• Anonym (Emma)

Hur mycket lägger ni er i era barns klädval?

I vår familj och omgivning är intryck och ja, yta, viktigt. Inte så att man måste ha det senaste och dyl, men man klär sig propert helt enkelt.

Ett av våra barn som snart fyller tolv är som besatt av kläder vi ärligt talat avskyr. Det är inte ett litet steg från det vi önskar, utan det är snarare en annan dimension. Hon vill tex ha plattåskor med nitar och övriga klädsmaken går i samma stuk. "Demonia" kallar hon det.

Än så länge kan hon inte köpa sånt för hon handlar inte själv, men vi ser verkligen inte fram emot dagen då hon börjar stå för det själv om smaken ännu håller i sig.

Vi försöker förklara vad det ger för signaler och få henne att förstå hur det skulle pratas om henne här och är tydliga med att vi aldrig kommer köpa sånt, då får hon stå för det själv.

Jag undrar om hon inte bara säger att hon vill ha sånt för att provocera.

• Svar på tråden Hur mycket lägger ni er i era barns klädval?
  • Anonym (Emma)
    Citronsaft skrev 2021-02-06 21:04:27 följande:

Ja självklart men mellan det och din trådatart är ju att ni vill förbjuda hennes stil för att NI skämms!

Ja vi skulle skämmas, men nej, vi skulle inte förbjuda henne att köpa det själv.
  • Citronsaft
    Anonym (Emma) skrev 2021-02-06 21:09:08 följande:

Ja vi skulle skämmas, men nej, vi skulle inte förbjuda henne att köpa det själv.

Ni borde gå en föräldrakurs.
  • toughshit
    Anonym (Emma) skrev 2021-02-06 20:52:18 följande:

Det har vi redan gjort. Hennes vinterskor är en lightvariant av det hon tjatar om och klädstilen i övrigt är inte det vi skulle önska heller. Googla på "demonia shoes" så får du ett hum vad det rör sig om.

Jag googlade faktiskt efter att jag läst din tråd... Om inte annat så är ju skorna ganska dyra. Jag själv hade en "udda" och mörkare stil än många andra i min skola i den åldern. Hon börjar ju bli stor och borde få mer inflytande i vad hon har på sig, men du som förälder (tycker jag) måste ju få dra gränser om det är någonting som går för långt...
    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Aniiee

Vill hon ha goth så är väl det helt ok. Er "yta" skulle må bra av det. 

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Beda)

Våra barn är 6 och 10 och har alltid fått välja vad de ska ha förutsatt att det är funktionellt. Rätt fantastiska kombinationer av färger och mönster ibland!

Precis som ditt barn drogs jag själv mot en alternativ klädstil mot slutet av mellanstadiet. Det blev mer tydligt under högstadiet (då jag fick börja köpa mina kläder själv) och ännu mer i gymnasiet. Vad jag kan minnas la sig mina föräldrar aldrig i. De kommenterade så gott som aldrig andra människors utseende heller och det lärde mig att sånt inte spelar någon roll, och den öppenheten har jag haft stor glädje av i livet.

När mina barn vågar sticka ut, göra sin grej och gå emot strömmen är jag stolt. Det är en fin egenskap som bör omhuldas, inte skammas.

• Anonym (Mamma med tonåringar.)

Lite fri klädsil måste de få ha.
    svarta platåskor på en 12åring tillsammans med en smakfull lekfull stil helt ok.
    Men där tar det stopp, inte färgat hår, krigsmålning eller vulgära kläder på ett barn.
    Att se sin gamla mor i nätstrumpor och avklippta jeans och magtröja till detta botade våran fjortis önskan att klä sig smaklöst.

• Anonym (Emma)
    Citronsaft skrev 2021-02-06 21:12:10 följande:

Ni borde gå en föräldrakurs.

För att beskriva ett exempel på en outfit hon lagt ner i korgen på en nätbutik.

Skjorta med korsett över

En kort rutig kjol i rosa och svart med något under (minns inte vad det kallas) så den står utåt

Nätstrumpbyxor alt knästrumpor

Svarta plattåskor med långa nitar

Tycker du ärligt att det är en lämplig klädsel för ett barn?
  • Citronsaft
    Anonym (Emma) skrev 2021-02-06 21:25:24 följande:

För att beskriva ett exempel på en outfit hon lagt ner i korgen på en nätbutik.

Skjorta med korsett över

En kort rutig kjol i rosa och svart med något under (minns inte vad det kallas) så den står utåt

Nätstrumpbyxor alt knästrumpor

Svarta plattåskor med långa nitar

Tycker du ärligt att det är en lämplig klädsel för ett barn?

Jag tycker sättet ni beter er på är olämpligt. Delvis att ni skäms och talat om för henne att ni aldrig kommer köpa det. Det är som att indirekt säga fyfan vad ful och vi skäms. Världen är grym nog mot ett barn i den åldern hon behöv ert stöd istället för det ni gör nu. Er dotter är en egen individ med egna åsikter och stil. Ni behöver inte gilla den men acceptera den och inte droppa dumma kommentarer.

Tror du hon kommer lyssna bättre när ni beter er så?

Ett förslag är att ni pratat om vilka kläder som är lämpliga i hennes ålder. Att det hon tittar på var fint men att hon får vänta tills hon blir äldre och att ska hon köpa själv vill ni se vad det är hon tänkt köpa. Ge henne lite lämpligt svängrum.
  • Anonym (Emma)
    Citronsaft skrev 2021-02-06 21:30:33 följande:

Jag tycker sättet ni beter er på är olämpligt. Delvis att ni skäms och talat om för henne att ni aldrig kommer köpa det. Det är som att indirekt säga fyfan vad ful och vi skäms. Världen är grym nog mot ett barn i den åldern hon behöv ert stöd istället för det ni gör nu. Er dotter är en egen individ med egna åsikter och stil. Ni behöver inte gilla den men acceptera den och inte droppa dumma kommentarer.

Tror du hon kommer lyssna bättre när ni beter er så?

Ett förslag är att ni pratat om vilka kläder som är lämpliga i hennes ålder. Att det hon tittar på var fint men att hon får vänta tills hon blir äldre och att ska hon köpa själv vill ni se vad det är hon tänkt köpa. Ge henne lite lämpligt svängrum.

Vi har aldrig kallat hennes stil för ful och har inte sagt till henne att vi skulle skämmas. Det vi pratar om är vilket intryck kläderna ger och vilka förutfattade meningar folk kan ha om det. Om hon ändå är lugn med det så står det henne fritt att köpa det själv. Däremot så är vi trötta på tjatet och står för att vi inte tänker lägga pengar på såna kläder.

Hon vet mycket väl vad som är lämpligt egentligen, jag misstänker starkt att hon bara försöker provocera.
  • MammAmma

Så länge det inte är något direkt olämpligt (typ sommarkläder mitt i vintern eller för avslöjande i relation till åldern) lägger jag mig inte i. Det har blivit lite olika faser genom åren.

Svar på tråden Hur mycket lägger ni er i era barns klädval?