• Cat's eye

Vilket kött tycker du är godast?

Vilket kött tycker du är godast, alltså vilket djur? Eller är du mer för fisk/skaldjur? Vad tycker du är godast och varför?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket kött tycker du är godast?
  • Anonym (K)

Nöt , gås och anka. :)

Hummer och King Crab .

Svårt att välja 1.

• Mortiscia80
    flygrl skrev 2021-01-07 18:57:27 följande:

Jag håller med. Struts är väldigt bra kött som påminner mer om fint nötkött än fågel. Brukar finnas på min ICA-butik och även Lidl till och från.
    Just det, Lidl säljer ju struts ibland! Och känguru :) Det är också gott.
  • Anonym (Kött)

1. Rådjur

2. Lamm

3. Oxfilé

• flygrl
    Mortiscia80 skrev 2021-01-07 19:37:25 följande:

Just det, Lidl säljer ju struts ibland! Och känguru :) Det är också gott.

Känguru har jag inte smakat men får väl ta och göra det. Antar det smakar vilt, kanske som rådjur eller? Tänker att kängurus är lite av Australiens motsvarighet till rådjur.

Lidl har en hel del intressanta produkter f.ö.
  • Aniiee

Det som är väl tillagat =P

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Kexet)

Rostas är lätt det godaste köttet...äter gärna det utan tillbehör...

Allt vilt går fetbort ... både fyrfota och tvåbenta djur då halva släkten jagar och det åts vilt varenda helg.

De djur som lever i havet äter jag gärna men inget slår rostas!

• Mortiscia80
    flygrl skrev 2021-01-07 19:42:09 följande:
    Känguru har jag inte smakat men får väl ta och göra det. Antar det smakar vilt, kanske som rådjur eller? Tänker att kängurus är lite av Australiens motsvarighet till rådjur.

Lidl har en hel del intressanta produkter f.ö.
    Det är gott :) Jag tycker inte det smakar så väldigt vilt men det är säkert annorlunda om man äter det färskt.

Ja, vissa saker köper vi bara där, och så har de intressanta varor som inte är mat också.
  • brallison

1. Kyckling
    2. Fläsk
    3. Kanin (var inte med på listan, men jag är osäker om jag har smakat på hare nån gång) & anka
    4. Vildsvin
    5. Kalkon
    6. Ren/hjort/älg/rådjur
    7. Lamm fast bara från Nya Zealand (svenskt och allt i närheten smakar för mycket... lamm, hehe)
    8. Struts
    Nöt är det tråkigaste kötet som finns för min del, haha Och andra ovannämnda sorter har jag inte smakat på.
    Fisk står iofs separat, jämförs inte med kött av mig. Men älskar fisk och skaldjur (förutom kräftor), så där behöver man egen rangordning.

• flygrl
    Mortiscia80 skrev 2021-01-07 21:23:27 följande:

Det är gott :) Jag tycker inte det smakar så väldigt vilt men det är säkert annorlunda om man äter det färskt.

Ja, vissa saker köper vi bara där, och så har de intressanta varor som inte är mat också.

Ska prova känguru nästa gång jag ser det i disken på Lidl. Jag tycker också Lidl har mycket bra grejer, både ätbart och annat. Verkar finnas en del fördomar mot Lidl typ det skulle va dålig kvalité men det stämmer ju inte alls.
  • Mortiscia80
    flygrl skrev 2021-01-08 17:13:53 följande:
    Ska prova känguru nästa gång jag ser det i disken på Lidl. Jag tycker också Lidl har mycket bra grejer, både ätbart och annat. Verkar finnas en del fördomar mot Lidl typ det skulle va dålig kvalité men det stämmer ju inte alls.
    Nej, då finns det ju andra billighetsmärken i vanliga affärer som är sämre många gånger. Men gör det, testa känguru! :) Var försiktig när du steker, det blir lätt segt om man har för hög värme.
  • lövet2

Jag får nog säga älg, fast jag tvekade mellan älg och ren. Renstek kommer som god tvåa i alla fall.

• flygrl
    Mortiscia80 skrev 2021-01-08 20:21:22 följande:

Nej, då finns det ju andra billighetsmärken i vanliga affärer som är sämre många gånger. Men gör det, testa känguru! :) Var försiktig när du steker, det blir lätt segt om man har för hög värme.

Jag vill ha både kött och fisk varsamt stekt så ingen risk att jag kör över kängurun men tack för påminnelsen.
    lövet2 skrev 2021-01-08 22:35:12 följande:

Jag får nog säga älg, fast jag tvekade mellan älg och ren. Renstek kommer som god tvåa i alla fall.

Köpte rökt renkött en gång och det va väldigt mörkt och smakrikt kött måste jag säga. Vilt smakar ju i allmänhet mer än tamdjur.
  • Virriga Vera

Det beror ju helt på hur man tillagar köttet. Med rätt kryddning, tillbehör så är ju alla goda. Fel tillagat så är alla vidriga.

• Mortiscia80
    flygrl skrev 2021-01-09 20:51:23 följande:
    Jag vill ha både kött och fisk varsamt stekt så ingen risk att jag kör över kängurun men tack för påminnelsen.
    lövet2 skrev 2021-01-08 22:35:12 följande:

Ja jag har märkt att just känguru från Lidl kan vara lite känsligt på så sätt :)
  • klyban

Tänkte först svara nått kött, men när jag börja tänka vilka 3 man kunde lyfta som nått extra.
    Så slutade det med att alla kött kom med ändå, kan inte riktigt rangordna pga bra tillagat så är alla väldigt goda.

Så väljer sånt som inte är så vanligt istället.
    Och då lyfter jag anka som är kanske inte ovanligt, men inte heller vanligt.
    Som morsans helsteka, när vi hade myskankor, som var med en apelsin cognac sås.
    Senare hittade jag en tomatbaserad sherrysås, som var grym också, receptet har försvunnit ifrån internet tyvärr.

Sen en annan är renskav med kantareller, görs inte ofta, men är nått alldeles speciellt med ren och dess smak.

Vart tog strutsen vägen, ett tag var ju den på kraftig frammarsch, nu senast jag kolla var den galet dyr.

Svar på tråden Vilket kött tycker du är godast?