• Iarwain

Jomshof

Lark skrev 2021-03-21 12:27:18 följande:
    Den frågan har jag redan besvarat.
    Läs Bibeln igen. Har du inte förstått den frågan så har du inte läst ordentligt.

Det gjorde jag... jag studerade, läste vad som stod och bildade mig en egen uppfattning. Då behöver man inte fråga andra.

På samma sätt har jag studerat Islam, Koranen, Sharia och hadither.
    Bildat mig en uppfattning.
    Står ju glasklart vad som gäller.
    Du har bildat dig en uppfattning, baserad på ganska stor bias, vad det verkar.

Du har inte svarat på om ska man följa GT eller inte?
    Utan du skriver "läs bibeln".

Så återigen; Ska man följa GT eller inte?
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-21 12:51:48 följande:
    Tja, om man kallar Bibeln, Koranen, Sharialagen, hadither, VEDA-skrifter och mycket mer för bias... 

Yes, jag skriver att du ska läsa Bibeln eftersom du verkar ha svårt att acceptera mina utlägg ang detta. Bättre du läser och bildar dig en egen uppfattning faktiskt.
    Inte min uppfattning.

Det handlar inte om min uppfattning... jag läser innantill vad som står.
    Följa GT? Eller menar du i själva verket:
    Ska man följa LAGEN? Två helt skilda saker.

Jesus undervisade ur GT.
    Jesus UPPFYLLDE LAGEN.
    Romarbrevet säger  "... ty ni står inte under lagen utan under nåden."

Som sagt, hela Bibeln hänger ihop... jag studerade Bibeln och detta var glasklart.
    Tråkigt för dig om det inte är det.
    Jag har läst, men vi kommer liksom inte vidare i denna diskussion om du inte svarar på om man ska bortse från vad som står i GT eller inte...

Så vad står det innantill?
    Ska vi följa de över 100 lagarna i GT eller inte?
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-21 13:53:20 följande:
    Nä, vi kommer inte vidare eftersom du inte läser vad jag skriver.
    Jag kan liksom inte sammanfatta en bok på 1500 sidor i en mening.

Bortse från GT? Nej, vi ska inte bortse från GT.

Ska man följa lagarna i GT? Det gav jag alldeles nyss ett NT citat för.
    Vi lyder inte längre under lagen. Står klart och tydligt.

Jesus själv säger "jag har inte kommit för att upphäva lagen utan för att uppfylla".
    Lagen är alltså uppfylld. En person har en önskan om något.
    Denna önskan blir uppfylld. Har önskar upphävts? Nope, den har uppfyllts.
    Den togs aldrig bort... den uppfylldes. Nu är det ingen önskan längre. Men den försvann aldrig.

Som sagt... läs Jesu egen undervisning... 
    Jag läser, men du svarar ju inte...

Vad betyder "Vi lyder inte under lagen"?
    Är det ok för mig att ha andra gudar?

Varför är det du citerar viktigare än det jag citerat tidigare;
    "Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. 18 Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett. 19 Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas den minste i himmelriket."
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-21 14:07:32 följande:
    Yes, jag ställer mig själv samma fråga.
    Svenska folkets naiva inställning och attityd till Islam är häpnadsväckande.

Varför får man inte säga att en religion är avskyvärd när man får påstå att politiska ideologier är avskyvärda?

Rena grekiskan för mig. Eller egentligen inte. 
    Svensken är ju så otroligt naiv och dåligt påläst.
    Det blir lite av en halmgubbe...

"Islam tycker såhär"
    Lika lite som Kristenheten är enhetlig i sin syn, så är Islam enhetlig i sin syn.

"Islam är avskyvärt"
    På samma sätt som Islam är avskyvärt blir då kristendomen, eller judendomen, eller buddismen, eller <insert valfri livsåskådning här> avskyvärd.
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-21 14:26:33 följande:
    Du läser inte alls. Och du verkar onekligen inte ha läst Bibelns NT.
    Som sagt... läs denna bok en gång till NOGGRANT!

Vad betyder "vi lyder inte under lagen"?
    Jesus har UPPFYLLT LAGEN. Han har inte upphävt - han har uppfyllt.
    Jesus säger att "Lagen ska vara skriven i era hjärtan".
    Och hur går detta till? Tja, läs om Helige Ande.

Är det ok att ha andra gudar om man inte lyder under lagen?

Det jag nästan pratat MEST om hela tiden - Jesu undervisning om det HÖGSTA budet.

Vilket var det? Älska. Men VEM?

"Du ska älska HERREN DIN GUD...."

Tänka sig... det står mitt framför nästan.

Och vad hände EFTER att Jesus sagt alla dess fina ord?
    Han dog på korset. 
    Korset - den händelse som HELA Bibeln kretsar kring.

Men... panik - hur fungerar allt detta? Hur hänger det samman?

Återigen - trons stora mysterium.
    Läs Jesu undervisning... läs Apg... läs breven... och studera hur Helige ande fungerar .

Joh 16: "Ni ska få sanningens ande som ska VÄGLEDA er till sanningen".

Den kristna läran är sannerligen fullständigt unik.
    Så du är alltså ingen riktig kristen?
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-21 14:42:24 följande:
    Kristendomen och buddismen blir lika avskyvärd som Islam?
    Jadu... 

Intressant. Vad är avskyvärt med buddismen? Jag vet vad JAG anser om buddismen. Men vad tycker DU är avskyvärt?
    Har du läst Mahavamsa?
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-21 14:48:11 följande:
    Jag har aldrig påstått att JAG är en kristen.
    Ok, då omformulerar jag.

Din syn på kristendomen är inte den riktiga.
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-21 15:36:58 följande:
    Min syn? Vadå min syn? Jag läser bara innantill vad som står.
    Om Jesus säger "Älska din Gud, älska din nästa och älska dig själv" så är ju inte det MIN syn. Det är ju vad Jesus säger.
    Nej, du bortser från de över 100 lagarna från gamla testamentet.
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-21 15:46:58 följande:
    Jag bortser inte från något. Jag läser vad NT säger.
    Det står där - innantill. Bara att läsa.
    Inte min syn. Det står så.
    Vi kommer inte längre här, du läser bibeln på ett annat sätt än du läser andra religiösa skrifter.

De argument du använder om de mer moderata muslimerna, är samma argument som stora muslimska massan använder för att kritisera Daesh/IS. Det är lika fel där som här.

Religion används till att uppnå de mål man vill ha, det går att läsa in vad som helst, även i Buddismen.

När jag försöker läsa Bibeln ordagrant, hamnar jag väldigt nära Westboro Baptist Church tolkning, och väldigt långt från Svenska Kyrkans eller din syn.
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-24 08:15:55 följande:
    Jadu... hur många Koran-verser vill du ha?
    Hela Koranen är full av dessa uppmaningar...
    Och Sharialagen förklarar tydligt hur Jihad ska bedrivas.

Dessutom finns det en princip inom Islam som heter Taqiyya och som tillåter och BEORDRAR muslimer att ljuga ifall det gagnar Islam.

Islam är LIVSFARLIGT!!!!!!!!!!

Man behöver inte vara varken kristen eller muslim.
    Det är ju bara att läsa innantill vad böckerna uppmanar sina följare/lärjungar att göra.
    Vem har rätt att utlysa Jihad?
    Vad betyder Jihad, enligt koranen?
    Vem har rätt att utlysa krig i kristendomen?

Varför godkänner du Sharia, men inte Hadither?

Det känns som du har lite oklara urvalskriterier.
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-24 13:25:00 följande:
    Den ende person som kan beordra ett globalt jihad är en kalif. Emellertid så kan jihad också startas genom ummahn, dvs genom ett gemensamt beslut av "den världsvida muslimska gemenskapen"

Jihad betyder Heligt Krig och det finns två olika Jihad - lilla resp stora Jihad.
    Religiöst krig och den inre striden.

Ingen har rätt att utlösa krig i kristendomen. 
    Finns inget som helst i Jesu lära om att utlösa och föra krig.
    Budskapet är glasklart - älska dina fiender.

Vem har sagt att jag inte godkänner Hadither??
    Hadither är obligatoriskt för varje muslim.

Hadither talar väldigt tydligt om Jihad. 
    Läs i Hadith enligt Bukhari, Vol 1, Bok 2, nr 26: 

Berättade Ibn 'Umar:
    Allahs apostel tillfrågades, "Vilken är den främsta handlingen?" Han svarade, "Att tro på Allah och hans apostel (Muhammed)." Frågeställaren undrade då, "Vad är nästa (i godhet)?" Han [dvs Muhammed] svarade, "Att delta i jihad (religiöst krig) för Allahs skull." [fetstil tillagt av mig]

Notera att det i citatet ovan står "jihad (religiöst krig)" inom vanlig parentes. Det är inget jag lagt till på egen hand som förklaring, utan finns med i originaltexten för att klargöra att det verkligen handlar om krig och inget annat!
    Det krigiska jihad är alltså (enligt Muhammed själv) den näst främsta handlingen för en muslim, efter att tro på Allah och hans apostel. 
    Här tycker jag inte riktigt att du har rätt.

Heligt krig är en sentillkommen betydelse, men jag kan köpa den betydelsen. Men ordagrant betyder det något annat.
    Den enda som har rätt att utlysa krig är Gud, både inom Islam och Kristendom.

Finns gott om exempel inom bibeln där Gud säger åt sina följare att gå i krig.
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-24 19:25:07 följande:
    Rätt att utlysa krig inom kristendomen? Gud? Hur tänker du nu?
    Utlysa krig inom en religion med hösta budet att Älska Gud... älska sin nästa... älska sig själv... och älska sina fiender?
    Nu har du fått något om bakfoten.

Finns gott om exempel inom Bibeln där Gud säger åt sina följare att gå i krig.
    Absolut... men nu jämför vi KRISTENDOM med Islam.
    Kristendomen följer Jesu lära. Och mig veterligen finns det inget exempel på när Jesus säger åt sina följare att gå i krig.
    Så du förkastar hela GT, fastän Jesus säger att man inte ska det?

Det sitter inte ihop...
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-26 08:14:30 följande:
    Nej, absolut inte... Lark's påståenden är fullständigt utan saklighet.
    Vi kan ju inte leva ett liv enligt definitioner - hur skulle det se ut?
    Jag menar, godtyckligheten och nyanser är ju vetenskapens starkaste vapen.
    Det är ju bara att titta på boolesk algebra. Det är rent nonsens. 
    Hur skulle det se ut om en dator jobbade svartvitt - av eller på?
    Det går ju inte - det måste ju finnas nyanser.

Jag tycker det mesta som Lark skriver har extremt låg nivå.
    Du inser att ett nätverk av Booleska funktioner ger ett icke binärt state, eller?
  • Iarwain
    Rikard skrev 2021-03-27 08:01:43 följande:
    ...

Jag saknar en kunnig diskussion om vad islam är. Jag är lika trött på de troendes skönmålning som på Jomshofs svepande fördömande.
    Det där håller jag med om.

Det finns problem inom den "islamska sfären" som måste tas om hand om.
Svar på tråden Jomshof