• fruvalborg

Kan inte hitta vagn vi gillar! Måste man verkligen ha en?

Cirka två månader kvar till BF och vi har inte köpt någon vagn ännu... Vi kan verkligen inte hitta något vi gillar och börjar fundera på om man ens behöver ha en? Vi tycker alla moderna vagnar är hiskeligt fula och skulle helst ha en av Heritage-vagnarna från Silvercross, men de är tyvärr lite för otympliga för vårt stadsliv. Skulle själv kunna tänka mig en vintagevagn men den blivande pappan säger nej till att köpa begagnat, samt nej till att köpa vagn på nätet som vi inte sett i verkligheten (t.ex. från Hesba eller Inglesina). Emmaljunga Mondial är minst ful på den svenska marknaden men det är flera saker på den som vi inte gillar.

Så nu står vi utan vagn och vet inte alls vad vi ska ha. Behöver man verkligen ha en? Någon som klarat sig utan?

• Svar på tråden Kan inte hitta vagn vi gillar! Måste man verkligen ha en?
  • S23
    furelise skrev 2021-01-20 19:56:50 följande:

Nja, har en kollega, vi födde barn med två veckors skillnad. Hon var starkt emot vagn pga sjuka priser och att de bor på Södermalm, trånga gator enligt henne. (Jag fattar inte med whatever.) Hon skulle skriva som svar att det går jättebra utan, sele funkar för allt.

Jepp, men de köper mat så att allt levereras hem - sele och ryggsäck eller påsar funkar inte, eller bara på pyttelite avstånd. Sen hon är en väldigt passiv person, hon är ute max 2 ggr/veckan.

Jag älskar vår ergobaby, barnet med. Även köpte en jacka så barnet får plats under jackan, vi använder den ofta. Jag skulle dock aldrig ha orkat utan vagn. Jag fick inte träna för 6 mån pga förlossningsskador, och barnet än idag vägrar att sova hemma, bara ute i vagn. Visst sover hon i sele också men inte bra för ryggen att vara där för flera timmar! Varken för min eller barnets. Hur som, sen födseln promenerade vi minst 100 km/månad, vårt bästa är 140km. Raska promenader räddar mig som annars inte kan träna, och barnet sover bra. Det går inte med sele. Sammanfattning: tänker du vara ute typ 2 timmar 2gg/veckan behövs inte vagn. Ska du handla, gå ut varje dag så är vagn ett måste. Du kommer att skita i estetiken när du har ont i hela kroppen, rygg, axlarna

Annars får ni prova utan, om det funkar inte kan ni köpa.

Här hemma gick vi 1-1,5 mil per dag. Hade inte klarat oss utan vagnen. Och absolut inte utan sele heller.

Jag är verkligen förespråkare av att man behöver båda. Precis som du säger pallar inte kroppen att bära hur mycket som helst.

Jag fick inte bära mer än bebis vilt första sex veckorna. Och då undviker man gärna att bära bebis o den mån man kan
  • AMCG
    Xenia skrev 2021-01-20 18:13:07 följande:

Konstiga spädbarn som inte vill sova i liggvagn. Sover de inte i säng heller? Just rörelsen brukar få barnet att somna förr eller senare.

När jag fortfarande låg på BB köpte maken den begagnade vagnen vi redan sett ut. Vi brydde oss inte så mycket om utseendet, men jag tyckte den var snygg nog (vinröd). Aldrig att jag skulle velat gå med barnet i bärsele, såvida det inte var en väldigt kort bit. Mycket praktiskt att lägga varorna på underredet när jag handlade också.

Våra barn tittade på allt som for förbi på himmelen och stördes av ljuset i vagnen. Däremot sov de gott i sina sängar i mörka sovrum. Våra barn somnade heller aldrig i bilen för de tittade på alla bilar och hus som for förbi... Omgivningen sa till mig att jag övat för lite med dem och skulle visa mig. De gav också upp de som försökte vänja barnen... Alla är olika.
  • Xlr8
    fruvalborg skrev 2021-01-20 11:41:57 följande:

Cirka två månader kvar till BF och vi har inte köpt någon vagn ännu... Vi kan verkligen inte hitta något vi gillar och börjar fundera på om man ens behöver ha en? Vi tycker alla moderna vagnar är hiskeligt fula och skulle helst ha en av Heritage-vagnarna från Silvercross, men de är tyvärr lite för otympliga för vårt stadsliv. Skulle själv kunna tänka mig en vintagevagn men den blivande pappan säger nej till att köpa begagnat, samt nej till att köpa vagn på nätet som vi inte sett i verkligheten (t.ex. från Hesba eller Inglesina). Emmaljunga Mondial är minst ful på den svenska marknaden men det är flera saker på den som vi inte gillar.

Så nu står vi utan vagn och vet inte alls vad vi ska ha. Behöver man verkligen ha en? Någon som klarat sig utan?

Skippa emmaljunga. Kass kvalitet och man har sparat in pengar där man inte ska. För att spara ören!!
  • fjanten

Men lägger ni SÅ mycket vikt vid utseendet..? Jag har aldrig ens haft det i åtanke. För mig har det snarare handlar om maxvikter, mått ihopfälld, ergonomisk eller vanlig sittdel, lufthjul eller punkteringsfria o.s.v. Spelar väl inte så stor roll sedan hur åbäket ser ut, så länge den uppfyller de praktiska önskemålen i första hand..? Ungen kommer ju ändå liksom sitta i vagnen och kleta banan, smula smörgåsrån, gnaga på bygeln, ha läckande blöja o.s.v.

• nernu

Vet att de som är bärdonsfrälsta säger att det inte behövs. Men jag hade verkligen inte velat vara utan vagn. För det första hade jag en tuff förlossning så att gå långa promenader med fem kilo extra var inte aktuellt. Vårt barn har dessutom sovit utomhus alla vilor på dagtid.

• Tajan

Måste man gilla vagnen? Huvudsaken är väl att den fyller sin funktion?

Allt till bebben behöver ju inte vara ett uttryck för ens identitet eller matcha stilen. Men håller med om att moderna vagnar är rätt fula :)

• Trädgårdsslangen
    Xenia skrev 2021-01-20 18:13:07 följande:

Konstiga spädbarn som inte vill sova i liggvagn. Sover de inte i säng heller? Just rörelsen brukar få barnet att somna förr eller senare.

När jag fortfarande låg på BB köpte maken den begagnade vagnen vi redan sett ut. Vi brydde oss inte så mycket om utseendet, men jag tyckte den var snygg nog (vinröd). Aldrig att jag skulle velat gå med barnet i bärsele, såvida det inte var en väldigt kort bit. Mycket praktiskt att lägga varorna på underredet när jag handlade också.

Nja. Skulle inte påstå att det är konstiga spädbarn. Barnvagn är trots allt ett relativt nytt påfund som endast adeln hade möjlighet till att använda. Vanligt folk fick bära helt enkelt. Att vissa spädbarn bara vill bäras och vara nära är inget annat än djupt rotad biologisk instinkt. Känna trygghet och vara nära. Alla bebisar sover inte heller egen säng av just den anledningen.

Cecilia Moen har en fantastisk bok som heter Trygga barn, trygga föräldrar som beskriver detta otroligt bra om det är någon som är nyfiken.
  • Trädgårdsslangen

Alltså, efter ett gäng svar tänker jag att jag lägger till lite till mitt eget första svar:

Jag införskaffade vagn innan sonen föddes. Inte en tanke på sjal för det var inte min grej alls. Fick någon trikåsjal som jag fick psykbryt av att försöka knyta.

Gick igenom en svår förlossning son slutade i akut kejsarsnitt. Hade problem med att gå, stå, komma upp ur sängen osv. Fick endast bära bebisens vikt - inte mer.

Ungen vägrade vagn, napp, sele.. Rubbet. Var bara att bära annars blev det skrik non stop. Efter värkande rygg, armar och ömt snitt blev det ergonomisk bärsjal för mig. Jag var illa tvungen för att min son gick upp snabbt i vikt och vägde 8 kg vid 4 månader. Han var en redig kloss. Hade liksom inget val. :) gick hos naprapat, men inte ekonomiskt hållbart i längden.

Men sjalen var en DRÖM till skillnad vad jag hade behövt gå igenom tidigare med skrikgråthulkande bebis nertvingad i vagn eller nära tills mina armar gick av. Helt plötsligt kunde jag gå som en normal människa och mina muskler orkade med.

Bor på landet också, här finns bara grusvägar. Har funkat fint med sjal ändå. Nästan bättre. Även nu med snö och is - på med broddar på kängorna bara. :) nu bor ni ju i stan så det är nog enklare och skönare att köra vagn där om ni ska ha en.

Behöver man lägga ifrån sig bebis på toa ute någonstans har han fått sitta i knäet eller legat på medtagen skötbädd i skötväskan. Vid fikat har han suttit på knäet. Allt jag har behövt har jag tryckt ner i en väska. Har haft blöjor, mat, tvättlappar, två ombyten, någon termos, skötbädd och någon leksak eller två. Det har liksom räckt för mig och min kånken har levererat.

MEN alla är olika såklart! Vissa behöver vagn för att de kanske inte klarar av att bära pga smärtor eller dylikt. Ibland är det säkert skönt att kunna lasta saker på vagnen osv. Jag är ingen galen bärsjalsfantast, det bara blev sjal när ingen annat funkade och jag behövde få min vardag att bli någorlunda normal. Men jag känner verkligen nu med facit i hand att det hade varit bättre att testa en vagn efter min son föddes för det var, i mitt fall, ett oerhört onödigt dyrt inköp som nu står och dammar i förrådet.

• Trädgårdsslangen

Jag är alltså inte emot vagn, absolut inte. Men jag vet hur snopet det är att införskaffa en, bara för att upptäcka att man inte kommer använda den. Det är en dyr och jobbig upplevelse. :)

• trollhona

Du kan ju börja med bärsele eller sjal, det går bra när barnet är mindre.
    Men säg att du måste förlösas med akut snitt, då är det pappan som får bära de första månaderna för det kommer inte vara bekvämt för dig. Så ha iaf en vagn i åtanke om något sådant skulle ske, sedan kan ni anpassa er eftersom.
    Det går säkert bra att bära barnet om ni föredrar det. Själv skulle jag inte klarat mig utan vagn.
    Jag skulle rekommendera Bugaboo Fox. Smidig vagn för stadsliv och som går att anpassa utseendet på om man föredrar det.

Svar på tråden Kan inte hitta vagn vi gillar! Måste man verkligen ha en?