• Solen123

Graviditetspenning pga covid jobbar på ica

Hej

Är det någon som fått graviditetspenning beviljat pga riskgrupp för covid efter v 20 och jobbar på ICA/willys/citygross mfl?

Tänker alla människor man träffar varje dag som är i butiken.

• Svar på tråden Graviditetspenning pga covid jobbar på ica
  • Mortiscia80
    Solen123 skrev 2021-03-10 19:46:34 följande:
    Man tillbringar mer tid i butik än på lager. Finns inga jobb där man enbart står på lagret hos oss.

Folk kommer sjuka till butiken och många skiter i 2 meters avstånd utan tränger dig fram bredvid en ändå.

Men det jag ville veta av tråden är om någon fått beviljat och inte vad folk själva tror och tycker :)
    Inte renodlade anställningar nej, men om en chef anser det vara säkert på lagret för en gravid så kan hon så klart placeras där tillfälligt.

Som någon annan sa, det är för tidigt att veta.
  • Solen123
    Friden skrev 2021-03-10 20:11:54 följande:

Allt som allt en månad. Men det gick väldigt snabbt nu när de nya restriktionerna och besluten kom. Går hem i vecka 30 då min ersättare kan börja först då! Kanske hade fått gå tidigare om det hade gått men vet ej =)

Okej men det känns ok för dig? :) iom corona borde du nog kunnat sluta direkt känns det som
  • S23
    Mortiscia80 skrev 2021-03-10 20:23:37 följande:

Inte renodlade anställningar nej, men om en chef anser det vara säkert på lagret för en gravid så kan hon så klart placeras där tillfälligt.

Som någon annan sa, det är för tidigt att veta.

Vill bara förstärka det du säger här. En arbetsgivare är inte skyldig att hitta på en ny tjänst. Men i en större butik kanske det egentligen alltid är någon uta på lager, men inte samma person och alla är både i butik och på lager. Arbetet går då naturligtvis att strukturera om så att en person endast är på lagret och några andra får vara mer ute i butik
  • Knepochknåp
    Ebo88 skrev 2021-03-10 19:54:07 följande:

Min kusin blev nekad och hon jobbar i affär.

Hennes chef inskaffade visir och krav på munskydd sen fick hon stå bakom kassan med plexiglasskydd.

Fast på den affären så har alla anställda munskydd och visir sedan länge. Ett krav.

Men bara för att min svägerska blev nekad så innebär ju inte det att du blir det så du ska ju definitivt höra efter, vilket du säkert har gjort.

Vem blev hon nekad av? Chefen eller försäkringskassan?

Om man blivit avstängd från jobbet pga att chefen ej kan anpassa eller undanröja riskerna borde man ju inte kunna bli nekad av försäkringskassan!
  • Solen123
    Knepochknåp skrev 2021-03-11 07:57:11 följande:

Vem blev hon nekad av? Chefen eller försäkringskassan?

Om man blivit avstängd från jobbet pga att chefen ej kan anpassa eller undanröja riskerna borde man ju inte kunna bli nekad av försäkringskassan!

Antog att det var chefen eftersom chefen fixade fram skydd mm
  • Knepochknåp
    Solen123 skrev 2021-03-11 09:15:25 följande:

Antog att det var chefen eftersom chefen fixade fram skydd mm

Ja men då är det inget att göra. Graviditetspenning pga covid 19 kan endast sökas om chefen stänger av dig från arbete pga att hen inte kan skydda dig från smitta genom att du kan få anpassade arbetsuppgifter eller jobba hemifrån. Gör chefen en riskbedömning och sen anpassningar där du tex alltid kan hålla avstånd, lokalerna inte är trånga osv då är det ju egentligen inga problem att fortsätta jobba.

Oro är dock viktigt att chefen lyssnar på så det är verkligen viktigt att man för en dialog med sin chef tillsammans med sitt skyddsombud.

Sök sen graviditetspenning 60 dagar innan förlossning pga tungt arbete. Jobb i butik räknas ju garanterat in där, framförallt om du blivit placeras på lagret pga covid

Jag arbetar på förskola och kommer bli avstängd av min chef då hen inte kan anpassa mina arbetsuppgifter för att skydda från smitta (från de andra vuxna såklart, barn smittar ju inte =) )
  • Tow2Mater
    Du kan börja ta ut föräldrapenning 60 dagar innan din beräknade förlossning.
  • Solen123
    Tow2Mater skrev 2021-03-11 14:40:06 följande:

Du kan börja ta ut föräldrapenning 60 dagar innan din beräknade förlossning.

Det vet jag. Frågan var om någon fått graviditetspenning pga corona. I vanliga fall får jag graviditetspenning fr v32 pga tung arbete.
  • Solen123

Varför ska alla ta upp saker som inte ens rör frågan i tråden?! Håll er till ämnet eller skriv inget alls.

• Caroowliine

Jag fick igår veta av min chef att jag blir avstängd och förbjuden att arbeta pga de ej kan ge mig arbetsuppgifter som inte utsätter mig för risk för Covid. Jobbar i butik deltid. Skulle egentligen jobbat nu i några dagar men blev avstängd direkt. Jag frågade endast arbetsgivaren vad företaget har för direktiv gällande nya informationen från arbetsmiljöverket, så de tog detta på stort allvar iallafall. Känns skönt med en sån arbetsgivare!

Svar på tråden Graviditetspenning pga covid jobbar på ica