BIM Mars 2021 - första barnet
Jag tycker att det är jättebra när man - som ni här gör - av omtanke belyser att det är viktigt att försöka stressa ner och att som segaages säger så kan man ju då se det som att "det behöver inte vara något fysiskt fel på min fertilitet, jag kanske bara behöver se över vad jag kan göra för att minska stressen i mit liv". Men när folk säger "du blir inte gravid för att du tänker på det hela tiden, sluta att tänka på det" då blir jag bara ledsen för att det känns som att de menar att det är mitt fel och mina tankars fel att jag inte blir med barn. Men som någon klok människa skrev här för ett tag sedan: kvinnor har kunnat bli gravida i alla tider trots fruktansvärda omständigheter som fångenskap, svält och krig - så då ska nog jag kunna bli det också <3
Det är ju verkligen en enorm börda att lägga på någons axlar, när man är i denna sårbara situation och längtar så efter sitt plus. Spelar ingen roll hur mycket man stressar eller tänker på det, så finns det aldrig en anledning att uttrycka sig på ett sådant sätt som att det bara skulle hänga på dig själv, att det är "ditt fel". Man kan säga allt med omtanke och med en snäll ton <3