• Anonym (abi)

Vad händer om man inte kan betala avgiften???

Finns det nån som vet vad som händer om man blir inlagd enligt lpt, men inte har pengar till patientavgiften? Jag vet att man får reducerad avgift om man har mindre än sjutusen-nånting i inkomst, men man måste ju ändå betala 50 spänn per dygn. Alltså, jag har inte 1500 spänn över i månaden... jag har inte några pengar över öht. Kan de ändå tvinga en till att bli inlagd? Vem ska betala då??

• Svar på tråden Vad händer om man inte kan betala avgiften???
  • Anonym (E)

Kan man inte få sjukskrivning vid lpt? Du är inte arbetsför som tvångsvårdad.

• EpicF
    Anonym (abi) skrev 2021-02-25 14:09:05 följande:

Aa, ok... känns bara så konstigt att man ska behöva skuldsätta sig för vård man inte öht har bett om eller vill ha... Men bra om det finns en lösning iafTack! Låter ju bra iaf, även om jag som sagt tycker att det är jättekonstigt att man ska behöva stå i skuld för vård som man inte öht har bett om eller vill ha.Alltså, jag har inte bara 1500 spänn totalt, utan det jag menade var att jag inte har några pengar över när jag betalt min hyra, mat och andra nödvändiga räkningar. För det mesta går det precis jämt ut men ibland går jag back lite, men då har jag fått låna lite pengar av kompisar och så. Några extra pengar till att betala för inläggning finns helt enkelt inte.

Jag har ingen plan för hur jag ska må bättre, det enda jag vet är att lösningen absolut inte är att bli inlagd, utan precis tvärtom. Tack för att du bryr dig iaf.

Man inlagt med lpt just för att man inte inser att man behöver vård...
  • Anonym (abi)
    Anonym (E) skrev 2021-02-25 16:08:39 följande:
    Då får du litegrann skylla dig själv... För det hade gett dig mer chans till rimlig mat och även vårdräkningar betalda. Det är inte kul att gå på försörjningsstöd men samtidigt så finns det för att man inte ska leva på luft och få näringsbrist.
    Skylla mig själv? För att jag tycker att andra inte ska betala för mig? Jag har ingen stolthet som säger att jag inte kan ta emot socialbidrag men jag tycker att det är min förbannade skyldighet att försöka klara mig utan det så att pengarna kan gå till dom som verkligen inte kan klara sig på annat sätt. Jag har inte beklagat mig över att jag är fattig, jag beklagar mig över att jag ska behöva skuldsätta mig för att betala för vård som jag inte vill ha.
  • Anonym (X)
    Anonym (abi) skrev 2021-02-25 15:59:49 följande:

En skål gröt till frukost, en skål nudlar till lunch, en skål nudlar till middag, en skål gröt till kvällen. Vatten att dricka. Det landar på 9-10 spänn om dan.

Då har du inte förmåga att ta hand om dig själv: Den kosten kommer göra dig sjuk.
  • Anonym (abi)
    Anonym (E) skrev 2021-02-25 16:11:12 följande:

Kan man inte få sjukskrivning vid lpt? Du är inte arbetsför som tvångsvårdad.

Jo det måste man ju rimligen bli? Det har du rätt i... fast jag vet inte om jag skulle få så mycket mer i sjukpenning iofs
  • Anonym (E)
    Anonym (abi) skrev 2021-02-25 16:45:41 följande:
    Skylla mig själv? För att jag tycker att andra inte ska betala för mig? Jag har ingen stolthet som säger att jag inte kan ta emot socialbidrag men jag tycker att det är min förbannade skyldighet att försöka klara mig utan det så att pengarna kan gå till dom som verkligen inte kan klara sig på annat sätt. Jag har inte beklagat mig över att jag är fattig, jag beklagar mig över att jag ska behöva skuldsätta mig för att betala för vård som jag inte vill ha.

Men du klarar dig inte... Din kropp får knappast något vettigt och du har inte råd med läkarbesök. Gissar att mediciner är ett nej där också.

Jag har försörjningsstöd och ansöker inte om allt som jag har rätt till. Mat är dock viktigt och kan vara skadligt i längden att ha slarva med. Det är verkligen inte kul men nödvändigt för att jag senare inte ska belasta systemet alls. Förstår lpt kan kännas förjävligt för att du inte vill men vad är alternativet? Något är uppenbarligen fel i ditt liv.

• Anonym (E)
    Anonym (abi) skrev 2021-02-25 16:54:31 följande:
    Jo det måste man ju rimligen bli? Det har du rätt i... fast jag vet inte om jag skulle få så mycket mer i sjukpenning iofs
    Brukar kunna vara lite högre än försörjningsstöd (eller ja man brukar ha rätt till bostadsbidrag på det vilket gör summan högre). Men det är ju saksamma om du inte vill ha försörjningsstöd för då vill du väl inte ha sjukpenning? Kan dock tänka mig att AMS kommer ställa det som krav att du blir sjukskriven.
  • Anonym (abi)
    EpicF skrev 2021-02-25 16:13:48 följande:
    Man inlagt med lpt just för att man inte inser att man behöver vård...
    man blir inlagd med lpt för att nån annan anser att man behöver det, medan man själv inte anser det. Vem som faktiskt har rätt är ju inte en självklarhet. 
  • Anonym (abi)
    Anonym (X) skrev 2021-02-25 16:53:08 följande:
    Då har du inte förmåga att ta hand om dig själv: Den kosten kommer göra dig sjuk.
    Till slut kanske, men än så länge funkar det.
  • Anonym (abi)
    Anonym (E) skrev 2021-02-25 16:55:26 följande:

Men du klarar dig inte... Din kropp får knappast något vettigt och du har inte råd med läkarbesök. Gissar att mediciner är ett nej där också.

Jag har försörjningsstöd och ansöker inte om allt som jag har rätt till. Mat är dock viktigt och kan vara skadligt i längden att ha slarva med. Det är verkligen inte kul men nödvändigt för att jag senare inte ska belasta systemet alls. Förstår lpt kan kännas förjävligt för att du inte vill men vad är alternativet? Något är uppenbarligen fel i ditt liv.

Mm jag fattar hur du menar nu. Jag är väl inte så bra på at tänka långsiktigt helt enkelt. Blir bara så trött på allting och önskar att alla bara kunde lämna en ifred.

Hoppas att din situation reder upp sig <3
Svar på tråden Vad händer om man inte kan betala avgiften???