Anonym (Enkelt) skrev 2021-02-27 16:48:43 följande:
Och det betyder bara att det finns en ganska stor mängd som inte är lämpliga för barn, och det är också skillnad på våld och våld.
Jag tror ingen tar större skada av att Mario hoppar på en svamp men det är stor skillnad mot att fejkdöda riktigt människolika karaktärer. Det är inte bara upp till vad han är intresserad av utan vad du som förälder tillåter. Bara för att det finns värre saker betyder inte att Fortnite är ok liksom. Resonerar du på samma sätt sedan i tonåren, att det är ok att han dricker öl för det är åtminstone inte vodka? Eller ok att han röker för det är åtminstone inte knark?
Du säljer bort ditt föräldraansvar för att du tycker synd om honom. I själva verket är det tyvärr tvärtom synd om honom ifall du inte tar ditt ansvar och sätter nödvändiga gränser. Du gör honom en rejäl björntjänst med den inställningen. Kärlek är att säga nej på rätt ställen.
Du låter som en 50-talsmorsa som blev upprörd över att barnen såg Elvis Presley vicka på höfterna och det skulle leda till deras barns moraliska förfall.
De flesta barn som vuxna kan inse skillnaderna mellan spelfigurer och verklighet. De få som inte kan det har stora andra problem.
Själv minns jag att jag som liten dränkte myror, och plågade dem genom att se hur länge de kunda vara vid liv. Det gjorde mig varken till psykopat, djurplågare eller människoplågare.
Realiteten är att i samhället i stort är våldsuttrycken större idag än de var förr, och några spel hit eller dit kommer inte göra skillnad om du har annars sunda hemförhållanden där ditt barn känner trygghet, gränser, etc.