Inlägg från: flygrl |Visa alla inlägg
  • flygrl

Vilket kött tycker du är godast?

Asså, allt det där i pollen är ju gott. Svårt att nämna en favorit för jag har nog många favoriter och sen beror det på tillfälle och tillagning mm. Jag röstade på lamm för det är ett kött med egen karaktär men en fin bit perfekt stekt nötkött = helst lite blodig eller varför inte sashimi på entrecote dvs rått, en saftig fläskkotlett, rosastekt ankbröst, varsamt tillagad fisk eller skaldjur eller i sashimi eller sushi-form, vilt med djup och kraftig smak...fan, säg va som inte är gott?!

Just nu är jag faktiskt sugen på varsamt stekt kycklinglever, en delikatess i budgetklass...mums.

Mortiscia80 skrev 2021-01-07 14:35:46 följande:

Hjort är väldigt gott, men struts är min favorit. Dessutom är det otroligt mycket hälsosammare att äta än vanligt rött kött, men det ser ut som och beter sig som rött kött när man tillagar det. Ser man det i förpackning tänker man inte fågel.

Jag håller med. Struts är väldigt bra kött som påminner mer om fint nötkött än fågel. Brukar finnas på min ICA-butik och även Lidl till och från.
  • flygrl
    Mortiscia80 skrev 2021-01-07 19:37:25 följande:

Just det, Lidl säljer ju struts ibland! Och känguru :) Det är också gott.

Känguru har jag inte smakat men får väl ta och göra det. Antar det smakar vilt, kanske som rådjur eller? Tänker att kängurus är lite av Australiens motsvarighet till rådjur.

Lidl har en hel del intressanta produkter f.ö.
  • flygrl
    Mortiscia80 skrev 2021-01-07 21:23:27 följande:

Det är gott :) Jag tycker inte det smakar så väldigt vilt men det är säkert annorlunda om man äter det färskt.

Ja, vissa saker köper vi bara där, och så har de intressanta varor som inte är mat också.

Ska prova känguru nästa gång jag ser det i disken på Lidl. Jag tycker också Lidl har mycket bra grejer, både ätbart och annat. Verkar finnas en del fördomar mot Lidl typ det skulle va dålig kvalité men det stämmer ju inte alls.
  • flygrl
    Mortiscia80 skrev 2021-01-08 20:21:22 följande:

Nej, då finns det ju andra billighetsmärken i vanliga affärer som är sämre många gånger. Men gör det, testa känguru! :) Var försiktig när du steker, det blir lätt segt om man har för hög värme.

Jag vill ha både kött och fisk varsamt stekt så ingen risk att jag kör över kängurun men tack för påminnelsen.
    lövet2 skrev 2021-01-08 22:35:12 följande:

Jag får nog säga älg, fast jag tvekade mellan älg och ren. Renstek kommer som god tvåa i alla fall.

Köpte rökt renkött en gång och det va väldigt mörkt och smakrikt kött måste jag säga. Vilt smakar ju i allmänhet mer än tamdjur.
Svar på tråden Vilket kött tycker du är godast?