• EpicF

Vad händer om man inte kan betala avgiften???

Anonym (abi) skrev 2021-02-25 14:09:05 följande:

Aa, ok... känns bara så konstigt att man ska behöva skuldsätta sig för vård man inte öht har bett om eller vill ha... Men bra om det finns en lösning iafTack! Låter ju bra iaf, även om jag som sagt tycker att det är jättekonstigt att man ska behöva stå i skuld för vård som man inte öht har bett om eller vill ha.Alltså, jag har inte bara 1500 spänn totalt, utan det jag menade var att jag inte har några pengar över när jag betalt min hyra, mat och andra nödvändiga räkningar. För det mesta går det precis jämt ut men ibland går jag back lite, men då har jag fått låna lite pengar av kompisar och så. Några extra pengar till att betala för inläggning finns helt enkelt inte.

Jag har ingen plan för hur jag ska må bättre, det enda jag vet är att lösningen absolut inte är att bli inlagd, utan precis tvärtom. Tack för att du bryr dig iaf.

Man inlagt med lpt just för att man inte inser att man behöver vård...
  • EpicF
    Anonym (abi) skrev 2021-02-25 16:58:51 följande:

man blir inlagd med lpt för att nån annan anser att man behöver det, medan man själv inte anser det. Vem som faktiskt har rätt är ju inte en självklarhet. 

Lpt görs för att man inte har förmåga att inse att man behöver vård/hjälp (den kategorin passar dig) och för att det kan finnas en risk att man skadar sig själv och/eller andra.
  • EpicF
    Anonym (abi) skrev 2021-02-25 20:30:51 följande:

Ja, jag är väldigt väl medveten om hur lpt funkar, och vad poängen med den är. I en perfekt värld hade det kanske till och med varit en bra lag, men nu är världen inte perfekt och lagen missbrukas i värsta fall och felanvänds i bästa fall (i missriktad välvilja). I ett litet (väldigt, väldigt litet) antal fall för den nåt gott med sig, men i den absoluta majoriteten av fall gör den, i min erfarenhet, mer skada än nytta.

Jag förstår varför du vårdas under lpt.
  • EpicF
    SweeneyToad skrev 2021-03-13 15:29:29 följande:

Man kan vara arbetsför! Jag har haft ÖPT(öppen psykiatrisk tvångsvård), och gått på intervju, och haft jobb när jag har haft ÖPT. 

Det är stor skillnad på ÖPT och LPT. Det ena är öppenvård och det andra är tvångsvård där man är inslag och då inte arbetsför
Svar på tråden Vad händer om man inte kan betala avgiften???