• Jemp

Mycket Tabubelagt ämne varning

Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 13:43:28 följande:

Okej, 39 år och 11 månader då, my bad. Döma? Ifrågasätta skulle jag hellre använda.

Ja, dina inlägg upplevs som fruktansvärt dömande av nästan alla i tråden. Det kan du inte ha missat? Det är ju därför du får mothugg.
  • Jemp
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 13:43:28 följande:

Okej, 39 år och 11 månader då, my bad. Döma? Ifrågasätta skulle jag hellre använda.

Man genomgår inte en ivf före 40 om man inte försöker få barn förrän efter 40... Så det är ju ett antal års skillnad.
  • Jemp
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 13:47:55 följande:

Det var inte jag som sa det. Nu blandar du ihop det. Äggen blir av sämre kvalitet, sperman blir också det, man får i högre utsträckning svårare förlossningar som kräver lång återhämtning, risken för kromosomavvikelser och sjukdomar ökar. Vadå min uselhet varför kan du inte hålla dig saklig utan att hoppa på hela tiden som någon pitbull. Skärp dig. Nä, svårt då att länka seriös forskning i ämnet då man behöver ha ett konto för dessa. Man kan förvisso skriva ut dem men det hjälper ju inte här.

Alltså frågeställningen var ju just hur du bedömer användaren som skrev det som en seriös forskare.
  • Jemp
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 14:29:16 följande:

Hur ska jag kunna bedöma det utifrån ett anonymt alias på ett forum? Har inte tagit del av den här personens studier för att kvalitetsgranska den och se hur den är gjort/vilken kvalitet studien/studierna (?) har. Först då skulle jag kunna göra den bedömningen.

Ja det är ju därför vi frågar, eftersom du såg det som seriös forskning trots att personen svamlar om helt fel termer och påstår 100%iga samband som vore helt revolutionerande om de vore sanna och välbevisade, så de får du fortfarande gärna länka till.
  • Jemp

Så bara elitistiskt felfria i precis "rätt" ålder ska få lov att föda barn? Oetiskt att vilja ha barn om man är ett år för gammal, har ett kilo för mycket eller nån- även lindrig- sjukdom i släkten?

Fräsch människosyn. Och hur ska samhället gå runt, dessutom?

• Jemp
    Anonym (Olinda) skrev 2021-02-25 06:29:02 följande:

Jag är kvinna. 36 år.

Jag är väldigt emot de som avlar 4 barn. 

Tycker det är värre att skaffa 4 barn än att skaffa 1 barn sent i livet.

Folk har liksom tunnelseende. Världen är katastrof och vi lever i en pandemi och folk går och ojar och bråkar om att maken inte vill ha ett 4:e barn- barn som kommer växa upp i en katastrofal framtid med klimatförändringar och pandemier som kommer göra livet svårt. Detta är bara början. 

Om någon hade sagt för 1,5 år sedan att detta skulle hända, så skulle INGEN tro på det. Inga forskare eller experter. Det visar hur lite vi faktiskt kan förutspå och vår förnekelse är så stor. 

Att skaffa barn är det mest egoistiska man kan göra, och då har ni ett stort ansvar på era axlar- både gentemot barnet men även samhället. Men så verkar inte folk tänka. Allt ska vara en rättighet men när man börjar prata skyldigheter så blir det locket på. 

TS- så om du ska svara på mina frågor-  .

1. Är det inte bättre med färre barn sent i livet, när man faktiskt har ekonomi och vett att uppfostra ett barn?

2. Det må kosta samhället med med IVF, men man har faktiskt hunnit jobba och betala skatt och ha bidragit mer till samhället än vad en 20-25 åring har.

3. Vad kostar inte dina 4 barn samhället? Flerbarnstillägg och alla andra bidrag? Har du tänkt på det?

4. Vad tar du för ansvar med att utbilda dina barn kring miljö m.m? Hur tänker du att deras framtid ska bli när jorden rasar? Tänker du ens så? Tänker du på din skyldighet? 

5. Tycker du själv att du är lite bättre när du skaffat barn tidigt? Att du tagit det "rätta" beslutet då du faktiskt väljer att starta en sån här tråd? 

Nja, larm om både klimatförändringar och pandemier har funnits som välkänt hot betydligt längre än 1.5 år.
  • Jemp
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-27 04:22:02 följande:

Nu har ju inte du frågat mig rent ut vad han har gjort med sitt liv innan heller. Om han redan hade barn eventuellt? Alla förutsätter att han inte haft det av någon anledning.

Ja, jag tvingades alltså genom att det svenska samhället har så stor del omogna människor långt upp i åldrarna (och tyvärr är åldern här ingen garanterad faktor för mental mognad) att välja en person som ansåg sig hunnit förverkliga sig själv. För att man enligt många inte kan det om man redan har barn. Och det är det som är helt felaktigt.

Varför är det fel att välja annorlunda än du?
  • Jemp
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-27 04:27:28 följande:

Varför skulle man inte kunna göra allt detta med barn menar du? Om man nu är två vettiga vuxna som delar på ansvaret.

Det är det jag menar. Varför råder sådan här inställning? Såklart har man ju högre ekonomisk belastning om man har flera barn och sådär men nä ingenting som hindrat mig personligen eller mina vänner som skaffat barn i vettig ålder att bo där de vill, plugga till vad de vill även om det är krävande utbildning, resa och festa och träna osv.

Visst kan man resa och utbilda sig med barn. Men många delar av det livet jag levde mellan 20-25 drygt hade jag inte kunnat med barn, och det hade jag inte velat välja bort. Studentliv med allt min version innehöll av fester, sena nätter på universitetet, ideellt arbete och mera fester. Och återhämtning däremellan. Backpackning med massa dykande, underliga hostels, och fester. Samla på sig livserfarenheter jag använder mig av även idag och jobba med mitt mående.

Du har valt en annan väg men inte den enda rätta vägen. Det är som får dig att låta fruktansvärt dömande och otrevlig, du saknar respekt för att andra gör andra val.
  • Jemp
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-27 05:47:00 följande:

Men snälla du. Ett år??? Vi pratar snarare 10-20 år!! Av ingenting. Av egoism. Okej, vill du skaffa barn trots att du har en jobbig sjukdom som går i arv före att exempelvis adoptera tycker jag det säger mer om dig som person. Bara för att du ska ha barn till varje pris eller vadå? Hade personligen aldrig kunnat leva med det men det kanske bara är jag.

Elitiskt felfria? Var får du det ifrån?

Hur samhället ska gå runt, hur menar du utveckla gärna? Ja det är knappast medelålders som studerat till statsvetare som får samhället att gå runt. Bland många unga personer som har fått barn tidigt hittar man folk inom yrken som hemtjänst, på sjukhuset, i kassan i affären osv. Det är det elementära som får samhället att gå runt. Dessa tjänster utnyttjar alla eller åtminstone anhöriga. De är inte rädda att ta i. Många utbildar sig på universitet till något inom sitt område som kompetenshöjer eller inom något helt annat. Sedan får du inte glömma att sjukskrivningarna är som högst bland annat bland socionomer och läkare. De är ju inte heller lågutbildade. Din och dina eventuellt äldre släktingars välfärd grundar sig på folk som arbetar och tar i. Tråkigt att många bortskämda medelålders inte inser att de människor de brukar trycka ner och kalla white trash bidrar till att du kan köra bil, bo innanför tullarna, äta nyttig mat, ha tillgång till en god sjukvård och höjer livskvaliteten bland våra äldre.

Samhället går runt av att tillräckligt många föds eller invandrar. Om bara din lilla klick får föda barn ger det betydligt färre barn födda vilket ger betydligt färre som kan arbeta och ta i.

Lägg inte saker i min mun om att trycka ner eller kalla nån white trash. Det har jag verkligen inte gjort.

20 år? Det är ju inte ok med det spannet enligt dig.

Gällande sjukdomar så finns det i ett väldigt stort spann. De flesta har nåt dåligt anlag, men som knappast faller inom ramarna hög risk eller högt lidande. Frågan var din gräns men jag släpper det, känns rätt ofräscht att diskutera.

Återigen: VARFÖR är det egoism att prioritera sig själv? Så länge man inte har ansvaret för någon annan? Varför ser du det som ett skällsord att bry sig om sig själv?
  • Jemp
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-27 03:46:03 följande:

För att det är så samhället ser ut. Folk inser inte att de är vuxna förrän väldigt sent i livet. Jag hade förvisso kunnat välja en jämnårig strulputte som vill förverkliga sig själv på krogen några år och därmed fått vara beredd på att offra mycket för egen del. Därav låg jag aldrig med jämnåriga för att slippa den risken. Plus att äldsta ej var planerad var jag ändå villig att ta risken att ha oskyddat samlag och blev glad när jag fick veta jag var gravid.

Aha, det är alltså bara kvinnor som är egoistiska om de väntar och som ska ha barn som enda stora målet i livet?

Varför delar du annars livet med en sån egoist som inte ens tog beslut om barn när han närmade sig 40?

(Dina ord, inte mina. Jag är såklart mest medvetet provocerande för att påpeka hur underligt ditt resonemang är).
  • Jemp
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-27 14:42:22 följande:

Alternativet hade ju varit bättre menar du?

Vilket alternativ? Att ni inte skaffade barn, alt istället adopterade? Det är ju det du förespråkar att andra ska göra.
  • Jemp
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-28 05:51:11 följande:

Att skaffa barn med en jämnårig.

Jag struntar helt i hur gammal din man är, men ja, hela din tråd handlar ju om att man inte bör skaffa barn som "äldre" så du bör ju tycka att en jämnårig vore bättre.
  • Jemp
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-28 06:05:02 följande:

Gränsen mellan egoism och att bry sig om sig själv går där det går ut över andra.

Ska samhället stå och bekosta dåliga val du gjorde när du var vuxen för att du saknade insikt? Var ego? Hade en oförmåga att planera framåt?

Aha men man måste inte sluta gå på fest eller resa eller plugga och leva under en sten för att man får barn varför tror så många det? 1) man är två föräldrar 2) barnen njuter också till viss del att hitta på spännande saker 3) har svårt att relatera till att den här transformationen från att man blir myndig tills man hittat sig själv tar så abnormt många år för många både bland män och kvinnor att det går ut över det eventuella familjeliv man vill leva senare.

Hela din tråd bygger på felaktiga antagelser. Tex att man plötsligt skulle komma på vid 40 att man vill ha barn och då göra flera dyra ivf som staten förlorar på. Dessa har du fått påpekade flera gånger:

Skattefinansierad ivf finns inte efter 40.

Ivf kommer efter flera års försök att skaffa barn på egen hand.

Ivf är ingen förlustaffär.

Adoption är ingen snabb eller enkel process.

Det handlar inte främst om att "hitta sig själv". Det handlar om att vilja ha frihet att göra saker även utan barn. En enstaka fest eller resa med barn är inga problem. Att festa hela helgerna flera dagar, komma hem kl 7 och sova hela dagen efter, aldrig vara hemma till nattning för att man pluggar, bo på farliga platser utan att ha tid att hålla koll på barnen, vara borta månadsvis (eller släpa med sig pappan och barnen och alltså inte låta honom ha något arbetsliv och påverka barnens skolgång) osv tycker jag inte är lämpligt med barn nej, varken för barnens eller partnerns skull...

Nu har inte jag levt ett extremt liv på något sätt och hade inte haft några problem mognadsmässigt att prioritera om och vara förälder om jag hade fått barn tidigare. Men jag är glad att jag inte gjorde det. På samma sätt har jag kvar saker jag vill göra som inte lämpar sig med små barn eller de som behöver gå i skolan. Ve och fasa har jag planer för livet även efter barnen är utflugna ;)

Jag har alltid velat ha barn, men det är inte enda målet med mitt liv.
Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning