• nihka

Jomshof

Lark skrev 2021-03-15 11:58:58 följande:
    Jag förnekar absolut ingenting. Jag är väl medveten om vad folk påstår.
    Jag läser bara innantill vad Jesus säger.

Jag undrar bara om dessa verkligen kan kallas kristna eller representanter för kristna tron, när de talar emot Jesu lära.

Men det är ju fullständigt och totalt omöjligt att hitta ett enda uttalande av Jesus där han hävdar att vi ska sprida evangeliet med våld.
    Det är fullständigt omöjligt att hitta ett enda uttalande av Jesus där han säger att Gud skrattar när homosexuella dör.

Detta är inte vad jag tycker. Det är bara att läsa vad Jesus själv säger:

Vilket är det högsta budet när Jesus tillfrågas?

Älska-Älska-Älska. Älska Gud... älska din nästa... älska dig själv.

Inte mina ord. Jesu ord.
    Finns lika mycket kärleksbudskap i Koranen. Man kan välja att se enbart de delarna precis som man kan enbart välja till Bibelns kärleksbudskap. Men det innebär inte att det inte också finns en massa skit och aggressivitet i båda skrifterna.

Jesus är Guds son och ställföreträdare på jorden och Gud är en rätt läskig typ i både GT och NT som kräver att man ska lyda och tjäna, jmf "slav" (Abdi) i Koranen, alla irrationella infall. Samma auktoritära skit i båda böcker.

Fast jag gillar (Svenska) kyrkan. De gör en massa gott bl a för människor som har det svårt. 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Louisa) skrev 2021-03-15 18:09:43 följande:
    En viss skillnad kan väl vara att kristna inte längre lever efter Gamla Testamentet medans många muslimer lever efter koranen?

Utöver det så lever kristna efter Jesu ord i Nya Testamentet.

Sverige må vara sekulärt men vårt jämställda samhälle övertrumfar religionsfriheten tusenfalt.
    Jodå. Finns rätt mycket GT över SDs tankegods.
  • nihka
    Anonym (Louisa) skrev 2021-03-15 18:48:17 följande:
    Skrev jag något om SD i det du citerade?
    Nej, det var jag som gjorde det. Det finns kristna SDare vars värdgrund återfinns i GT.

SD är VÄLDIGT intresserande av Svenska kyrkan:

">

• nihka
    Anonym (Louisa) skrev 2021-03-15 18:49:20 följande:
    Han sa inte att islam är en avskyvärd religion, han sa att det är hans åsikt. Inte att det är fakta.
    Det är skillnad på åsikter och fakta.
    Jo, det gjorde han. Det var faktiskt hans exakta ord.

Naturligtvis är det inte fakta. Inget som innehåller värdeladdade ord som "avskyvärd" är något annat än en åsikt.
  • nihka
    Lark skrev 2021-03-15 16:56:20 följande:
    Jadu, vete tusan vad man ska göra. Vill bara inte ha in denna sataniska religion i detta land. Eller rättare sagt, religionen är ju här redan.
    Vill inte att den ska växa. Islam är verkligen satan på jorden.

Men Kina? Tja, pest eller kolera? Islam eller kommunism?
    Idioter eller idioter?

Vad vi måste börja med i detta land är ASSIMILERING! Och sluta vara så jvla naiva!
    Javisst. Vi kunde börja med att assimilera in SD i det svenska samhället. Även de måste ju någon gång tröttna på att vara Sveriges politiska rövhål och vilja förändras.
  • nihka
    Anonym (Louisa) skrev 2021-03-15 19:20:31 följande:
    Nej, det var det inte.
    Ta och se på programmet och återkom.
    Jo, det var det: "Jag lider med de människorna som tvingas födas i de här länderna under islam som enligt mig är en avskyvärd ideologi och religion."
  • nihka
    KostasSonawj skrev 2021-03-15 19:25:59 följande:
    Intressant, hur tänker du nu? Gissar på att du inte tänker längre än "GT = dåligt, SD = dåligt, därför GT = SD" men ändå, vill gärna höra. Skulle dessutom vara intressant att höra om din inställning till islam som en alltmer framträdande och betydande del av det svenska samhället och hur du ser på det. Hur ställer du dig till en könsseparerad skola exempelvis? Ska vi ha muslimer i det här landet och deras tro aldrig någonsin får ifrågasättas så måste vi ju gå med på deras sätt att leva. Var drar du gränsen om du nu vill dra en sådan?
    Gissa på du. Annars menade jag exakt det jag skrev.

Vi har religionsfrihet i Sverige och det tycker jag är bra. Motsatsen skulle vara religionsförbud eller statsateism såsom det finns/funnits i exempelvis Kina, Sovjetunionen, Nordkorea och Albanien. Men det kanske är dit du vill.
  • nihka
    Lark skrev 2021-03-16 08:30:36 följande:
    Man behöver inte ens se delar - man kan läsa innantill.

Visst finns det ett kärleksbudskap i Koranen - definitivt.
    Men den kärleken har premisser. 
    Allah älskar BARA den som gör hans vilja... den som håller sig till honom.

Om du går emot Allah så älskar Allah dig inte längre. Står klart och tydligt i Koranen.... bara att läsa innantill.
    "Allah älskar inte den som..."

Men... du får gärna hjälpa mig och komma med ETT citat ur Bibeln där Gud säger att han inte älskar människan.

Jag kan komma med TONVIS med citat ur Koranen som säger att Allah INTE ÄLSKAR den som gör si eller så.
    Allah älskar bara den som gör som han vill.

Bibeln är väldigt tydlig med sitt budskap om kärlek - Guds kärlek.
    Guds kärlek i Bibeln är AGAPE = villkorslös kärlek.
    Spelar ingen roll vad du gör eller säger - Gud slutar inte älska dig vad du än gör.
    Precis som med en förälder. Jag tror de flesta föräldrar älskar sina barn vad de än gör.

Nej, Gud gillar inte allt människan gör - krig, våld och elände... men Gud slutar ALDRIG att ÄLSKA människan.

DET är skillnaden mellan Koranen och Bibeln.

Intressant. Jag har nog inte läst samma NT som du. I mitt NT så handlar det inte om att lyda. Där handlar det om ett samspel med Gud genom den Helige ande. 
    En personlig kärleksrelation med Gud. 
    Ja, jättekärleksfull. Abraham skulle få offra sin son Isak för bevisa sin trohet till Gud. Vilken jävla tyrann! Där kan vi snacka om premiss.

Och så har vi Job. Haha vad Gud älskade honom villkorslöst. Not.

And the list goes on.
  • nihka
    Anonym (Louisa) skrev 2021-03-16 05:13:38 följande:
    Du ser det fortfarande inte?
    Hur som haver har Jomshof uttrycket att islam är en avskyvärd religion. Till och med två gånger på raken nu. För att du ska kunna hålla med honom behöver han ju först ha uttalat sig. Ser du inte det?
Svar på tråden Jomshof