Inlägg från: Illusion |Visa alla inlägg
  • Illusion

Förskolan klagar på mitt barn

Jag känner igen det här fenomenet bland yngre barn (och äldre), och det brukar ofta uppstå när föräldrar inte aktivt leker med sina barn. Det är svårt för förskolan att få till den tiden som behövs då de har flera barn att ta hand om, oftast alldeles för många. Här gäller det också att utmana barnet i leken och att visa hur man leker. 

Så mitt tips är att du leker med ditt barn och visar god exempel på hur man kan leka. Annars blir det gärna så att barnet kastar runt saker och ting, klättrar på möbler etc. i och med att den sociala miljön brister. 

• Illusion
    Mortiscia80 skrev 2021-03-04 15:25:30 följande:

Men jisses, de får väl lösa problemet! De får prata med sin specialpedagog om de anser sig behöva fler verktyg att hantera ett barn, eller tänkte de att du skulle vara med på förskolan för att säga åt ditt barn kanske...?

Jag skulle nog ha gjort nåt i stil med att först lyssna in vad de säger och sedan bara fråga "Ok, hur har ni tänkt lösa det då? Vilka strategier har ni försökt hittills och vad tänker ni prova i framtiden? Berätta gärna om ni hittar nåt som fungerar bra för er."

Det där är faktiskt deras jobb att ta tag i, inte ditt ansvar.

En strategi är ju att prata med föräldrarna så att de har liknande förhållningssätt hemmavid. Barnets utveckling och lärande är bådas ansvar, finns inget samarbete blir det tämligen svårt.
Svar på tråden Förskolan klagar på mitt barn