• Anonym (abi)

Vad händer om man inte kan betala avgiften???

Finns det nån som vet vad som händer om man blir inlagd enligt lpt, men inte har pengar till patientavgiften? Jag vet att man får reducerad avgift om man har mindre än sjutusen-nånting i inkomst, men man måste ju ändå betala 50 spänn per dygn. Alltså, jag har inte 1500 spänn över i månaden... jag har inte några pengar över öht. Kan de ändå tvinga en till att bli inlagd? Vem ska betala då??

• Svar på tråden Vad händer om man inte kan betala avgiften???
  • Anonym (E)

Du mår sämre av den kosten som du äter nu så att faktiskt ha pengar till bättre kost kan öka till välmående. Även om du inte vill ta upp resurser så finns dom för dig. Samma med att ha råd med annat nödvändigt. Man kan snåla men bara det är väldigt stressigt och står man där utan att kunna köpa alvedon, tvål, ett par hela strumpor så är det svårt att må bättre.

tack :) Det ordnar sig säkert för mig nångång.

• Anonym (abi)
    Anonym (E) skrev 2021-02-25 16:57:31 följande:
    Brukar kunna vara lite högre än försörjningsstöd (eller ja man brukar ha rätt till bostadsbidrag på det vilket gör summan högre). Men det är ju saksamma om du inte vill ha försörjningsstöd för då vill du väl inte ha sjukpenning? Kan dock tänka mig att AMS kommer ställa det som krav att du blir sjukskriven.
    jag verkar väl som en idiot antar jag... men för mig är det skillnad på arbetslöshetsersättning och sjukpenning jämfört med försörjningsstöd för att dom baseras ju på det man har bidragit med till samhället eller vad man ska säga. Försörjningsstöd får man bara utan att ha gjort nåt för det. Jag menar inte att det är fel att ta emot eller att dom som har försörjningsstöd är dåliga eller nånting sånt alls, det är bara min egen moral som gäller bara mig själv. jag måste på nåt sätt kuna känna att jag förtjänar det. Även om andra kan förtjäna att ha försörjningsstöd så tycker jag inte att jag gör det. Eller inte utan att verkligen försöka klara mig på annat sätt först iaf
  • Anonym (abi)
    Anonym (E) skrev 2021-02-25 17:12:12 följande:

Du mår sämre av den kosten som du äter nu så att faktiskt ha pengar till bättre kost kan öka till välmående. Även om du inte vill ta upp resurser så finns dom för dig. Samma med att ha råd med annat nödvändigt. Man kan snåla men bara det är väldigt stressigt och står man där utan att kunna köpa alvedon, tvål, ett par hela strumpor så är det svårt att må bättre.

tack :) Det ordnar sig säkert för mig nångång.

<3
  • Anonym (E)

Tänk att även höginkomsttagare får t.ex barnbidrag. Det finns bidrag som går till folk som inte behöver så jag tycker inte att du "tar plats" med att söka det som du har rätt till. Vilket som det nu blir men skulle anta att du måste vara sjukskriven.

Jo, jag förstår att man hellre vill ha sjukpenning faktiskt. Men egentligen är det saksamma.

• Anonym (Tyvärr)

Samma gäller när föräldrar förlorar sina barn i LVU. De måste betala för något de aldrig behövt eller som varit nödvändigt. Jag vägrade från start och barnen är hemma nu.

Förstår hur du tänker och håller med dig.

• EpicF
    Anonym (abi) skrev 2021-02-25 16:58:51 följande:

man blir inlagd med lpt för att nån annan anser att man behöver det, medan man själv inte anser det. Vem som faktiskt har rätt är ju inte en självklarhet. 

Lpt görs för att man inte har förmåga att inse att man behöver vård/hjälp (den kategorin passar dig) och för att det kan finnas en risk att man skadar sig själv och/eller andra.
  • Anonym (abi)
    Anonym (E) skrev 2021-02-25 17:24:02 följande:

Tänk att även höginkomsttagare får t.ex barnbidrag. Det finns bidrag som går till folk som inte behöver så jag tycker inte att du "tar plats" med att söka det som du har rätt till. Vilket som det nu blir men skulle anta att du måste vara sjukskriven.

Jo, jag förstår att man hellre vill ha sjukpenning faktiskt. Men egentligen är det saksamma.

Tack <3
  • Anonym (abi)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2021-02-25 17:35:36 följande:

Samma gäller när föräldrar förlorar sina barn i LVU. De måste betala för något de aldrig behövt eller som varit nödvändigt. Jag vägrade från start och barnen är hemma nu.

Förstår hur du tänker och håller med dig.

Det är ju en viss skillnad iom att det i det fallet gäller andra än en själv (nämligen barnen), så som förälder kan man ju inte utgå ifrån om man själv tycker att det är fel att barnen tas om hand utan det är ju bara barnen som kan avgöra det. Med det sagt är jag övertygad om att bedömningen lika ofta är felaktig i lvu-fall som i lpt-fall, och jag gläds med dig att du fick rätt i slutänden.
  • Anonym (abi)
    EpicF skrev 2021-02-25 20:21:23 följande:
    Lpt görs för att man inte har förmåga att inse att man behöver vård/hjälp (den kategorin passar dig) och för att det kan finnas en risk att man skadar sig själv och/eller andra.
    Ja, jag är väldigt väl medveten om hur lpt funkar, och vad poängen med den är. I en perfekt värld hade det kanske till och med varit en bra lag, men nu är världen inte perfekt och lagen missbrukas i värsta fall och felanvänds i bästa fall (i missriktad välvilja). I ett litet (väldigt, väldigt litet) antal fall för den nåt gott med sig, men i den absoluta majoriteten av fall gör den, i min erfarenhet, mer skada än nytta.
  • EpicF
    Anonym (abi) skrev 2021-02-25 20:30:51 följande:

Ja, jag är väldigt väl medveten om hur lpt funkar, och vad poängen med den är. I en perfekt värld hade det kanske till och med varit en bra lag, men nu är världen inte perfekt och lagen missbrukas i värsta fall och felanvänds i bästa fall (i missriktad välvilja). I ett litet (väldigt, väldigt litet) antal fall för den nåt gott med sig, men i den absoluta majoriteten av fall gör den, i min erfarenhet, mer skada än nytta.

Jag förstår varför du vårdas under lpt.
  • Glinda från Oz

Betalar man verkligen vid tvångsvård? 

Vård ingår när man har socialbidrag och det låter som att du är långt under existensminimum så kontakta socialen så snart du kan. 

• SweeneyToad
    Anonym (E) skrev 2021-02-25 16:11:12 följande:
    Kan man inte få sjukskrivning vid lpt? Du är inte arbetsför som tvångsvårdad.
    Man kan vara arbetsför! Jag har haft ÖPT(öppen psykiatrisk tvångsvård), och gått på intervju, och haft jobb när jag har haft ÖPT. 
  • SweeneyToad

Jag har också pluggat på universitetet med ÖPT. 

• Anonym (E)
    SweeneyToad skrev 2021-03-13 15:29:29 följande:
    Man kan vara arbetsför! Jag har haft ÖPT(öppen psykiatrisk tvångsvård), och gått på intervju, och haft jobb när jag har haft ÖPT. 
    Det lär vara extremt ovanligt att man kan jobba mer än några få procent vid tidpunkten då man får LPT, TS mår uppenbart inte bra. Att du har som har haft långvarig LPT är ute i åtgärder är inget konstigt men det är ju inte relevant för TS just nu. Du missade hela poängen med mitt inlägg.

• SweeneyToad
    Anonym (E) skrev 2021-03-13 17:48:52 följande:
    Det lär vara extremt ovanligt att man kan jobba mer än några få procent vid tidpunkten då man får LPT, TS mår uppenbart inte bra. Att du har som har haft långvarig LPT är ute i åtgärder är inget konstigt men det är ju inte relevant för TS just nu. Du missade hela poängen med mitt inlägg.

Vad menar du med ''ute i åtgärder''?

Jag hade(och har) ett vanligt jobb. 
  • EpicF
    SweeneyToad skrev 2021-03-13 15:29:29 följande:

Det är stor skillnad på ÖPT och LPT. Det ena är öppenvård och det andra är tvångsvård där man är inslag och då inte arbetsför
  • Anonym (E)
    SweeneyToad skrev 2021-03-13 19:03:09 följande:
    Vad menar du med ''ute i åtgärder''?

Jag hade(och har) ett vanligt jobb. 
    Praktik, arbetsträning på sitt vanliga jobb, studier eller vad som helst som jag inte tänker reflektera mer på. TS riskerar inläggning så det är ej relevant.
Svar på tråden Vad händer om man inte kan betala avgiften???