• Anonym (TS)

Bråk om födelsedag!

Min man o jag är ovänner över att jag vägrar vara med på hans barns födelsedagsfest idag.

Hans ex är den som har styrt upp allting inför deras barns 20 års firande idag. 50 plus pers ska komma? Ni hörde rätt? Mer än 50 pers ska festa i hennes lilla hus under dessa pandemitider o jag vägrar komma utan har bestämt mig för att vara hemma med vår tvååring. Skulle inte gå på någons fest nu om man säger så.

Det här har gjort min man vansinnig o han kallar mig för en elak jävla svartsjuk styvhäxa o om jag vägrar följa med så ska vårt barn med men jag vägrar.

Är jag helt sjuk i huvudet?

Frågat lite av mina vänner o vissa har sagt att det är sjukt att ha en sån fest under Corona medans en sa åt mig att jag måste gå för att annars kommer alla snacka om hur elak jag är.

• Svar på tråden Bråk om födelsedag!
  • Anonym (TS)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2021-03-13 09:12:15 följande:

Ja på nåt sätt måste ni iaf sära på er, och 30 mil är ändå ett bra avstånd för att de ska kunna ses ofta.

Synd att pojken inte var äldre för ungefär från 12 års ålder brukar tingsrätten också ta stor hänsyn till barnets önskemål om var hen ska vara boende, och alltså bara ha umgänge med den andra med frivilliga övernattningar.

Det hade varit mycket lättare då men hade mitt barn varit 12 så hade han varit förstörd vid det här laget. Nu vid två så börjar han förstå mycket mer men det är inte för sent att ge honom en bra start.

Vet att jag måste göra nåt nu innan han blir äldre. Vet att min man o hans barn inte kommer freda honom från kommentarer som att jag är så jävla korkad i min lilla skalle, idiot o dum i huvudet för det gör de idag inför honom. Kan inte ha det så.
  • Anonym (TS)

Ska tillägga här att hans dotter inte säger dessa saker till mig utan det är min man som gör, hon blir stärkt o glad över det. Det märks att hon växer o blir mer positiv o kärleksfull mot honom ju mer han trycker ner mig.

Det var lite så det började. Han o jag var så lyckliga över bebisen men hon blev så svartsjuk. Det var där det började, han började mobba mig o ignorera vårt barn o så har det varit i två år ungefär.

• Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2021-03-13 09:19:40 följande:
    Det hade varit mycket lättare då men hade mitt barn varit 12 så hade han varit förstörd vid det här laget. Nu vid två så börjar han förstå mycket mer men det är inte för sent att ge honom en bra start.

Vet att jag måste göra nåt nu innan han blir äldre. Vet att min man o hans barn inte kommer freda honom från kommentarer som att jag är så jävla korkad i min lilla skalle, idiot o dum i huvudet för det gör de idag inför honom. Kan inte ha det så.
    Precis, du har ju inte "råd" att vänta i tio år till, för hans skull. Börja planera din exit strategy. Ställ dig i bostadsköer, både där ni är nu och på det andra stället 30 mil bort.
  • Studentpappa
    Anonym (TS) skrev 2021-03-13 09:08:20 följande:

Nej så är det väl. Det är i min värld helt absurt, däremot vet dem nog att detta inte är okej för förhållningsreglerna var att inte ta en massa bilder o lägga upp på sociala medier.

Då är det väl på sin plats att dom får skämmas inför polisen, kan ju alltid föreviga det på bild och lägga ut.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (TS)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2021-03-13 09:37:12 följande:

Precis, du har ju inte "råd" att vänta i tio år till, för hans skull. Börja planera din exit strategy. Ställ dig i bostadsköer, både där ni är nu och på det andra stället 30 mil bort.

Jag står i massa bostadsköer o letar boende nu sen en tid tillbaks
  • Somebodyelse

Du lever verkligen i en hemsk situation och jag tycker absolut att du ska lämna den här mannen som behandlar dig så illa. Men rym inte med barnet! Du riskerar att bli anmäld för egenmäktighet med barn och bli ifråntagen vårdnaden. Om ni befinner er i en vårdnadstvist kommer det betraktas som umgängessabotage och även då riskerar vårdnaden att tillfalla pappan istället. Så tänk dig noga för. Planera för att lämna, se till att dokumentera alla elakheter i både dagboksform och om det är möjligt även med inspelningar. Din son är fortfarande liten, så chansen finns att familjerätten anser att varannan vecka är för lång tid för honom. Då kan det bli exempelvis 2+2+3, alltså att ni har honom två dagar var, sedan en helg.

Angående dagens kalas så tycker jag du gör helt rätt i att hålla dig och sonen undan och du ska absolut tipsa polisen om tillställningen. Om de inte förstår det olämpliga på egen hand, så kanske polletten trillar ner när polisen förklarar.

• Anonym (TS)
    Somebodyelse skrev 2021-03-13 09:43:25 följande:

Du lever verkligen i en hemsk situation och jag tycker absolut att du ska lämna den här mannen som behandlar dig så illa. Men rym inte med barnet! Du riskerar att bli anmäld för egenmäktighet med barn och bli ifråntagen vårdnaden. Om ni befinner er i en vårdnadstvist kommer det betraktas som umgängessabotage och även då riskerar vårdnaden att tillfalla pappan istället. Så tänk dig noga för. Planera för att lämna, se till att dokumentera alla elakheter i både dagboksform och om det är möjligt även med inspelningar. Din son är fortfarande liten, så chansen finns att familjerätten anser att varannan vecka är för lång tid för honom. Då kan det bli exempelvis 2+2+3, alltså att ni har honom två dagar var, sedan en helg.

Angående dagens kalas så tycker jag du gör helt rätt i att hålla dig och sonen undan och du ska absolut tipsa polisen om tillställningen. Om de inte förstår det olämpliga på egen hand, så kanske polletten trillar ner när polisen förklarar.

Det är min allra största rädsla att bli fråntagen vårdnaden och jag har som sagt inte så mycket tillit till systemet. Han slår ju inte mig o han slår inte vår son, han skulle få halva vårdnaden lätt och det känns just nu jobbigt. Skulle jag dra situationen hemma där jag oroas över syskonet så skulle det inte bli till min fördel heller så sitter liksom lite fast.

Är också rädd att han skulle dra upp min depression till min nackdel även fast det var han som var orsaken till att jag var otröstlig o knäckt hela tiden. Jag sa aldrig som det var då till läkaren att orsaken till att jag jämt grät var för att min man tryckte ner mig dagligen utan det klassades som vanlig förlossningsdepression.
  • Somebodyelse

Det han utsätter dig för är psykisk misshandel och det är minst lika illa som fysisk. Skillnaden är att den inte syns på utsidan av kroppen.

Planera för din flytt noga. Kontakta kvinnojouren på din ort och be om stöd. Dokumentera ALLT. Att du haft en depression kan knappast ligga dig i fatet, i synnerhet inte om den klassades som förlossningsdepression. Drar han ändå upp den så förklarar du för rätten varför du blev deprimerad. Önskar dig verkligen all lycka till!

• Anonym (TS)
    Somebodyelse skrev 2021-03-13 10:02:01 följande:

Det han utsätter dig för är psykisk misshandel och det är minst lika illa som fysisk. Skillnaden är att den inte syns på utsidan av kroppen.

Planera för din flytt noga. Kontakta kvinnojouren på din ort och be om stöd. Dokumentera ALLT. Att du haft en depression kan knappast ligga dig i fatet, i synnerhet inte om den klassades som förlossningsdepression. Drar han ändå upp den så förklarar du för rätten varför du blev deprimerad. Önskar dig verkligen all lycka till!

Tack! <3

Idag ångrar jag att jag inte sa som det var men var rädd att vi skulle få soc på oss. Jag var inne i en period då också då jag hoppades på att allt skulle bli bättre o hur stark är någon egentligen när man är nybliven mamma?

Men jag har börjat berätta för människor i min krets om hur det var o hur det är o fast många chockas av det jag berättar så tror jag att det är mitt sätt att bearbeta o dokumentera allt. Jag har varit så nedtryckt i botten o min första tid som mamma är inte förknippat med positiva minnen alls, förutom min lilla son då förstås.

Jag hoppas på en ljus framtid o har tänkt i framtiden att jag ska göra nåt för att stötta andra kvinnor i liknande sits. Men än är jag inte där.
  • Lilant

Restriktionerna är ju ett bra sätt att undkomma men jag vill bara berätta att din man verkar sjuk i huvudet och du borde springa... klart du inte ska behöva gå på en fest till han å hans ex barn speciellt inte en 20 åring, hade varit annorlunda om de va en 8 åring utan vänner eller annan släkt men så är ju inte fallet... Det hade ju varit som om jag gick på grannens mammas nya mans födelsedags kalas och när jag tackat nej fått mitt hus nedbränt eller nått.. ja du fattar.. du har rätt å han fel..

Svar på tråden Bråk om födelsedag!