• Anonym (abi)

Vad händer om man inte kan betala avgiften???

Finns det nån som vet vad som händer om man blir inlagd enligt lpt, men inte har pengar till patientavgiften? Jag vet att man får reducerad avgift om man har mindre än sjutusen-nånting i inkomst, men man måste ju ändå betala 50 spänn per dygn. Alltså, jag har inte 1500 spänn över i månaden... jag har inte några pengar över öht. Kan de ändå tvinga en till att bli inlagd? Vem ska betala då??

• Svar på tråden Vad händer om man inte kan betala avgiften???
  • Fjäril kär

Du får ju faktura hemskickad. Kan du inte betala får du ringa till det nummer som står angivet på fakturan och be om avbetalning.

• Anonym (Kvinna)

Jag skulle bli extremt förvånad om de inte är mycket generösa med en lång avbetalningsplan. Många som behöver lpt har inga pengar.

Men om du inte blir inlagd, vad har du då för plan för att försörja dig och börja må bättre? 1500 är inte mycket för tak över huvudet och mat

Det viktigaste är att du blir bättre

• Anonym (abi)
    Fjäril kär skrev 2021-02-25 13:37:17 följande:

Du får ju faktura hemskickad. Kan du inte betala får du ringa till det nummer som står angivet på fakturan och be om avbetalning.

Aa, ok... känns bara så konstigt att man ska behöva skuldsätta sig för vård man inte öht har bett om eller vill ha... Men bra om det finns en lösning iaf
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-02-25 13:53:20 följande:

Jag skulle bli extremt förvånad om de inte är mycket generösa med en lång avbetalningsplan. Många som behöver lpt har inga pengar.

Tack! Låter ju bra iaf, även om jag som sagt tycker att det är jättekonstigt att man ska behöva stå i skuld för vård som man inte öht har bett om eller vill ha.
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-02-25 13:53:20 följande:

Men om du inte blir inlagd, vad har du då för plan för att försörja dig och börja må bättre? 1500 är inte mycket för tak över huvudet och mat

Det viktigaste är att du blir bättre

Alltså, jag har inte bara 1500 spänn totalt, utan det jag menade var att jag inte har några pengar över när jag betalt min hyra, mat och andra nödvändiga räkningar. För det mesta går det precis jämt ut men ibland går jag back lite, men då har jag fått låna lite pengar av kompisar och så. Några extra pengar till att betala för inläggning finns helt enkelt inte.

Jag har ingen plan för hur jag ska må bättre, det enda jag vet är att lösningen absolut inte är att bli inlagd, utan precis tvärtom. Tack för att du bryr dig iaf.
  • Anonym (AA)

Efter en månad har du sparat in mer än 1500 kr på att slippa köpa mat.

• Anonym (abi)
    Anonym (AA) skrev 2021-02-25 14:33:34 följande:

Efter en månad har du sparat in mer än 1500 kr på att slippa köpa mat.

Inte precis. Mitt matkonto ligger på 300:-/månad, så 1500:- är 5 månaders mat för mig.
  • Jemp

Vad får du pengar från idag?

Om du tex har försörjningsstöd kan du väl söka extra, tror jag?

• Anonym (X)
    Anonym (abi) skrev 2021-02-25 14:58:52 följande:

Inte precis. Mitt matkonto ligger på 300:-/månad, så 1500:- är 5 månaders mat för mig.

Vad äter du för mat som kostar 10:- om dagen?
  • Anonym (abi)
    Jemp skrev 2021-02-25 15:02:17 följande:

Vad får du pengar från idag?

Om du tex har försörjningsstöd kan du väl söka extra, tror jag?

Jag har grundersättning för arbetslöshet. Inget försörningsstöd (vill försöka klara mig utan det)
  • Anonym (abi)
    Anonym (X) skrev 2021-02-25 15:10:30 följande:
    Vad äter du för mat som kostar 10:- om dagen?
    En skål gröt till frukost, en skål nudlar till lunch, en skål nudlar till middag, en skål gröt till kvällen. Vatten att dricka. Det landar på 9-10 spänn om dan.
  • Anonym (E)
    Anonym (abi) skrev 2021-02-25 15:57:40 följande:
    Jag har grundersättning för arbetslöshet. Inget försörningsstöd (vill försöka klara mig utan det)
    Då får du litegrann skylla dig själv... För det hade gett dig mer chans till rimlig mat och även vårdräkningar betalda. Det är inte kul att gå på försörjningsstöd men samtidigt så finns det för att man inte ska leva på luft och få näringsbrist.
Svar på tråden Vad händer om man inte kan betala avgiften???