• Sellerin

BIM Februari 2021 - första barnet

Link92 skrev 2021-02-01 17:59:58 följande:
    Nu känner ju du din cykel bäst, men kurvan visar tydligt att du ägglossade någon av de dagar du inte tempade :) jag brukar också få ont i brösten ett par-tre dagar efter ÄL fram till mens så hade det varit jag hade jag slutat med stickorna. Brukar du hålla koll på ditt sekret? Det är ett billigare alternativ/komplement till ÄL-stickor.

Jag tror problemet är att jag inte riktigt förstår min cykel helt och hållet... Men man ska väl bli bättre ju längre tiden går! Tog p-piller i så många år att jag vande mig vid det. 

Jag tempade 36,9 imorse igen, så nog borde ÄL skett och då tidigare än jag trodde, kanske dag 17 istället för dag 22. Men brösten värker verkligen så himla mycket! Vad tråkigt att få PMS i form av bröstont redan direkt efter ÄL! Får ju gå runt med sport-bh här för att hålla fast dem lite, och jag har inte ens stora bröst! 

Försökt kolla sekret, men har inte haft något för mig tydligt tecken på förändring. Ska nog läsa på lite mer om det :)

• Sellerin
    Snäckan92 skrev 2021-02-02 13:39:39 följande:
    Jag har alltid ömma bröst efter Äl. Är på Äl+5 idag och först nu känns de OK med vanlig bh igen. Hela helgen gick jag utan bh och igår blev de sport-bh, haha :) nu har jag förvisso små boobies, så funkar fint utan bh.

Men tycker du absolut ska ta det som ett tecken att ÄL va nyligen :)

Okej, det är ett nytt fenomen för mig! Jag fortsätter med sport-bh här, det verkar inte släppa, 7 dagar nu! Hade absolut inte kunnat sticka ut och jogga med denna ömhet i nuläget! Nu löptränar jag iofs inte på vinterhalvåret i vilket fall som helst, hehe, men ändå! 

Tror därmed min menscykel bör bli ett antal dagar kortare denna omgång, men vill inte ändra datum för BIM i appen, för kommer bli helt stirrig om mensen inte kommer i helgen (på "nya" ÄL+13) istället för en vecka senare jämfört med vad jag först trodde. Blir så orimligt superobservant på minsta lilla tecken 2-3 dgr före BIM, så skönt att tänka att BIM är långt bort så att jag kan hålla helg i lugn och ro :P Knasigt men sant! 

• Sellerin
    bananmilkshake skrev 2021-02-03 16:53:26 följande:

Men alltså lägg aaaav... nu kom mensen på jobbet, på bim-5... usch vad deppigt. Hann ju knappt få hoppas den här cykeln ens.

KRAM! 
  • Sellerin
    MsTintin skrev 2021-02-04 08:32:22 följande:

Där kom mensen och med den, mensvärken från helvetet :( Det är verkligen som att kroppen säger fuck you deluxe med detta...

Vi skippar förmodligen att försöka nästa månad, både för att få chilla lite och slippa tänka på det, samt delvis för att det inte känns superkul med eventuell bebis runt jul :)

Blir i alla fall ett samtal med fertilitetskliniken idag för att se vad som krävs för att få komma in på utredning :)

Lycka till ni andra, håller tummarna för att det går för er denna gång!

Tråkigt... vi kmr troligtvis också chilla lite nästkommande månader, kan väl vara bra att byta taktik om inte annat, tänker jag! Men bebis runt jul? Mens idag 4/2 skulle väl betyda bebis ca 4/11? Man räknar väl 9 mån från senaste mensen? Men ja, även november är ju nära jul såklart :)

Om du vill får du gärna berätta vad kliniken sa till dig :)
  • Sellerin
    KNAS2 skrev 2021-02-04 19:06:43 följande:

Som väntat kom mensen, en dag sen men den kom tillslut.

Tråkigt på ett sätt men samtidigt skönt.

Ska försöka att koppla bort göra-barn-tänket och bara fokusera på mitt välbefinnande nu.

Lycka till ni alla andra <3

Låter som en bra plan att fokusera på välbefinnandet. Kram på dig!
  • Sellerin
    Sockerplanta skrev 2021-02-04 19:38:58 följande:

Tråkigt att mensen kommit för så många redan. Jag väntar min imorgon och är helt säker på att den år på ingång för att mensvärken är igång och jag har stänkblödningar.

Nästa försök blir vårt sjätte aktiva försök men jag slutade med p-piller i juli. Jag vet att vi inte försökt jättelänge än men ändå känns det hopplöst. Det sliter så på en och jag går ner mig varje gång mensen kommer. Jag tror att vi framöver ska sluta testa för äl och jag ska försöka tänka på annat. Inte för att jag tror på att man blir gravid när man slutar tänka på det, utan för att jag själv ska försöka må bra och ha annat att fokusera på. Myser gör vi ändå var och varannan dag så det är ju inte så att vi direkt missar äl. Just för att jag ska försöka tänka på annat ses vi inte i mars-tråden (Sjukt! MARS-tråd redan?!! Vad händer med all tid? "Känn ingen stress") men jag kan inte svära på att jag inte dyker upp där. Lycka till alla <3

Förstår känslan om hopplöshet! Men myser ni ändå till det ofta så finns det ju faktiskt ingen anledning att leta efter ÄL? :) låter som en bra idé tycker jag. Göra annat utan att hela tiden falla in i tankegången kring vilken dag man är på och vilka symtom man har! Det känns ju inte sunt, tänker jag om mig själv ibland när jag kommer på att mitt huvudfokus är på min menscykel och mina symtom (och låtsas-symtom)! Denna omgång missade jag ÄL och det känns konstigt nog skönt :)

Vill du dyka upp i mars-tråden är du ju välkommen in i värmen där sen! <3 Det är ju ändå lite skönt att bara skriva av sig ibland
  • Sellerin

Till alla som fått ett pluss: STORT GRATTIS! Så kul för er och vad spännande tid ni har framför er <3

Till alla bittra: Jag är en av er! Det känns bra att få ha en plats att tycka synd om sig själv på, där andra upplever samma känslor som en själv. Det går upp och ner för mig, jag trodde våren 2020 när jag slutade med P-piller att 2021 var året vi skulle bli tre. Ibland kan jag känna hur ögonen blir blanka och tårarna är påväg när barnlängtan slår till extra mycket. Vissa dagar har jag lättare för att skoja om det hela, som idag när jag konstaterade att en av mina större växter långt från fönster håller på att få ett nytt stort blad mitt i självaste vintermörkret. Det vill säga trots riktigt dåliga förutsättningar. Till och med mina växter får alltså bebisar just nu? haha! Klassisk ?alla-utom-jag-känsla!? dyker ju upp. Vad kan man då göra annat än att känna sig bitter emellanåt!

Mensen kom i lördags! Lite spottings fredag morgon, men om jag räknar lördag som dag 1 blev det 28 dgr i denna cykel. Tyckte det var trevligt med en kortare cykel mot mina tidigare 32-34 dgr. Har de senaste 3 månaderna ätit tillskott på zink, magnesium och D-vitamin. Kanske påverkat, vad vet jag! Från och med igår testar jag även Bidrottninggele. Det kan väl inte skada :)

Kram på er allesammans!

• Sellerin
    neongirl skrev 2021-02-09 14:01:22 följande:
    Jag har också dragit mig från att söka nytt jobb för att jag hoppats på att bli gravid snart. Men känner lite som du nu. Kanske bättre att ge sig ut på arbetsmarknaden igen. Känner att jag tappat arbetsglädjen på mitt nuvarande jobb och det kanske kanske påverkar kroppen negativt också. Så det är därför man inte blir gravid. :(

Jag har varit likadan som dig och Molybden! Tänkt att det passar sig ju inte att söka annat jobb samtidigt som vi försöker få barn. Har dock ändrat mig nu. CV:et är uppdaterat sedan några veckor tillbaka och 2 jobb är sökta än så länge. Livet kan ju trots allt inte stanna upp bara för att vi just nu vill detta så himla gärna =) 

• Sellerin
    Disa2021 skrev 2021-02-10 18:05:19 följande:

Jag plussade ju i förra veckan som ni vet. Det var på mitt andra försök. Men även om det var det andra, eller mitt 10'e så känner jag igen mig så mycket i det ni skriver. Jag fick ju min spontanabort (att ägget inte fäste i december) och var falskt gravid i en vecka och sedan kom mensen och på den veckan hade jag redan ställt mig in på att bli mamma och börjat planera om hela livet. Och efter det blev jag mer eller mindre besatt av att skaffa barn snabbt. Så med min personlighet var 2 försök jävligt jobbigt ärligt talat. Och jag gick med i den här gruppen för att prata symptom och tankar med er. 

Och jag tänker inte skriva fortsätt kämpa på. För jag vet att jag hade varit EXAKT lika bitter, förtvivlad och förbannad som många utav er är. Och jag tycker det är helt ok. Det finns ingen anledning precis som ni skriver att ni ska skriva grattis till någon som inte alls skrivit ett enda inlägg här? För att bara kika in och skriva det. Jättemärkligt.... Och även om jag nu plussat och säkert många utav er varit irriterade på mig för att det tog sig på andra försöket så har jag haft ett jävla skit år. Våra företag har gått åt helvete i corona, jag förlorade min bästa vän, min hund vid årsskiftet så även om jag lyckades bli gravid snabbt så har jag mina andra laster som jag brottas med. Ingen är perfekt. 

Har inget recept på hur man ska vara för att hålla humöret uppe. Men vill ändå skriva att DU är fantastisk, och DU kommer bli mamma en vacker dag <3 Kram 

Ville bara skriva att jag enbart blev glad när jag för några dagar sedan läste om ditt plus! Lycka till och var rädd om dig <3
  • Sellerin
    Emlan93 skrev 2021-02-11 14:57:03 följande:
    Åh tack tack tack!! <3
    Stort grattis till dig Emlan93!! =D Hjärta
  • Sellerin
    Carina82 skrev 2021-02-12 08:14:00 följande:

Tack för all stöttning tjejer <3 Vaknade upp i morse och bara kände HUR kan man säga nåt sånt? Så nu ska jag försöka lägga det bakom mig och nog hålla mig undan henne ett tag. Grejen är att hon nog inte förstår hur taskigt det hon säger är, hon vill inte ha barn själv och fattar inte att det är känsligt utan fokuserar mkt mer på det ytliga. Typ ?du vet att man får svårare att gå ner vikten efter en graviditet när man blir äldre? och ?kan du inte lista allt med din kropp som blivit sämre med åren? (Hm ja tack för det liksom, väldigt konstruktivt - när jag berättade om mina bojor sa hon dessutom inget utan bara tittade på mig och nickade bekräftande. Agh!!! Med såna vänner..)

Nä fokus fram ska vara att omge sig med vänner som gör att man mår bra <3 Hoppas det snart är vår tur!!

Jag tror som dig Carina, hon förstår nog inte hur det låter för dig när hon säger något sådant. vill hon dessutom inte själv ha barn så blir det väl extra lite förståelse för vad detta betyder för dig, för hon kan nog helt enkelt inte relatera. Vissa människor är väldigt ärliga och säger direkt vad de tänker på. Det betyder inte att det som de säger är rätt. Bara att de inte gör om sina tankar till något som passar mottagaren. Det går väl helt enkelt lite för snabbt ibland för vissa. Kanske är hon inte rätt person att prata med om just detta, men hon kanske är helt rätt i diskussion om ett helt annat ämne!

Hoppas du kan släppa det hon sa, vi är många som inte alls håller med i hennes resonemang :)
  • Sellerin
    superbloom skrev 2021-02-15 08:48:57 följande:

Jag har följt den här tråden nästan från start och hade inte tänkt skriva något, men idag kunde jag inte motstå. Vi har inte direkt försökt, men sedan ÄL har jag haft en hel del symptom som jag aldrig annars brukar ha. Tanken slog mig inte ens att jag kanske var gravid förrän min sambo sa det, och sedan dess har jag inte kunnat sluta tänka på det och hoppas lite. Självklart är det en helt annan situation än för er som försökt så länge och kämpat, och jag hoppas att jag inte sårar någon med det här inlägget. BIM är imorgon för mig, men i morse hade jag lite rosaaktiga flytningar, så jag väntar bara på att mensen ska komma. :( Jag är förvånad över hur ledsen jag känner mig. 

Jag var också lite sån när vi sommaren 2020 inte direkt försökte men inte heller skyddade oss. Blev först så förvånad när mensen inte kom som den borde, nästan lite orolig och rädd för att oj nu händer det, herregud! Sedan när jag tog ett test och det var negativt. Den känslan, den förvånade mig. Blev ganska nedstämd av det.

Håller tummarna att det ändå kan vara igång för din del! :)

Förr eller senare får det!
  • Sellerin
    superbloom skrev 2021-02-16 08:15:57 följande:

Tack för ditt fina svar! :) Ja, jag är så kluven för en del av mig känner att jag inte har "rätt" att vara ledsen. Idag är BIM och mensen har inte kommit ännu, men den brukar komma efter lunch, och jag har känningar, så jag är rätt säker på att den kommer sen. Jag får försöka tänka att det här i alla fall är ett bra startskott för mig och sambon att börja planera på riktigt kanske - jag är 32 så det är kanske dags. Håller tummarna för dig också! 

Nyfiken på hur det gick för dig? :) Kom mensen eller fortfarande inget?

Jag är också 32 år och börjar verkligen längta. Nu när det gått några månader har min sambo också börjat prata en hel del om det och det är mysigt att prata om olika framtidsscenarier om vår framtida lilla familj :) <3 personligen blir jag nästan lite extra kär av det :D
  • Sellerin
    bananmilkshake skrev 2021-02-19 09:26:14 följande:

Idag var mitt första barn beräknat. :/

Skickar en kram till dig!
  • Sellerin
    SweetJelly skrev 2021-02-22 19:10:45 följande:

Vad räknas som ett riktigt försök?

Jag har aldrig kollat när jag har ÄL förutom att jag har en app med beräknad ÄL (flo heter den) och att jag brukar ha lite symtom då.

Räknas det som misslyckade försök eller måste man anstränga sig mer för att det ska räknas?

Ibland känns det som att jag försökt massa gånger men när jag läser här inne ser jag att ni har stenkoll på allt och då känner jag mig lite dum....

Alla är vi nybörjare till en början! :) Jag tyckte också det var svårt i somras när jag började googla runt lite och inte förstod alla konstiga förkortningar som folk använder på diverse forum. Önskar man fått lära sig lite mer om fertilitet tidigare, istället för allt fokus på hur man undviker graviditet!

Det är nog lite olika hur folk räknar sina försök. Min sambo och jag räknar från det att vi aktivt började försöka tajma in sex runt min ÄL. För vår del var det i september 2020, även om jag slutade med preventivmedel redan våren 2020 (och gärna hade blivit gravid redan under sommaren!). Så egentligen har jag haft fler tillfällen då jag kunnat bli gravid, men först i september började vi försöka följa min cykel :)

Sen vet jag inte riktigt hur jag ska göra om det är så att jag i april/maj fortfarande inte blivit gravid. Då har det gått ett år sedan vi slutade skydda oss, så kanske kommer vi kontakta vården då för en första utredning/kontroll på om allt verkar ok :)
  • Sellerin
    Abrakadbra skrev 2021-02-27 20:49:08 följande:

Får panik. Jag vågade testa

WOW GRATTIS!!! <3 =D
  • Sellerin
    Abrakadbra skrev 2021-02-28 12:32:29 följande:

Är det inte märkligt att man längtat så mycket eftet barn, och nu när man äntligen blir gravid har ångesten infunnit sig. Jag är superglad men har fullständig panik. Är det rätt tid? Kommer psyket palla? Är sambon verkligen den rätta?

Åh det är många som säger att det är aldrig rätt tid! Det blir när det blir! <3 Det kommer säkert vara lite ups and downs som med livet i det stora hela, onödigt att tro att det är en dans på rosor som väntar :) Du och din sambo kanske under graviditeten kan förbereda er på bästa möjliga sätt genom att prata om era förväntningar och hur ni skulle vilja att livet som 3 blir. Gräset är sällan grönare på andra sidan, och så länge man är två om att jobba på relationen och hur man kan vara sitt bästa jag för både sig själv och för den andra, så ska allt säkert gå bra. :) det känns naturligt att lite oro och ångest infinner sig mitt i glädjen, mycket kommer ju förändras nu. Så spännande!
Svar på tråden BIM Februari 2021 - första barnet