Lark skrev 2021-03-14 13:56:15 följande:
Inte helt och hållet... men jag förstår vart du är på väg.
Förenklat ja... bland annat. GT är ju så mycket mer än lagarna.
Och NT är ju så mycket mer än så.
Judarna behöver inte NT. Kristna använder primärt NT även om mycket hänvisas till GT.
Haditherna är mycket mer problematiska än så. Det har i alla tider funnits muslimska uttolkare som menat att det endast är Koranen som gäller och att hadítherna inte är bindande på något sätt. Ja, att man t o m skall undvika dessa. Man har då bl a hänvisat till att Koranen säger om sig själv i vissa verser, att den är perfekt och fullständig (och alltså inte behöver kompletteras av ytterligare texter). Det finns också hadíths som varnar för att använda andra källor än Koranen. En hadith (Sahih Ahmed, Volume I, sid 171) säger t ex, "Skriv ingenting av mig [Muhammed] annat än Koranen. Den som skrivit något sådant, måste förstöra det." Samtidigt finns andra hadiths som tycks stödja den motsatta ståndpunkten. En hadith (Tirmidhi, Ilm, 12.) berättar om en man som kom till Muhammed och sade, "Vi hör många ting från dig, men de flesta av dessa försvinner från minnet, eftersom vi inte kan komma ihåg dem". Muhammed uppmuntrade då honom att skriva ned det han hörde för att inte glömma det. Dessvärre finns av uppenbara skäl problem med att använda hadiths för att motbevisa eller bevisa giltigheten av hadítherna.
Samtidigt så har de olika inriktningarna till islam olika hadither och det är där de stora stridigheterna finns.
Det finns ingen stor inriktning av islam, som inte använder sig av hadither, mig veterligen.
Du verkar skriva om någon form av enhetliga hadither. Det är det inte.
På samma sätt som NT inte är enhetlig, utan en sammanställning av många olika texter, som motsäger varandra, liknande exemplet jag tog ovan.