• Solen123

Graviditetspenning pga covid jobbar på ica

Hej

Är det någon som fått graviditetspenning beviljat pga riskgrupp för covid efter v 20 och jobbar på ICA/willys/citygross mfl?

Tänker alla människor man träffar varje dag som är i butiken.

• Svar på tråden Graviditetspenning pga covid jobbar på ica
  • Solen123
    Mortiscia80 skrev 2021-03-10 18:56:34 följande:

Antagligen kan ag sätta en sån person på lagertjänst istället eller nåt, allt beror ju på vad ag kan erbjuda.

Ja men man träffar ju ändå all personal som är bland kunder..
  • Solen123
    Långbenopluto skrev 2021-03-10 18:44:56 följande:

Nope, det får du inte, läs regelverket på fk.se

Det har jag. Arbetsgivaren ska göra en riskbedömning. Därav jag frågar om någon som jobbar i butik fått gravpenning pga covid.
  • Solen123

Har tidigare fått grav.penning men den senare. Nu är det just pga covid. Jag ligger i riskgraviditet utöver covid.

• Solen123
    Mortiscia80 skrev 2021-03-10 19:28:49 följande:

Ja men ag kan ändå bedöma att det är en trygg miljö för personen. Även om kollegorna rör sig bland kunder så blir de ju inte smittade på de stunderna och kan smitta vidare till lagret. Kontaktsmitta kan man förebygga väldigt lätt.

Man tillbringar mer tid i butik än på lager. Finns inga jobb där man enbart står på lagret hos oss.

Folk kommer sjuka till butiken och många skiter i 2 meters avstånd utan tränger dig fram bredvid en ändå.

Men det jag ville veta av tråden är om någon fått beviljat och inte vad folk själva tror och tycker :)
  • Solen123
    Ebo88 skrev 2021-03-10 19:54:07 följande:

Min kusin blev nekad och hon jobbar i affär.

Hennes chef inskaffade visir och krav på munskydd sen fick hon stå bakom kassan med plexiglasskydd.

Fast på den affären så har alla anställda munskydd och visir sedan länge. Ett krav.

Men bara för att min svägerska blev nekad så innebär ju inte det att du blir det så du ska ju definitivt höra efter, vilket du säkert har gjort.

Tack för svar! Vad för butik? Kan tyvärr inte jobba med plexiglas som skydd.

Har inte gjort det än men tänkt fråga, ville se om fler fått det :)
  • Solen123
    S23 skrev 2021-03-10 20:01:27 följande:

Arbetar du i butik med tunga lyft bör du även ansöka om gravpenning från vecka 32 pga de tunga lyften

Har fått det beviljat 2 gånger tidigare. Dock hann jag aldrig utnyttja sista gången då barnet föddes förtidigt
  • Solen123
    Friden skrev 2021-03-10 20:02:01 följande:

Jobbar i livsmedelsbutik med ansvarsposition. Sökte och fick nyligen beviljat. Skickade in pga det är tungt för kroppen, men chefen förbjöd mig även från att arbeta med tanken på corona och ej möjligt med omplacering. I beslutet fick jag godkänt pga chefens förbud.

Tack för svar! Hur fort gick det från du sökte tills du fick svar? Från vilken vecka går du hem?
  • Solen123
    Friden skrev 2021-03-10 20:11:54 följande:

Allt som allt en månad. Men det gick väldigt snabbt nu när de nya restriktionerna och besluten kom. Går hem i vecka 30 då min ersättare kan börja först då! Kanske hade fått gå tidigare om det hade gått men vet ej =)

Okej men det känns ok för dig? :) iom corona borde du nog kunnat sluta direkt känns det som
  • Solen123
    Knepochknåp skrev 2021-03-11 07:57:11 följande:

Vem blev hon nekad av? Chefen eller försäkringskassan?

Om man blivit avstängd från jobbet pga att chefen ej kan anpassa eller undanröja riskerna borde man ju inte kunna bli nekad av försäkringskassan!

Antog att det var chefen eftersom chefen fixade fram skydd mm
  • Solen123
    Tow2Mater skrev 2021-03-11 14:40:06 följande:

Du kan börja ta ut föräldrapenning 60 dagar innan din beräknade förlossning.

Det vet jag. Frågan var om någon fått graviditetspenning pga corona. I vanliga fall får jag graviditetspenning fr v32 pga tung arbete.
  • Solen123

Varför ska alla ta upp saker som inte ens rör frågan i tråden?! Håll er till ämnet eller skriv inget alls.

• Solen123
    Tow2Mater skrev 2021-03-11 18:14:44 följande:

Det kan kanske lugna dig. Intressant dock att Sverige slår på stora trumman vad galler gravidas minimala risk, medan man gjort allt for att tona ner riskerna for alla under senaste året.

"Kunskapsläget kring viruset uppdateras dock hela tiden och nu har det kommit en ny studie som visar att covid-19 inte ökar risken för att en graviditet ska gå fel."

"En förklaring till att barn föds för tidigt, enligt forskarna, är att läkare sätter igång förlossningen med rädsla för att barnet eller kvinnan ska påverkas negativt av viruset. Den slutsatsen drar de baserat på att det var färre kvinnor än vanligt som födde spontant, det vill säga utan igångsättning.

Studien går att läsa i sin helhet på den medicinska vetenskapssajten Ultrasound in Obstetrics and Gynecology. "

www.aftonbladet.se/family/a/41m2yV/studie-covid-19-okar-inte-risk-for-missfall

Nja har redan fått barn i v27 och har en riskgraviditet utöver corona.. Så är mest orolig för att bli sjuk i havandeskapsförgiftning igen eller få början på havandeskapsförgiftning och få corona samtidigt som förvärrar värden.
  • Solen123
    Caroowliine skrev 2021-03-11 17:52:36 följande:

Jag fick igår veta av min chef att jag blir avstängd och förbjuden att arbeta pga de ej kan ge mig arbetsuppgifter som inte utsätter mig för risk för Covid. Jobbar i butik deltid. Skulle egentligen jobbat nu i några dagar men blev avstängd direkt. Jag frågade endast arbetsgivaren vad företaget har för direktiv gällande nya informationen från arbetsmiljöverket, så de tog detta på stort allvar iallafall. Känns skönt med en sån arbetsgivare!

Vad skönt! Fick du deltids graviditetspenning då?

Har mailat min arbetsgivare och bad honom ringa upp när han visste svar på hur dom bedömmer risken.

Är just nu mammaledig.
  • Solen123
    S23 skrev 2021-03-11 19:51:59 följande:

Om personen är avstängd av arbetsgivaren så kommer hon få graviditetspenning. Det handlar bara om att papprets ska skickas in till fk.

Blanketten har med all säkerhet inte inkommit till fk ännu eftersom hon blev avstängd igår. Men som sagt. De kommer bevilja om de inte anser att arbetsgivaren faktiskt har möjlighet till omplacering.

Det kan nog ta någon månad med handläggning innan pengarna kommer. Dessutom skall sgi utredas vilket också kan ta tid

Var inte det jag frågade. Eftersom hon jobbade deltid i butik så undra jag om hon fick deltids graviditetspenning då. Alltså tex 50%.
  • Solen123
    S23 skrev 2021-03-11 20:03:42 följande:

Ber om ursäkt. Missade ordet deltid.

Du är alltså bara anställd på50%. Du får naturligtvis gravpenning i den omfattning du arbetar.

Om du bara arbetar 50% är det det du får gravpenning för. Arbetade du heltid innan föräldraledigheten? Isf bör du vara inskriven som arbetssökande övriga 50% för att inte sänka din sgi

Nej det är jag inte? Jag är anställd på 100%. Har skyddat min sgi 100% hela tiden.
  • Solen123
    Tow2Mater skrev 2021-03-11 22:41:13 följande:

Om du är mammaledig vad spelar allt då for roll? Då jobbar du ju inte.

Just. Nu.
  • Solen123
    Tow2Mater skrev 2021-03-11 23:28:10 följande:

Enklast är väl att fortsätta vara mammaledig tills nästa kommer om du är så orolig? eller handlar det mera om att du vill ha det finansierat på annat vis så du kan spara fl-dagar?

Om jag är så orolig?! VAD menar du med det? Vad gör du ens här?!

Jag har meddelat arbetsgivaren att jag ska börja och sökt förskola för många månader sedan.
Svar på tråden Graviditetspenning pga covid jobbar på ica