• Sellerin

BIM Februari 2021 - första barnet

Hmm, idag fick jag en sån där liten känslo-dipp när en bekant kom ut med sin graviditet... Man är ju glad för deras skull, men det gör ont i hjärtat att man står här utan. Vi har bara aktivt försökt 4 gånger tidigare, men det har snart gått ett år sedan jag slutade med p-piller och mensen har dykt upp hela tiden, kanske ibland med lite fördröjning. Vi trodde nog faktiskt det skulle gå av sig själv redan i somras, utan att vi aktivt skulle behöva försöka tajma runt ÄL. Det var ju fel.

Beräknad ÄL på lördag. Tagit två ÄL-test (stickor) igår och idag och hittills inget tecken på LH-stegring. Fortsätter testa och snart dags för det här forcerade liggandet, som jag tycker är så svårt! Hur gör ni för att få lust utan att det känns som ett tvång? 

• Sellerin
    josefinbet skrev 2021-01-26 17:24:17 följande:

Förstår dig, blir också så ledsen när jag ser folk gå ut med det (vilket det känns som folk gör var och varannan dag nuförtiden). Vi har också bara försökt 3 gånger men man blir ju så ledsen/nedstämd ändå. Kan bara föreställa mig dem som har försökt ännu längre hur jobbigt det måste vara. Försökte få tröst hos en kompis i detta men hon försöker inte själv så känns inte riktigt som de förstår. Skönt med denna gruppen där alla är i samma sits. 

Vad testar du med? Om det är stickor som bara visar LH brukar de ju inte visa stegring förrän precis dagen innan ÄL, så är det planerat till lördag kommer det kanske först fredag? 

Ja jag håller med, det känns ju som att känslan kan bli värre ju längre tiden går. :-/ Gillar också denna grupp där vi är i samma sits, man känner igen sig så i vad andra skriver <3

Det är ju sant som du säger, jag är nog lite tidigt på det, men appen föreslår CD 22 som ÄL-dag så jag har ju redan väntat i en evighet känns det som (Haft cykler på 34-35 dagar senaste månaderna)! Jag får ta det lite lugnt och så hoppas jag att det ger ett utslag senare i veckan :)
  • Sellerin
    Soff skrev 2021-01-26 20:05:22 följande:

Bara jag som önsketänker att dessa ÄL-test är grav.test? ;p bara låtsas i nån sekund... Aja, positivt ÄL-test ifallafall... så hoppas denna gången är gången med stort G!...

Haha! Det är inte bara du! Lycka till nu i dagarna!
  • Sellerin
    Rumpelstiltskin skrev 2021-01-26 21:58:44 följande:
    Jag tänker att det är helt okej att inte reagera med omedelbar lycka när är bekant kommer ut med en graviditet. Jag blir alltid nedstämd när jag får gravidbesked från folk, blev det även innan vi började försöka. Jag har velat ha barn i många år, men mannen har velat vänta och det har varit jobbigt när andra blivit gravida och jag tror att lite av det sitter kvar. Man önskar ju så innerligt att man själv var den som fick komma ut med en graviditet. Jag kan känna lite likadant när alla här kommer ut med sina plus. Jag är superglad för deras skull, verkligen! Men det gör ont. Och det får göra ont.
    Ja, du har så rätt så! Igår var det ytterligare en som berättade om sin graviditet. Jag känner mig för tillfället omgiven av gravida samt vänner som fick sitt första barn förra året. Längtar så till min och sambons tur :) 
  • Sellerin
    Rumpelstiltskin skrev 2021-01-26 21:58:44 följande:
    Jag tänker att det är helt okej att inte reagera med omedelbar lycka när är bekant kommer ut med en graviditet. Jag blir alltid nedstämd när jag får gravidbesked från folk, blev det även innan vi började försöka. Jag har velat ha barn i många år, men mannen har velat vänta och det har varit jobbigt när andra blivit gravida och jag tror att lite av det sitter kvar. Man önskar ju så innerligt att man själv var den som fick komma ut med en graviditet. Jag kan känna lite likadant när alla här kommer ut med sina plus. Jag är superglad för deras skull, verkligen! Men det gör ont. Och det får göra ont.
    Ja, du har så rätt så! Igår var det ytterligare en som berättade om sin graviditet. Jag känner mig för tillfället omgiven av gravida samt vänner som fick sitt första barn förra året. Längtar så till min och sambons tur :) 
  • Sellerin
    Carina82 skrev 2021-01-29 21:27:35 följande:

Så konstigt känsla att vara både glad och ledsen på en gång. Pratade med en vän idag, hon berättade att hon är gravid. Lika gammal som jag och det gick visst på FÖRSTA försöket. Agh! Vet inte var jag vill komma med det här meddelandet men tror ni förstår mina känslor så vill bara skriva av mig <3

Förstår precis!!! <3
  • Sellerin
    Rumpelstiltskin skrev 2021-01-31 18:08:30 följande:

Hörni, nu är jag här med frågor kring äl-test igen... jag upplever att hela mitt nya paket med äl-tester ser lite konstiga ut, jag tycker att kontrollstrecken är väldigt ljusa. Vad beror detta på?

Hur gör ni om kontrollstrecket är ljusare än ?normalt?? Räknar ni att ett äl-test är positivt om teststrecket är lika starkt som kontrollstrecket, även om kontrollstrecket är lite ljusare?

Bifogar bild på mitt test från imorse.

Tycker testen varierar lite i färg emellanåt. Jag tolkar det som positivt om kontrollstreck och teststreck har samma styrka i färgen, även om kontrollstrecket inte är "jättemörkt". Detta test ser väl ut som att du är nära ÄL, men tror man ska tolka det som negativt då det vänstra teststrecket är ljusare. 

Sockerplanta skrev 2021-01-31 14:34:46 följande:

Bim-5 idag och jag känner mig nästan helt övertygad om att det denna månad har tagit sig. Jag har mått väldigt illa i snart två dygn, magen har känts svullen, brösten är ömma och idag en konstant molande värk i livmodern. Hoppas hoppas nu. Jag ska försöka att hålla mig från att testa till bim. 

Håller tummarna för dig, Sockerplanta =D 
  • Sellerin
    Link92 skrev 2021-02-01 09:41:24 följande:

Jag fick också tidigare ÄL denna månad! Kanske var det pga rosenroten ÄL blev cd14-15 istället för cd21, vem vet!

Har en känsla av att jag är gravid, men har egentligen inga ovanliga symptom (ömma bröst, uppsvälld mage). ÄL+10 idag men väntar med test till fredag tror jag.

t)

Är det första gången du får ÄL så många dagar tidigare? Är dag 21 normalt för dig? Jag tenderar att få ÄL dag 20-22 och tycker det är en hel evighet att vänta på varje månad! Kanske kan Rosenrot snabba på det hela..? Jag kanske också borde testa :)
  • Sellerin
    Saora skrev 2021-02-01 14:10:06 följande:

Ville dela med mig av en upplevelse till er. Jag och sambon har 6 försök bakom oss och denna månad blir vårt sjunde försök till syskon. Kom att tänka på en gammal jobbarkompis som hade kämpat med att bli gravid under en längre tid och som fick hjälp hos en zonterapeut samt även något som de benämde som babyglue. Så idag har jag varit och besökt denna zonterapeut och även fått med mig babyglue hem som jag ska ta nu. Det är ett homeopatmedel och det riktiga namnet är berberis vulgaris. Jag ville bara berätta detta för er utifall det är någon annan här som också funderar på zonterapi :) kan tillägga att det var väldigt skönt och avslappnande med så även om det inte skulle hjälpa oss att bli gravida så hjälper det ändå mig att må bättre och få en stunds avkoppling.

Jag är ju själv mycket för att prova olika saker så kanske är det någon/några fler såna här i gruppen så hoppas att jag kanske kunde inspirera er i såna fall :)

Så spännande! Skrivit ned ditt tips, kan vara värt att kolla upp om denna graviditetslöshet håller i sig!! Tack! <3
  • Sellerin

Jag vet inte vad jag ska tro om min nuvarande cykel. Den är beräknad till 34 dgr lång eftersom jag haft 32-35 dgr långa cykler de senaste månaderna. ÄL beräknad på dag 22 (I lördags 30/1). Jag började testa med stickor på dag 18 (tis 26/1). Inte ens minsta tecken på stegring en endaste dag sedan dess!! Testade två ggr/dag fre+lör. Nu är det dag 24 (stickan längst till vänster). Fortfarande inget.

Kan jag ha missat när ÄL skedde? Min temp brukar variera på mellan 36,5-36,7 innan ÄL, efter ÄL på 36,8-37,1. Av ren lathet tempade jag inte dag 15-17, men sedan dag 18 har tempen varit på +36,8. Jag har också haft ont i brösten varje dag sedan dag 20. Förhöjd temp brukar ju tyda på att ÄL faktiskt skett? Ser att jag loggat uppblåst dag 16, kanske hade jag ÄL då men förstod det inte riktigt.

Hade ni fortsatt med stickor, eller utgått från att ÄL kanske kom ganska mkt tidigare än vanligt?

Svar på tråden BIM Februari 2021 - första barnet