• Solen123

Graviditetspenning pga covid jobbar på ica

Hej

Är det någon som fått graviditetspenning beviljat pga riskgrupp för covid efter v 20 och jobbar på ICA/willys/citygross mfl?

Tänker alla människor man träffar varje dag som är i butiken.

• Svar på tråden Graviditetspenning pga covid jobbar på ica
  • Solen123
    Ebo88 skrev 2021-03-10 19:54:07 följande:

Min kusin blev nekad och hon jobbar i affär.

Hennes chef inskaffade visir och krav på munskydd sen fick hon stå bakom kassan med plexiglasskydd.

Fast på den affären så har alla anställda munskydd och visir sedan länge. Ett krav.

Men bara för att min svägerska blev nekad så innebär ju inte det att du blir det så du ska ju definitivt höra efter, vilket du säkert har gjort.

Tack för svar! Vad för butik? Kan tyvärr inte jobba med plexiglas som skydd.

Har inte gjort det än men tänkt fråga, ville se om fler fått det :)
  • S23
    Solen123 skrev 2021-03-10 19:46:34 följande:

Man tillbringar mer tid i butik än på lager. Finns inga jobb där man enbart står på lagret hos oss.

Folk kommer sjuka till butiken och många skiter i 2 meters avstånd utan tränger dig fram bredvid en ändå.

Men det jag ville veta av tråden är om någon fått beviljat och inte vad folk själva tror och tycker :)

Problemet är ju att det bara är någon vecka eller två sedan socialstyrelsen kommit fram till att gravida är riskgrupp. Så min gissning är att det inte finns många här på forumet som faktiskt har någon erfarenhet ännu.

Det är varje arbetsgivare som skall göra bedömningen av arbetsmiljön. Helt godtyckligt helt enkelt och oavsett om alla andra inom butik fått arbetsgivaren att stänga av dem så betyder inte det att din arbetsgivare kommer göra det.

Sedan finns arbetsgivare som tagit ansvar redan innan gravida klassades som riskgrupp. Så länge arbetsgivaren fyller i att de förbjuder arbetstagaren att arbeta och och möjlighet till omplacering inte finns så godkänns det av fk
  • S23
    Solen123 skrev 2021-03-10 19:56:47 följande:

Tack för svar! Vad för butik? Kan tyvärr inte jobba med plexiglas som skydd.

Har inte gjort det än men tänkt fråga, ville se om fler fått det :)

Så fort din arbetsgivare får reda på att du är gravid så är de skyldiga att göra en arbetsmiljöutredning, kan vara bra att veta. Och smittrisken för covid ska då vara med i den utredningen
  • S23

Arbetar du i butik med tunga lyft bör du även ansöka om gravpenning från vecka 32 pga de tunga lyften

• Friden

Jobbar i livsmedelsbutik med ansvarsposition. Sökte och fick nyligen beviljat. Skickade in pga det är tungt för kroppen, men chefen förbjöd mig även från att arbeta med tanken på corona och ej möjligt med omplacering. I beslutet fick jag godkänt pga chefens förbud.

• Solen123
    S23 skrev 2021-03-10 20:01:27 följande:

Arbetar du i butik med tunga lyft bör du även ansöka om gravpenning från vecka 32 pga de tunga lyften

Har fått det beviljat 2 gånger tidigare. Dock hann jag aldrig utnyttja sista gången då barnet föddes förtidigt
  • Solen123
    Friden skrev 2021-03-10 20:02:01 följande:

Jobbar i livsmedelsbutik med ansvarsposition. Sökte och fick nyligen beviljat. Skickade in pga det är tungt för kroppen, men chefen förbjöd mig även från att arbeta med tanken på corona och ej möjligt med omplacering. I beslutet fick jag godkänt pga chefens förbud.

Tack för svar! Hur fort gick det från du sökte tills du fick svar? Från vilken vecka går du hem?
  • S23
    Solen123 skrev 2021-03-10 20:07:08 följande:

Tack för svar! Hur fort gick det från du sökte tills du fick svar? Från vilken vecka går du hem?

Jag säger det igen. Fk kommer inte neka. Det är hur lång tid din arbetsgivare tar på sig som kommer avgöra tiden. Hen kanske ger dig ett svar direkt eller så dröjer det fyra veckor
  • Friden
    Solen123 skrev 2021-03-10 20:07:08 följande:

Allt som allt en månad. Men det gick väldigt snabbt nu när de nya restriktionerna och besluten kom. Går hem i vecka 30 då min ersättare kan börja först då! Kanske hade fått gå tidigare om det hade gått men vet ej =)
  • S23
    Friden skrev 2021-03-10 20:11:54 följande:

Allt som allt en månad. Men det gick väldigt snabbt nu när de nya restriktionerna och besluten kom. Går hem i vecka 30 då min ersättare kan börja först då! Kanske hade fått gå tidigare om det hade gått men vet ej =)

Men har din arbetsgivare konstaterat att risken för covid är för stor? Isf ska du ju få gå hem på dagen eftersom man räknas som riskgrupp från vecka 22? Det spelar ingen roll om de hittat ersättare eller inte
Svar på tråden Graviditetspenning pga covid jobbar på ica