• Anonym (Milori)

Mycket Tabubelagt ämne varning

Anonym (1.) skrev 2021-02-23 15:00:17 följande:

Jag tror det som blev fel, ts, även om du menade väl och faktiskt genuint undrade, var hur du först ställde frågan varför man inte skaffat barn tidigare (vilket ju i sig är en okej fråga) för att i slutet dra till med att du själv nu har 4 barn, hög utbildning, statusprylar osv och bara är 30. 

Det är svårt att tolka allt det ihop som en respektfull undran, helt ärligt lät det lite som smygskryt. 

Jag ville bara förklara, vad jag tror var det som blev fel. En annan trådstart hade gett ett helt annat klimat i diskussionen. 

Sant.
  • Anonym (Milori)
    Anonym (Gäsp) skrev 2021-02-24 11:22:25 följande:

Läs dina egna inlägg.

Vad är det för "hög utbildning" du påstår dig ha?

Är inte relevant här. Ja jag skriver slarvigt när jag skriver från mobilen. Oj då. Hoppas du kan förstå ändå på något sätt.
  • Anonym (Milori)
    sextiotalist skrev 2021-02-24 11:25:51 följande:

Också en konstig bild, inget som jag mött. Skulle nog säga att, det jag har mött, är att äldre mammor har en mindre krystad bild. Mer "vi tar det som det kommer". Vi hade ju ändå lämnat detta "så ska det vara" bakom oss, utan lärt oss, ibland den hårda vägen, att det inte alltid blir som man tänkt sig.

Min väninna, som fått fem barn på naturlig väg mellan 30 och 45, har också varit på jordenruntresor med sina barn (innan den yngsta föddes),avslutade en extra master när hon var hemma med den yngsta. Så även 40-plusare kan göra exakt det som du gjorde mellan 20 och 30. 

Intressant... upplever äldre som mer nervösa och tillrättalagda än yngre mammor som ofta mer tvingas ta det som det kommer. Härligt att höra att det finns mammor som gör så med sina barn som hon och ändå äger sitt liv.

Jo men du måste skämta, ständigt pådyvlas det hur jobbig det är med barn, har du inte också hört det? Att det är en sån enorm fruktansvärd omställning av livet. Som om det vore något negativt ibland... tyvärr... Vilket avskräcker många.
  • Anonym (Milori)
    Anonym (E) skrev 2021-02-24 11:04:00 följande:

Det finns ju inga gränser för hur bra TS är!

Tack. skämt åsido nej är inte duktig lever ett normalt liv och startade en diskussionstråd för jag undrade hur folk såg på saken. Den vad dumt formulerad och gjorde folk upprörda. Svårt att vara rakt på sak då detta forum inte alltid har så högt i tak. Men förstår att man blir sur samtidigt.
  • Anonym (Milori)
    Anonym (Mamma vid 36) skrev 2021-02-24 11:44:43 följande:

Jag känner att det en sån dömande ts så blir svaren därefter . Du som är så högutbildad borde läsa på kring både risker och adoption innan du slänger ur dig falsarier som passar din egen världsbild. Andra har skrivit sakliga inlägg som svar på dina frågor men jag har inte ödmjukheten att lägga energi på det. Om du är så nöjd med ditt liv så kan du ju fortsätta med det utan att ifrågasätta dom som kämpar både med att få barn men även att träffa någon att vilja skaffa barn. Uppenbarligen är en hög utbildning inte detsamma som empatisk förmåga.

förstår inte poängen med ditt inlägg
  • Anonym (Milori)
    sextiotalist skrev 2021-02-24 11:44:33 följande:

För att man kanske känner att man vill ha mer livserfarenhet innan man kallar sig vuxen. 

Nu är jag av den åsikten att om man vill skaffa barn så är bör man

Ha bott ensam ett par år

Ha bott tillsammans med mannen ett par år (inte check på denna, men det var inget planerat barn så lite förlåten)

Ha stabil inkomst (sedan kan det ändra sig under livet, det vet jag)

Varför

Bott ensam, för att veta i sig själv att man fixar att bo själv om det skulle gå åt skogen, att man känner den mannen (så mycket det går) även efter förälskefasen och att man har egen ekonomisk trygghet.

Endast ett par, av de jag känner, som fick barn tidigt, lever ihop med samma man. betydligt högre andel av de jag känner som fick barn sent, lever ihop med samma man även när barnen lämnat boet. 

Denna iakttagelse stämmer väl överens med den statistik som man har över hur stor sannolikhet det är att en relation överlever de första 10 åren

Hittar tyvärr inte en länk (mer än amerikanska, men känner att amerikanska undersökningar på relationer inte är så relevanta för Sverige, även om denna stödjer det jag skrev)

Det kan jag hålla med om - att man bör ha bort själv ett par år och att man ska känna mannen väl och haft en stabil relation under en längre tid. Ja, en relation är ju ett stort arbete också såklart.
  • Anonym (Milori)
    Kjell2 skrev 2021-02-24 12:05:58 följande:

Med de kraven blir det gärna första barnet kring 25. Flyttar hemifrån efter gymnasiet, dvs 19, bor själv ett par år, 22 år. Bor ihop i två år för att känna varandra ordentligt, 24 år.

Ja exakt
  • Anonym (Milori)
    Anonym (annie) skrev 2021-02-24 12:08:19 följande:

de säger att det är ansvarsfullt och att de vill skapa en stabil grund för sina barn. i dagens samhälle är materiella ting det enda som kan skapa trygghet tydligen. inget dessa kvinnor kan rå på eller ens reflekterar över men samhället som det ser ut idag främjar inte familjeliv. du måste vara rik och ha ett högstatusjobb. du måste förverkliga dig själv. du måste kunna köpa prylar och resa.

Ja tyvärr ser det ut så ... sorgligt, men behöver inte se ut så. I Sverige har vi det bra jämfört med många andra länder med barnomsorg och möjlighet att studera och allting.
  • Anonym (Milori)
    Anonym (IVF) skrev 2021-02-24 12:02:02 följande:

Jag har inga åsikter om att folk gör IVF. Däremot tycker jag det känns märkligt att vi som skattebetalare ska bekosta det. 

Jaa efter en viss ålder tycker jag det känns märkligt också. För då får man ju räkna med lägre fertilitet, det är lite som att ta en försäkring efter att skadan är skedd trots att man kunde tagit den mycket tidigare. En 25-åring kan inte hjälpa mycket om fertiliteten är låg och borde ju kunna få hjälp men är man 40 alltså... känns konstigt.
  • Anonym (Milori)
    sextiotalist skrev 2021-02-24 12:02:30 följande:

Till skillnad från dig så anser jag att en relation inte ska vara ett stort arbete. Jag hade inte stannat i en sådan relation

Ja nä menar mer egentid ibland och så i mitt fall. Nej man ska såklart inte stanna i en dålig relation om man har det/finna sig i oacceptabla företeelser. Sen kan man väl ändå anstränga sig lite extra ibland om man orkar? Skilsmässostatistiken ser ut som den gör i det här landet. Vet ej om det är bra eller dåligt.
Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning