• fruvalborg

Kan inte hitta vagn vi gillar! Måste man verkligen ha en?

Cirka två månader kvar till BF och vi har inte köpt någon vagn ännu... Vi kan verkligen inte hitta något vi gillar och börjar fundera på om man ens behöver ha en? Vi tycker alla moderna vagnar är hiskeligt fula och skulle helst ha en av Heritage-vagnarna från Silvercross, men de är tyvärr lite för otympliga för vårt stadsliv. Skulle själv kunna tänka mig en vintagevagn men den blivande pappan säger nej till att köpa begagnat, samt nej till att köpa vagn på nätet som vi inte sett i verkligheten (t.ex. från Hesba eller Inglesina). Emmaljunga Mondial är minst ful på den svenska marknaden men det är flera saker på den som vi inte gillar.

Så nu står vi utan vagn och vet inte alls vad vi ska ha. Behöver man verkligen ha en? Någon som klarat sig utan?

• Svar på tråden Kan inte hitta vagn vi gillar! Måste man verkligen ha en?
  • sextiotalist
    sextiotalist skrev 2021-01-20 13:37:14 följande:
    Haha, kul. Den vagnen som jag hade sonen i är numera nästan vintage
    Måste nog säga att jag var supernöjd med den begagnade vagnen (som var från slutet av 80-talet). Inga hjul som behövdes pumpas, tog sig överallt, snö, terräng och asfalt, lätt att fälla ihop och plocka in i bilen, lätt att ta av klädsel. Rätt stor, rejäl korg under som höll för tre fulla matkassar, rejäl packning för en weekend etc
    Utöver det hade jag aldrig klarat mig utan vagn, dels för att mina axlar inte fixar att bära något som har tryck mot axlarna, men också att det liv jag hade som föräldraledig, många stadsbesök, långa promenader etc, flöt så mycket bättre med vagn (lägg till en liten kille som älskade sin vagn)
  • Dustpuppy

Vi hade olika vagnar för olika ändamål. En begagnad Emmaljunga för skogspromenader, köpt för 400 kr av kollega. Vagnen var stor och tung och inget man ville lyfta in i en bil, men fantastiskt robust, stabil och lättkörd i skogen.

Vi hade också en Britax mer för stadskörning, babyskyddet kunde klickas i utan att väcks sovande baby och senare funkade den väldigt bra som lite stadigare sulky.

Vår unge satt även i sele på sin pappa, men det funkade bara tills pappans rygg sade ifrån.

• fruvalborg
    S23 skrev 2021-01-20 12:16:11 följande:

Det förstår jag. De såldes på bonti i Stockholm fram tills för några månader sedan.

Det ligger en billig begagnad på blocket just nu. Är du sugen så skulle jag råda dig att åka och provköra begagnad som säljs.

Haka inte upp dig på de svängbara hjulen. Du tar dig fram mycket lättare med en hesba med fasta än med en vagn av annat märke med svängbara

Aha, den på Blocket har vi missat! Inte kollat på begagnatmarknaden alls. Tack för tips och råd!
  • AMCG

Vagnen är till för att transportera ett eller flera barn från plats a till b, kanske via c. Kanske kommer den användas för sovstunder. Det enda viktiga är att den rullar och är bekväm för barnet... Utseende spelar ingen roll. Visst mjukhet på handtaget kan ha betydelse för er komfort. Har ni bil är det ett plus om den går att få in i bilen.

Det går lika bra att använda bärsjalar, kängurutröja eller bärsele (jag personligen gillar inte det då det blir varmt och jag är rädd att de ska gå upp).

Köp en sjal, kängurutröja eller sele så du har något hemma. Testa dig fram. Ni kan köpa vagn när barnet är fött om ni känner att behovet finns. Allt behöver inte vara bokat och klart innan födseln. Det är också tillåtet att ändra sig, sälja vagnen och köpa en annan.

Grattis till den kommande bebisen!

• S23
    fruvalborg skrev 2021-01-20 15:34:04 följande:

Aha, den på Blocket har vi missat! Inte kollat på begagnatmarknaden alls. Tack för tips och råd!

Nu misstänker jag att skicket på den kanske inte är att hurra för då de inte har egna bilder i annonsen. Men kan ju var kul att provköra som sagt.

I botten på liggdelen bör det sitta en klisterlappa där info finns om årsmodell.

Utöver detta kan jag säga att andrahandsvärdet på en Hesba är i princip obefintligt. Såldes en som var köpt 2020 för 3500 för några veckor sedan.

Intresset på dem är för lågt så därför ser prisbilden ut så.

Nu var denna dock ett extremfall. Men du får Iaf en liten uppfattning om prisbild
  • Xenia

Konstiga spädbarn som inte vill sova i liggvagn. Sover de inte i säng heller? Just rörelsen brukar få barnet att somna förr eller senare.

När jag fortfarande låg på BB köpte maken den begagnade vagnen vi redan sett ut. Vi brydde oss inte så mycket om utseendet, men jag tyckte den var snygg nog (vinröd). Aldrig att jag skulle velat gå med barnet i bärsele, såvida det inte var en väldigt kort bit. Mycket praktiskt att lägga varorna på underredet när jag handlade också.

• Litorina
    Xenia skrev 2021-01-20 18:13:07 följande:

Konstiga spädbarn som inte vill sova i liggvagn. Sover de inte i säng heller? Just rörelsen brukar få barnet att somna förr eller senare.

Nej. Sov inte i säng. Gallskrek om vi la henne ifrån oss. Om hon sov vaknade hon genast om kroppskontakten försvann, och gallskrek. Känner flera föräldrar vars bebisar inte sov någon annanstans än på dem. Generellt illvrålade bebisen om vi la henne ifrån oss den första tiden. Jag gick ofta på toa med henne i sjalen, hemma alltså. Åt med henne i sjalen, städade, lagade mat, såg på tv mm mm. Sen ökade tiden hon kunde vara utan kroppskontakt successivt. Men hon var som ett plåster länge. Är nu som lågstadiebarn fortfarande gosig och gärna fysiskt nära oss föräldrar.

Tips till TS om ni bär: Välj en ergonomisk sele som ni även kan ha barnet på ryggen i. Det är väldigt mycket mer skonsamt för bäraren.
  • Litorina
    Snäll men inte tråkig skrev 2021-01-20 13:09:58 följande:

Jag hade aldrig i livet vågat vara utan vagn. För mig var bärsjal ett komplement till vagn, inte ett alternativ.

När det är halt ute tycker jag det är extremt läskigt att bära barn i bärsjal  eller bärsele. Gick alldeles nyss några hundra meter till affären och var nära att halka flera gånger på den korta sträckan. Vågar knappt tänka på hur det hade varit om jag burit ett barn i bärsjal eller bärsele. Ännu värre är det om man bär på något, t.e.x en matkasse eller ett uthämtat paket  och inte ens kan ta emot sig med bägge händerna.

Ja. Så är det absolut. Hala dagar höll vi oss inne. Eller fick låta henne skrika i vagnen eller bilen. Men är man två föräldrar måste man ju sällan ta ut barnet till tex affären.
  • S23
    Litorina skrev 2021-01-20 19:25:37 följande:

Nej. Sov inte i säng. Gallskrek om vi la henne ifrån oss. Om hon sov vaknade hon genast om kroppskontakten försvann, och gallskrek. Känner flera föräldrar vars bebisar inte sov någon annanstans än på dem. Generellt illvrålade bebisen om vi la henne ifrån oss den första tiden. Jag gick ofta på toa med henne i sjalen, hemma alltså. Åt med henne i sjalen, städade, lagade mat, såg på tv mm mm. Sen ökade tiden hon kunde vara utan kroppskontakt successivt. Men hon var som ett plåster länge. Är nu som lågstadiebarn fortfarande gosig och gärna fysiskt nära oss föräldrar.

Tips till TS om ni bär: Välj en ergonomisk sele som ni även kan ha barnet på ryggen i. Det är väldigt mycket mer skonsamt för bäraren.

Samma här. Dock har dottern ofta accepterat vagnen så länge den rullar utomhus
  • furelise

Nja, har en kollega, vi födde barn med två veckors skillnad. Hon var starkt emot vagn pga sjuka priser och att de bor på Södermalm, trånga gator enligt henne. (Jag fattar inte med whatever.) Hon skulle skriva som svar att det går jättebra utan, sele funkar för allt.

Jepp, men de köper mat så att allt levereras hem - sele och ryggsäck eller påsar funkar inte, eller bara på pyttelite avstånd. Sen hon är en väldigt passiv person, hon är ute max 2 ggr/veckan.

Jag älskar vår ergobaby, barnet med. Även köpte en jacka så barnet får plats under jackan, vi använder den ofta. Jag skulle dock aldrig ha orkat utan vagn. Jag fick inte träna för 6 mån pga förlossningsskador, och barnet än idag vägrar att sova hemma, bara ute i vagn. Visst sover hon i sele också men inte bra för ryggen att vara där för flera timmar! Varken för min eller barnets. Hur som, sen födseln promenerade vi minst 100 km/månad, vårt bästa är 140km. Raska promenader räddar mig som annars inte kan träna, och barnet sover bra. Det går inte med sele. Sammanfattning: tänker du vara ute typ 2 timmar 2gg/veckan behövs inte vagn. Ska du handla, gå ut varje dag så är vagn ett måste. Du kommer att skita i estetiken när du har ont i hela kroppen, rygg, axlarna

Annars får ni prova utan, om det funkar inte kan ni köpa.

Svar på tråden Kan inte hitta vagn vi gillar! Måste man verkligen ha en?