HannahHorvath skrev 2021-02-27 13:40:51 följande:
Jag har gjort så att jag förbjudit spel i perioder. Följden blir då att han tappar sina vänner eftersom att de prioriterar vissa spel framför själva umgänget. Så då har jag till slut låtit honom spela igen eftersom han blir ensam och deppig.
Jag är konsekvent och stänger av. Jag tar att det blir ett helvete. Men det hjälper inte i längden. Det blir samma visa dag ut och dag in. Och jag hatar att behöva antingen bråka bråka bråka eller gå omkring och lyssna på skrik.
Det jag undrar är väl lite om folk med liknande problem har nolltolerans mot ljudet, eller om man försöker stå ut när de har speltid? Jag vet att det är jag som sätter gränser, inte är kompis osv. Men jag vill att han ska må bra och att vi inte ska behöva leva i ett enda långt bråk tills han flyttar hemifrån..
Om de inte vill umgås med honom utanför spelet, är det verkligen vänner då...? Kanske läge sen när corona lugnat sig att skaffa sundare sällskap.
Men när du säger att du stänger av osv, hur många veckor har du gjort det innan du gett upp? För det måste du ju ha gjort om man ska tyda din tråd rätt, ni har ju fortfarande samma problem med skrikandet.
Nolltolerans är något man bara ska tillämpa på sånt som spelar stor roll så om du verkligen inte står ut med skrik är det väl så, annars kan en varning vara på sin plats. Du ska inte alls behöva stå ut iaf, det är ett som är säkert, men han ska kunna bete sig normalt.
Tänk på det här: om han får otydliga gränser blir det mer och mer bråk, för han vet inte vilka regler som gäller och vad han kan förvänta sig. Ni blir båda två frustrerade för ingen får det de behöver, och han kommer att må sämre i slutänden. Du måste bestämma dig för en regel och hålla på den, och den ska gälla i 99 % av fallen för ibland, och det är låååångt i framtiden när han kan hantera regeln, ibland kan man göra undantag för barn som kan uppföra sig bra.