furelise skrev 2021-01-20 19:56:50 följande:
Nja, har en kollega, vi födde barn med två veckors skillnad. Hon var starkt emot vagn pga sjuka priser och att de bor på Södermalm, trånga gator enligt henne. (Jag fattar inte med whatever.) Hon skulle skriva som svar att det går jättebra utan, sele funkar för allt.
Jepp, men de köper mat så att allt levereras hem - sele och ryggsäck eller påsar funkar inte, eller bara på pyttelite avstånd. Sen hon är en väldigt passiv person, hon är ute max 2 ggr/veckan.
Jag älskar vår ergobaby, barnet med. Även köpte en jacka så barnet får plats under jackan, vi använder den ofta. Jag skulle dock aldrig ha orkat utan vagn. Jag fick inte träna för 6 mån pga förlossningsskador, och barnet än idag vägrar att sova hemma, bara ute i vagn. Visst sover hon i sele också men inte bra för ryggen att vara där för flera timmar! Varken för min eller barnets. Hur som, sen födseln promenerade vi minst 100 km/månad, vårt bästa är 140km. Raska promenader räddar mig som annars inte kan träna, och barnet sover bra. Det går inte med sele. Sammanfattning: tänker du vara ute typ 2 timmar 2gg/veckan behövs inte vagn. Ska du handla, gå ut varje dag så är vagn ett måste. Du kommer att skita i estetiken när du har ont i hela kroppen, rygg, axlarna
Annars får ni prova utan, om det funkar inte kan ni köpa.
Här hemma gick vi 1-1,5 mil per dag. Hade inte klarat oss utan vagnen. Och absolut inte utan sele heller.
Jag är verkligen förespråkare av att man behöver båda. Precis som du säger pallar inte kroppen att bära hur mycket som helst.
Jag fick inte bära mer än bebis vilt första sex veckorna. Och då undviker man gärna att bära bebis o den mån man kan