HannahHorvath skrev 2021-02-27 14:08:08 följande:
De är jättegoa vänner när de leker i skolan eller ute. Men det verkar som att de alla är besatta av olika spel.
Jag tror att det var 3 veckor som jag stod ut med förbudet innan jag lät honom börja pga vänner. Det var betydligt lugnare och han spelade bättre spel, och ihop med lillasyrran ofta. Det var bara så sorgligt att se honom deppa. Det blir ju också värre nu med Covid när de inte ses lika mycket utanför spelens värld.
Jag antar att jag får bestämma mig för om det är såpass viktigt och bete mig därefter. Det kan nog vara så att jag växlar lite mellan att prioritera mina egna öron att prioritera hans spelande. Antagligen beroende på mitt eget mående. Skrikandet och aggressionen leder ofta till att jag får stresspåslag som hjärtklappning.
Ja det här med skärmar och spel är ett stort problem för väldigt många barn tyvärr. Hoppas det blir bättre till sommaren.
Du måste tänka långsiktigt, vad som gör bäst nytta i längden. Jag tänker t ex på alla trådar där tjejer beklagar sig över att deras pojkvänner sitter vid sina spel hela tiden, vuxna män pratar vi om då. Du måste visa honom hur man håller en balans i livet, det är viktigast. Och man ska fortfarande kunna bete sig normalt när man spelar, då får han väl vara hur ledsen han vill. Du ger honom ju inte glass till middag heller bara för att han gråter en skvätt, även om han skulle göra det i flera veckor.
Fortfarande är det ju så att du måste se helheten. Ja, det är viktigt att ha social kontakt via spelen t ex, men det är också viktigt att kunna bete sig civiliserat i möblerade rum och inte skrika och banka omkring sig. Oavsett ditt mående så ska du inte behöva ha skrikande omkring dig, det är inte normalt. Men du måste sluta växla, som du kallar det. Du måste bestämma dig för en grundregel och hålla på den.