Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Högljutt spelande. Jag står inte ut!!

HannahHorvath skrev 2021-02-27 14:14:09 följande:
    Ja, han bankar i skrivbordet och kan slå på keyboard och grejer.. Han kan uppenbarligen inte alls hantera frustrationen.
    Prova ge honom en stressboll, och ett par "fidget" leksaker som han kan hålla i händerna samtidigt som han spelar.

Be honom sänka ljudet i horlurarna, ibland kan det bidra till att man själv blir hogljudd.

• Tow2Mater

Min 12-åring har tröttnat på både Fortnite och ett par andra typiska Robloxspel, och spelar dem i princip aldrig numera, från att ha spelat dem i princip jämt. Så det finns ljus i tunneln ;)

Men det handlar ju om mognad att kunna hantera ljudnivån och hänsyn till sin omgivning, ditt barn kanske behover ett år till innan han klarar av det. Brukar han kunna ta hänsyn annars?

• Tow2Mater
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-02-27 16:48:43 följande:
    Och det betyder bara att det finns en ganska stor mängd som inte är lämpliga för barn, och det är också skillnad på våld och våld. Jag tror ingen tar större skada av att Mario hoppar på en svamp men det är stor skillnad mot att fejkdöda riktigt människolika karaktärer. Det är inte bara upp till vad han är intresserad av utan vad du som förälder tillåter. Bara för att det finns värre saker betyder inte att Fortnite är ok liksom. Resonerar du på samma sätt sedan i tonåren, att det är ok att han dricker öl för det är åtminstone inte vodka? Eller ok att han röker för det är åtminstone inte knark?

Du säljer bort ditt föräldraansvar för att du tycker synd om honom. I själva verket är det tyvärr tvärtom synd om honom ifall du inte tar ditt ansvar och sätter nödvändiga gränser. Du gör honom en rejäl björntjänst med den inställningen. Kärlek är att säga nej på rätt ställen.
    Du låter som en 50-talsmorsa som blev upprörd över att barnen såg Elvis Presley vicka på höfterna och det skulle leda till deras barns moraliska förfall.

De flesta barn som vuxna kan inse skillnaderna mellan spelfigurer och verklighet. De få som inte kan det har stora andra problem.

Själv minns jag att jag som liten dränkte myror, och plågade dem genom att se hur länge de kunda vara vid liv. Det gjorde mig varken till psykopat, djurplågare eller människoplågare.

Realiteten är att i samhället i stort är våldsuttrycken större idag än de var förr, och några spel hit eller dit kommer inte göra skillnad om du har annars sunda hemförhållanden där ditt barn känner trygghet, gränser, etc.
  • Tow2Mater
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-02-27 17:19:25 följande:
    Och du låter som en medelålders vit kränkt man som inte har nåt bättre för sig än att gnälla online. Ha en bra helg du.
    ha ha du har bara helt fel.
  • Tow2Mater
    Studentpappa skrev 2021-02-27 19:10:43 följande:
    Antagligen fått lära dem att det inte är ok att skrika och störa andra? I vilka mer vardagliga ting är det ok att sitta och skrika som en idiot hemma? Framför ring så spelar vi, nyheterna, vinterstudion?
    Män som ser sport på TV har ju ofta beteendet ;)
  • Tow2Mater
    Lönnsirap skrev 2021-02-28 08:36:04 följande:
    Det är bara i Squad-läge som man "plågas" eftersom ens vänner då kan komma och hela/bota en. Och "vännerna" i egna laget har inte kunnat döda en de senaste åren....

Fortnite tog bort det, eftersom det inte fungerade.
    Hur någon ens kan få det till att "plågas" i ett spel är ju ganska ofattbart. Som du säger, det ger lagkamraterna en liten tid att hinna bota en så man inte dör. Själv har jag aldrig ens kommit på tanken om att det kan ses som "plågas". :)
  • Tow2Mater
    Lönnsirap skrev 2021-02-28 15:14:38 följande:
    Nä, det känns som moralpanik! Har folk ens sett en hel match undrar man. Fortnite är en helt annan värld där man max kan bära några vapen, men där man bygger torn med massor av material hur enkelt som helst.

Personligen tycker jag att spelet lyckats med att faktiskt vara underhållande att titta på också, vilket jag som förälder uppskattar.

Att man faktiskt inte ens vet hur spelet funkar säger en del om att man faktiskt inte pratar tillräckligt om spelet, eller tar sig tid för barnets intresse.

Det finns spel som vi inte låter barnet spela, men Fortnite är inte så våldsamt som folk tror.
    Tycker också det var underhållande att titta på när barnen spelade Fortnite. Min favorit var att leta de där kvackande ankorna. Så det finns ju även andra inslag, inte bara skjutande.
Svar på tråden Högljutt spelande. Jag står inte ut!!