att Gamla Testamentet icke är relevant för kristna idag, utan att Gud idag accepterar alla och älskar alla. Man tycks mena att Gud i Gamla Testamentet  är en lite hårdare Gud än i Nya Testamentet. Men så är det inte. Om vi studerar Bibeln är det tydligt att Gud inte ändrat sin syn på detta"

swedishbaptist.wordpress.com/tag/vad-sager-bibeln-om-homosexualitet/
    Hmm... Joh 8.... en kvinna har varit otrogen och ska därför stenas.
    Kastas inför Jesus för att dömas.

Hans svar "Den som är utan synd kan kasta första stenen".
    Tittar sedan på kvinnan och säger "inte heller jag dömer dig... gå och synda inte igen".
  • Lark
    KillBill skrev 2021-03-15 10:54:50 följande:
    Vad spelar det för roll hur du tolkar bibeln om det finns andra kristna som menar att man som kristen även ska ta hänsyn  till det som står i gamla testamentet?

swedishbaptist.wordpress.com/tag/vad-sager-bibeln-om-homosexualitet/

Att homosexuella ska dödas är inskrivet i bibeln..

"Om en man ligger med en annan man som en man ligger med en kvinna, begår de en avskyvärd handling. De skall straffas med döden. De bär på blodskuld." ( 3 Mosebok 20:13)"

"Ändock är det vanligt att människor hävdar att Gamla Testamentet icke är relevant för kristna idag, utan att Gud idag accepterar alla och älskar alla. Man tycks mena att Gud i Gamla Testamentet  är en lite hårdare Gud än i Nya Testamentet. Men så är det inte. Om vi studerar Bibeln är det tydligt att Gud inte ändrat sin syn på detta"

Jag tolkar ingenting. Jag läser innantill vad Jesus säger.
    Står klart och tydligt.
  • Lark
    KostasSonawj skrev 2021-03-15 10:10:40 följande:
    Det är väl mer av en inställning som kristna har gentemot kristendomen och Bibeln, ta som det här med äktenskap till exempel. Numera viger ju kyrkan homosexuella även fast det står klart och tydligt att det är en man och en kvinna som gäller. Sedan finns det väl passager om att man inte ska göra något alls på söndagar och att långfredagen ska spenderas med att allvarligt kontemplera Jesus lidande på korset vilket jag inte tror att särskilt många gör och kyrkan skulle kräva. Det är ungefär så jag menar.
    Absolut, kyrkan viger homosexuella fast det går emot Bibelns lära.

Men innebär detta att Bibeln är förhandlingsbar?
    Eller innebär detta att vi har kristna tar sig rätten att förvanska Bibelns budskap för att vara politiskt korrekta?
  • Lark
    KillBill skrev 2021-03-15 11:17:27 följande:
    Ja och andra läser som sagt var in andra saker i bibeln. Detta är också en representat för kristendomen..
    Är detta en representant för kristendomen?
    Intressant.... och konstigt. 

Jag hittar nämligen ingenstans där Jesus säger att han hatar homosexuella. Och jag hittar ingenstans där Jesus säger att Gud skrattar när homosexuella dör.

Jag som tyckte att Jesus sa "älska din nästa".
    Jag har ett minne av att jag läst "döm inte så blir ni inte dömda"

Men jag kan ju ha fel.

Visst, man kan ju alltid göra tillägg till Jesu lära... men då blir det ju inte kristendom. Eller?
  • Lark
    KillBill skrev 2021-03-15 11:46:49 följande:
    Ja du är fri att tycka vad du vill men du kan inte förneka förekomsten av kristna församlingar t.ex. Westboro baptist församling eller livets ord som förespråkar att homosexualitet kan skada ditt liv (i sammanhanget är det värt att nämna att både moderaternas ekonomisk-politisk talesperson Elisabeth Svantesson och KDs partiledare Ebba Busch har varit medlemmar i den kristna sekten Livets ord)

www.aftonbladet.se/nyheter/a/BJwMve/homosexualitet-kan-skada-ditt-liv
    sv.wikipedia.org/wiki/Westboro_Baptist_Church
    Jag förnekar absolut ingenting. Jag är väl medveten om vad folk påstår.
    Jag läser bara innantill vad Jesus säger.

Jag undrar bara om dessa verkligen kan kallas kristna eller representanter för kristna tron, när de talar emot Jesu lära.

Men det är ju fullständigt och totalt omöjligt att hitta ett enda uttalande av Jesus där han hävdar att vi ska sprida evangeliet med våld.
    Det är fullständigt omöjligt att hitta ett enda uttalande av Jesus där han säger att Gud skrattar när homosexuella dör.

Detta är inte vad jag tycker. Det är bara att läsa vad Jesus själv säger:

Vilket är det högsta budet när Jesus tillfrågas?

Älska-Älska-Älska. Älska Gud... älska din nästa... älska dig själv.

Inte mina ord. Jesu ord.
Svar på tråden Jomshof