Inlägg från: scanmia |Visa alla inlägg
  • scanmia

Förskolan klagar på mitt barn

Fråga rakt ut om det tycker att sonen är avvikande för sin ålder om de tar upp det igen. Det borde kunna reda ut om de försöker förmedla något viktigt till dig eller om de "bara" klagar. 

Oavsett svaret så håller du det sedan lösningsinriktat. Så här gör vi hemma, det här har vi testat och det funkade verkligen inte, och det här funkar ibland, den här pedagogiken använde de på förra förskolan. Vad har de för strategier på att bemöta dylika beteenden på förskolan och vilka är mer och mindre effektiva för just din son. Ser de situationer som triggar sonen och situationer som fungerar bättre? Funkar de bättre eller sämre med vissa pedagoger och barn? Hur har de hanterat liknande barn tidigare?

Vänd diskussionen tillbaka till ditt barn. Vad får honom att trivas, må bra och samarbeta på förskolan? Hur upplever han alla konflikter? Hur kan ni förbättra relationen mellan honom och förskollärarna?  

Sedan måste jag säga att för 2,5-åringar så är det rätt vanligt att man fortfarande barnsäkrar och avgränsar så att olämpliga saker är utom räckhåll så man slipper säga nej hela tiden. Många är fortfarande i åldern där en miljö med så få förbjudna saker som möjligt är önskvärt.

Som förälder kan du se till att ditt barn är väl älskat, utsövt och allmänt välskött. Uppfostran i den åldern handlar mer om ett otroligt tålamod med att sätta gränser och en förmåga att se och stärka de beteenden man vill se mer av.

Svar på tråden Förskolan klagar på mitt barn