Slöja på små barn-varför vågar inte politiker förbjuda detta?
Otroligt fegt att inte våga sätta sig emot detta och förbjuda denna symbol på små tjejer
Otroligt fegt att inte våga sätta sig emot detta och förbjuda denna symbol på små tjejer
Varför ska ni alltid tro att så fort ett barn har slöja är det påtvingat ? Klart att det händer men det är inte så för alla . Jag har en 7 åring dotter som valt det helt själv och är jätte stolt över sig själv för detta . Jag själv har niqab ( ansiktsslöja ) tack och lov bor vi i England där det är accepterat att leva precis som man vill och religionsfrihet för alla religioner . Man kan bli anmäld här om man uttrycker sig som ni gör vilket jag tycker är jätte bra , för alla ska få gå klädda som de vill .
Vadå ,var jag drar gränsen? Tror du det finns något som man kan missta för en hijab som har som syfte att skyla håret för att inte attrahera det motsatta könet, av religiösa/kulturella skäl?
Det ständiga försvarandet av en symbol som är menat för endast ett kön, inte det andra, och dessutom har som syfte att inte vecka lustar hos män,som små barn skall bära, är ofattbart.
Så du tycker inte en regering kan reglera klädsel, men har inga problem med att en kultur ska kunna reglera klädseln där många kvinnor/flickor tvingas till att bära detta av hedersorsaker mot deras vilja? Eller ska vi bara hoppas på att varenda en väljer det själv?
Var i Koranen står det förresten att man har valet att välja vad man vill ha på sig som kvinna?
En 6 åring som inte kan välja när hon ska gå och lägga sig, kan välja om hon vill bära en religios symbol eller inte?
Du kanske tycker det låter märkligt men när du uttrycker en åsikt om vad du anser om något, så kommer det ifrågasättas vad den faktiskt står för, vad du egentligen menar.
Återigen, varenda sunt funtad människa förstår skillnaden mellan vanlig klädsel man tar på av fritt val, och religiösa symboler som utrycker kontroll av ett visst kön.
Otroligt att man inte kan greppa något så enkelt
Efterssom det i går att upprätthålla i ett land som t ex Frankrike, där en sån lag har uppkommit, är den tydligen möjlig.
Vad är "grundproblemet" i samhället då menar du?
När har jag gått till personangrepp? Sluta vara så lättkränkta och försöka finna små fjantsaker att påpeka. Det är INTE personangrepp att påpeka vad sunt funtade personer i allmänhet förstår och inte, så lägg ner.
Vill du se statligt förbud mot stringtrosor också?
Jag är otroligt glad över att bo i ett land där medborgarnas klädsel inte regleras genom lagstiftning.
Dessutom: att förbjuda slöja vore enbart att angripa det synliga symptomet på ett större problem, dvs verkningslöst och enbart skapa större problem.
Och var drar du gränsen? Alla former av huvudbonader på alla barn? Eller bara en visst utformad huvudbonad? Eller bara på flickor? Eller bara på muslimer? Får barn ha sjalett enligt gammal svensk sed, tex folkdräkten?
Nä bevare oss väl för en sådan horribel och godtycklig lag.