Förskolan klagar på mitt barn
Mitt barn är 2,5 år och började på denna förskola för ca 1-2 månader sedan. Sedan han började har de tagit upp med mig flera gånger att sonen inte lyssnar. Han kan tex kasta ut saker från hyllorna, han lyssnar inte när de säger nej och vägrar plocka upp efter sig. Det är likadant hemma, framförallt om han är trött eller på dåligt humör. Han har alltid varit otroligt viljestark, han gör det han känner för. Självklart jobbar vi på att sätta gränser hemma, vi kan tex lyfta bort honom 10 ggr om han klättrar upp någonstans han inte får. Vi har också problem med läggningen VARJE kväll, han vill inte gå och lägga sig och det blir ett utbrott varje gång vi släcker lampan. Men där är vi också strikta med att han ska gå och lägga sig runt kl 19 på kvällen och vi lägger tillbaka honom i sängen varje gång han går upp. Så det är inte så att vi låter honom göra som han vill hela tiden, men som sagt är han extremt viljestark.
Nu känns det som förskolan försöker skuldbelägga oss för att sonen inte lyssnar, men jag förstår egentligen inte vad som är deras syfte med att gång på gång ta upp med oss att han inte lyssnar på förskolan. Vet inte vad de vill att vi ska göra åt det. Han är 2,5 år liksom, det är mycket trots just nu. Det gör mig också ledsen för det känns som att förskolan redan har stämplat honom som "jobbig", "lyssnar aldrig " och jag är orolig att han känner av det. På hans gamla förskola (vi har nyligen flyttat) så nämnde de någon gång (på ett helt år) att han inte lyssnar men inget mer än det, nu känns det som de ser det som ett stort problem och dessutom försöker lägga över det på oss föräldrar. Min son har en gång sagt att de inte tycker om honom på förskolan, vill inte att han ska känna så. Han är i övrigt en väldigt social och glad kille som pratar med alla, han talar bra eller iallafall genomsnittligt för sin ålder. Jättego och fin kille annars, kramas mycket.
Ville mest bara skriva av mig, men vad tänker ni andra om detta? Hur ska jag bemöta förskolan? Känner att det borde väl vara upp till dem att hantera honom när han är där, det klarade de ju på förra förskolan utan att de behövde göra en stor sak av det. Har lite ont i magen pga. detta.