fruvalborg skrev 2021-01-20 11:41:57 följande:
Cirka två månader kvar till BF och vi har inte köpt någon vagn ännu... Vi kan verkligen inte hitta något vi gillar och börjar fundera på om man ens behöver ha en? Vi tycker alla moderna vagnar är hiskeligt fula och skulle helst ha en av Heritage-vagnarna från Silvercross, men de är tyvärr lite för otympliga för vårt stadsliv. Skulle själv kunna tänka mig en vintagevagn men den blivande pappan säger nej till att köpa begagnat, samt nej till att köpa vagn på nätet som vi inte sett i verkligheten (t.ex. från Hesba eller Inglesina). Emmaljunga Mondial är minst ful på den svenska marknaden men det är flera saker på den som vi inte gillar.
Så nu står vi utan vagn och vet inte alls vad vi ska ha. Behöver man verkligen ha en? Någon som klarat sig utan?
Jag hade aldrig i livet vågat vara utan vagn. För mig var bärsjal ett komplement till vagn, inte ett alternativ.
När det är halt ute tycker jag det är extremt läskigt att bära barn i bärsjal eller bärsele. Gick alldeles nyss några hundra meter till affären och var nära att halka flera gånger på den korta sträckan. Vågar knappt tänka på hur det hade varit om jag burit ett barn i bärsjal eller bärsele. Ännu värre är det om man bär på något, t.e.x en matkasse eller ett uthämtat paket och inte ens kan ta emot sig med bägge händerna.
Att själv äta och dricka med barn i bärsjal kändes aldrig bekvämt för mig. Jag fikade mycket när jag var föräldraledig, både ute i naturen och på caféer och skulle aldrig våga dricka kaffe, the eller något annat varmt med barnet i bärsjalen.Men att överhuvud taget äta eller dricka något annat än ett snabbt glas vatten med barnet i sjalen kändes väldigt obekvämt.
Att gå på toaletten med barnet i bärsjal om man är ute på café eller något besöksmål med toalett kändes också otroligt obekvämt, vid de tillfällena var jag väldigt glad över att ha vagnen.
Började det plötsligt regna eller snöa när jag var ute på långpromenad känns det bra att ha vagnen med mig så att ett sovande barn inte behövde väckas av en störtskur.
En del som tycker att de klarar sig bra utan vagn har barnet i babyskyddet till bilen vid många tillfällen då andra skulle ha haft barnet i vagn.
Det kan det finnas två problem med.
Dels är det inte särskilt bra för barnet rent ergonomiskt att regelbundet sitta långa stunder i babyskyddet.
Dels är ett babyskydd med bebis i betydligt tyngre att bära runt på än vad många tror. Nyfödda ökar mycket i vikt de första månaderna om de växer som de ska och själva babyskyddet väger också en del. Särskilt de som blir sydda efter förlossningen bör vara försiktiga med att regelbundet bära tungt de första månaderna efteråt.
Har ni riktigt, riktigt tur kan ni hitta en oanvänd vintagevagn från 70- eller 80-talet på Blocket, i någon Facebookgrupp eller liknande. Jag har flera gånger, även om det varit med jämna mellanrum sett fortfarande inplastade vagnar som varit skyltexemplar i en butik , stått på något lager i 30 år eller liknande ligga ute till försäljning.