• Iarwain

Jomshof

Anonym (Louisa) skrev 2021-03-14 12:22:31 följande:
    Menar du att det jag skrev inte är sant?
    Det påstår jag ingenting om, men du kan å ena sidan inte säga att du inte är kunnig, och sedan å andra sidan dra slutsatser.
    Men det är kanske jag som är lite för akademisk i mitt förhållningssätt till kunskap och slutsatser...
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Iarwain
    Anonym (Louisa) skrev 2021-03-14 12:38:09 följande:
    Haha, ja men tack för idiotförklaringen!

Faktiskt är det nog ändå så att det är min första kommentar du citerade som haltar en aning. Jag är inte helt oinsatt så det var dumt av mig att skriva det jag gjorde.
    Är absolut ingen religionsexpert på något sätt men jag har ögon att se med.

"Lite för akademisk i mitt blablabla", snacka om att vilja trycka till sin meningsmotståndare. Som du för övrigt inte vet ett dugg om utbildningsnivå  på. 

Ta en kopp kaffe och lugna sig nu.
    Det är absolut inte så jag menar med "akademisk".
    Det är snarare kritik mot mig själv och mitt ganska strikta förhållande till hur jag själv drar slutsatser och inte riktat till att trycka ner dig (eller någon annan).
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-14 13:02:28 följande:
    Hadither är många... bla kan nämnas Sahih Bukhari. 

Och nej - det är inte samma sak som att läsa GT utan NT.
    Läsa GT utan NT går alldeles utmärkt... fråga varenda jude.
    Judarna läser ju inte NT.

NT går också att läsa utan GT... även om det finns betydande hänvisningar till GT.
    Du kan om du är kristen inte strunta i nya testamentet, på samma sätt som att Sunni har sina Hadither och Shia har andra.
    (läs gärna min signatur så struntar jag i att kommentera din kommentar om judendom.)

Det är ytterst lika förhållanden, Hadither och NT skulle jag vilja påstå.

Vad menar du med "studerat Sharia-lagarna"?
    Är det i någon form av organiserad form eller menar du att du läst dom i något speciellt forum där man utvärderat, eller menar något mer liknande "läst jäkligt noggrannt"?
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-14 13:25:07 följande:
    Jag har aldrig påstått att man kan strunta i NT som kristen. 
    Eller rättare sagt - NT är ju en kristens primära skrift. 

Lika förhållanden mellan Hadith och NT? Vi säger så... det blir nog bra.

Förlåt mig... klumpigt uttryckt. Jag menar Sharia-lagen Reliance of the Traveller, sammanställd av Ahmad ibn Naqib al-Misri

Det jag menar:

GT beskriver lagarna
    NT beskriver Jesus liv och hur han förhöll sig till lagarna

Koranen beskriver lagarna
    Hadither beskriver Muhameds liv och hur han förhöll sig till lagarna

Rätt eller fel?

• Iarwain
    Lark skrev 2021-03-14 13:56:15 följande:
    Inte helt och hållet... men jag förstår vart du är på väg.
    Förenklat ja... bland annat. GT är ju så mycket mer än lagarna.
    Och NT är ju så mycket mer än så.

Judarna behöver inte NT. Kristna använder primärt NT även om mycket hänvisas till GT.

Haditherna är mycket mer problematiska än så. Det har i alla tider funnits muslimska uttolkare som menat att det endast är Koranen som gäller och att hadítherna inte är bindande på något sätt. Ja, att man t o m skall undvika dessa. Man har då bl a hänvisat till att Koranen säger om sig själv i vissa verser, att den är perfekt och fullständig (och alltså inte behöver kompletteras av ytterligare texter). Det finns också hadíths som varnar för att använda andra källor än Koranen. En hadith (Sahih Ahmed, Volume I, sid 171) säger t ex, "Skriv ingenting av mig [Muhammed] annat än Koranen. Den som skrivit något sådant, måste förstöra det." Samtidigt finns andra hadiths som tycks stödja den motsatta ståndpunkten. En hadith (Tirmidhi, Ilm, 12.) berättar om en man som kom till Muhammed och sade, "Vi hör många ting från dig, men de flesta av dessa försvinner från minnet, eftersom vi inte kan komma ihåg dem". Muhammed uppmuntrade då honom att skriva ned det han hörde för att inte glömma det. Dessvärre finns av uppenbara skäl problem med att använda hadiths för att motbevisa eller bevisa giltigheten av hadítherna. 
    Samtidigt så har de olika inriktningarna till islam olika hadither och det är där de stora stridigheterna finns.
    Det finns ingen stor inriktning av islam, som inte använder sig av hadither, mig veterligen.

Du verkar skriva om någon form av enhetliga hadither. Det är det inte.

På samma sätt som NT inte är enhetlig, utan en sammanställning av många olika texter, som motsäger varandra, liknande exemplet jag tog ovan.
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-14 17:39:03 följande:
    Ingen har låtsas om att GT inte existerar längre. Ingen har sagt att våld inte förekommer i Bibeln.
    Mina premisser är väldigt enkla. Mina premisser handlar inte om våld i sig.
    Mina premisser handlar om UPPMANINGAR till våld.

Om vi ska prata om Islam vs Kristendom så måste vi ju prata om vad resp upphovsmän uppmanar till. 

Vi tar HELA BIBELN:
    Ge då ett exempel från Bibeln där Kristna uppmanas av Jesus att sprida evangeliet med våld.

Du säger att mina premisser ger samma syn på Islam och Kristendom.

Koranen uppmanar muslimer att döda för att sprida Islam.
    Var i Bibeln uppmanas KRISTNA att döda för att sprida Jesu lära?

Ger du inte svar på detta så kan vi lika gärna lägga ner.
    Det jag skrev tidigare som du väljer att bortse från för det passar inte in på vad du tycker bibeln ska beskriva.
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-14 17:48:28 följande:
    Bortser inte från något. Jag läser innantill.

Ge exempel från Bibeln där Kristna uppmanas av Jesus att sprida evangeliet med våld.

Koranen uppmanar muslimer att döda för att sprida Islam.
    Var i Bibeln uppmanas KRISTNA att döda för att sprida Jesu lära?

Superenkelt att svara på. Bara visa mig.
    Även jag läser innantill.
    Jag gav citat innan.

Det går inte att tala bort, även om du tycker att du kan det.
    Bibeln säger emot sig själv även inom NT.
  • Iarwain
    Anonym (pkpk) skrev 2021-03-14 18:05:39 följande:
    Du tycker också att man ska piska våldtäktsoffer, Varför? Vad exakt anser du är så bra med Iran och vill att vi också ska ha sharia lagar?
    Har du slutat slå din fru?

Man ska skilja på religion och samhälle.
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-14 18:02:09 följande:
    Grattis - du fixar det inte. Inte lätt att vara liten i denna värld.
    Du har inte givit några citat där Jesus uppmanar kristna att sprida kristna läran med våld. 

Du klarar inte uppgiften. Grattis, vad gör du i denna diskussion?
    Hahahahaha
    Varför ska jag över huvud taget hitta citat från en bok (eller samling av böcker) som är så internt motsägelsefull.

Ändrade Jesus lagen eller inte?
    Bibeln säger rakt ut att han inte gjorde det. Men även detta spår är totalt ointressant då bara idioter använder denna typ av bok för att styra ett samhälle.
  • Iarwain
    Anonym (pkpk) skrev 2021-03-14 18:28:01 följande:
    Igen varför klarar du inte av att avtånd från att man avrättar tiotusental homosexuella i Iran? Kanske för att du stödjer det 

Varför skulle jag behöva ta avstånd från det?
    Men jag har inga problem att göra det.

Må alla som avrättar, misshandlar, trakasserar eller på andra sätt behandlar andra illa brinna i en evig eld.

Svar på tråden Jomshof