Trean93 skrev 2021-10-01 12:22:51 följande:
Hej! Har en liten fundering angående blodtrycket och tänkte se om nån varit med om samma!
Födde mitt första barn 2017 och fick högt blodtryck i slutet av graviditeten och blev igångsatt i v 38+6, födde mitt andra barn augusti 20 och fick då havandeskapsförgiftning och blev igångsatt i v37+0, blodtrycket gick ner till normalt efteråt! Är nu gravid igen i v5+3 och var idag hos barnmorskan och blodtrycket är redan högt! Någon som varit med om detta innan? Vet att det blir extra kontroller och tul m.m! Kan man kräva att bli igångsatt igen i v37+0 om jag och bebis får må bra så länge? Ska få medicin redan från v10!
Grattis till graviditeten :) Jag har varit med om liknande. Har haft HF och blivit igångsatt pga det. I min sista graviditet hade jag högt blodtryck redan i vecka 7. Fick direkt trombyl som jag tog fram till vecka 36. Sista graviditeten gick utmärkt och jag fick ingen HF och hade lågt blodtryck. Finns det någon anledning att vänta till vecka 10 med medicin när ditt blodtryck redan är högt?
Man kan inte kräva att bli igångsatt utan grund. Om graviditeten går bra med medicin och du inte får havandeskapsförgiftning så blir man inte igångsatt. Men jag fick extra kontroller hela graviditeten på specialmödravården och hos BM så det tror jag du bör få med? Då har de bra koll på blodtryck, flöde och om det blir HF igen.