• Linda5

Tips till alla som säger sig inte kunna spara

Skapar en tråd eftersom många säger sig inte ha möjlighet att spara.
    Nu finns alla möjligheter att spara pengar. Under januari o februari kan man köpa det mesta vääääldigt billigt. 
    Främst matkontot kan bli nästan 0kr.
    Passa på att handla på kort datum och bunkra till resten av året. 
    Spara det som blir över, det gör att du kan bunkra med de medlen senare och inte behöver betalla fullpris på mat. 
    Gör du så, har du snabbt en buffert ( 3 månadslöner på banken)
    Fyll på med tips till dom som behöver hjälp.

Julskinkorna kommer för 19.90/kg 
    Tärna ner och använd till:
    pastasås massor av olika varianter
    pizza
    pålägg
    pulled pork
    m.m.

• Svar på tråden Tips till alla som säger sig inte kunna spara
  • Ekdahl
    Jamesdio skrev 2021-01-05 14:14:17 följande:

Men du utgår ifrån att man alltid kan resa sig. Det är inte alltid så lätt om man drabbats av sjukdom eller något annat som påverkar ens möjligheter.

För mig, som har en bra utbildning, bra jobb med bra lön och är frisk men "bara" har gjort dåliga ekonomiska val så att jag hamnat i en skuldsanering (som snart är slut) finns ju inga problem att lyckas. För andra kanske det inte ser lika bra ut.

Nej, det gör jag inte. Det ska däremot naturligtvis vara utgångspunkten. Att resa sig är förövrigt olika beroende på den situation man befinner sig i. Jag skulle själv kunnat hävda att jag ändå aldrig kommer att bli lika förmögen som Bill Gates så det är lika bra att strunita i att förbättra sin situation. Likväl är det många som tänker så. Människan har i många fall ett destruktivt allt eller inget tänk.
  • TheDucky
    Ekdahl skrev 2021-01-05 14:33:05 följande:

Fast det är ju du som har dålig läsförståelse och inte läser vad jag skriver. Detta är inte en fråga om fiske inte eller inte, utan att hitta det man kan göra för att förbättra sin livssituation. Dels beträffande kostnader men också beträffande inkomster och investeringar.

Och val du gör idag eller väljer att inte göra kan få konsekvenser lång tid framöver.

Haha nej det är du tror som jag behöver dina råd. Jag påpekar svårigheterna att använda sig av fiske och frysbox som någon magisk fix för någons ekonomi. Och vet fler har samma bostadsituation som mig. Nu har jag inte det så dåligt ställt att jag behöver minska mina matkostnader kraftigt och har sparande. Men att säga till någon som lever på lite pengar att de ska ut och fiska för att spara pengar är nonchalant, kan du fiska själv?
  • Ekdahl
    TheDucky skrev 2021-01-05 16:21:13 följande:

Haha nej det är du tror som jag behöver dina råd. Jag påpekar svårigheterna att använda sig av fiske och frysbox som någon magisk fix för någons ekonomi. Och vet fler har samma bostadsituation som mig. Nu har jag inte det så dåligt ställt att jag behöver minska mina matkostnader kraftigt och har sparande. Men att säga till någon som lever på lite pengar att de ska ut och fiska för att spara pengar är nonchalant, kan du fiska själv?

Ja, och det är därför jag vet att det kan vara ett billigt och funktionellt sätt att få in kvalitativa och nyttiga råvaror till middagen. Du pratade om olika livssituationer men tycks uppenbarligen inte förstå att det faktiskt finns de av oss som har kunskapen och livsmiljön för att ha det så.

Du hade det inte så? Gör då något annat. Det är passiviteten, lättjan och den kortsiktiga behovstillfredsställelsen som är problemet i den moderna människans liv. Sen får de som lever så betala priset för sin brist på långsiktighet.
  • Fiona M
    Ekdahl skrev 2021-01-05 17:55:50 följande:
    Ja, och det är därför jag vet att det kan vara ett billigt och funktionellt sätt att få in kvalitativa och nyttiga råvaror till middagen. Du pratade om olika livssituationer men tycks uppenbarligen inte förstå att det faktiskt finns de av oss som har kunskapen och livsmiljön för att ha det så.

Du hade det inte så? Gör då något annat. Det är passiviteten, lättjan och den kortsiktiga behovstillfredsställelsen som är problemet i den moderna människans liv. Sen får de som lever så betala priset för sin brist på långsiktighet.
    Varför går din fru minus varje månad om hon lever aktivt och kan allt det här?

Känns jättekonstigt att du sitter och hackar på andra när din fru, enligt din egen utsago, missköter sin ekonomi.
    Kan du inte ens övertyga din livspartner om att ditt tankesätt är bra kanske du behöver fila på argumenten.
  • Themis
    Jamesdio skrev 2021-01-05 14:52:40 följande:

Jag har en utmaning till TS och de som säger att alla kan spara. 

Räkna ut med dina egna siffror hur mycket du/ni skulle få behålla vid löneutmätning. Öppna två sparkonton (eller använd två tomma sparkonton). Sätt in ALLT utom ert förbehåll på det ena sparkontot varje månad och lev på resterande belopp utan att ta ifrån sparkontot. Det som är över vid varje månads slut sätter ni på det andra kontot. Återkom sedan och berätta hur lång tid det tog att spara ihop 3 månadslöner.

Ni får inte ta ifrån det första sparkontot till något. Inte till mediciner, tandläkarbesök, reparation av hus eller bil, vinterkläder, julklappar, födelsedags presenter, resor, akut behov av nya vitvaror eller betala några räkningar som kommer plötsligt eller blir oväntat stora. Återkom och berätta hur lång tid det tog tills ni hade velat ta av dessa pengar och hur ni löste problemet.

www1.kronofogden.se/wfmp1/fbbb-web/html/index.html

Lycka till!

Nyttig övning att göra, tack för länken!

Men jag kan säga att det är hela anledningen till att jag har gjort de valen jag har gjort i livet och kämpat som en idiot med studier, för att inte behöva bekymra mig om det där.

Har man inte stor otur med sin hälsa så går det att klara sig helt okej för de flesta, i Sverige.
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Alessia

Min ena tonårsdotter har haft väldigt svårt att få sina pengar (studiebidraget + jobbpengar) att räcka till. Hon har slösat och har ibland tvingats be oss föräldrar om pengar, men vi har varit mycket restriktiva.Hon har aldrig kunnat lägga undan några slantar. Hennes syster har inga problem att få sina pengar att räcka till och har numera en god sparslant på bankkontot. 
    Emellertid fick Slösa för några månader sedan ett mycket bra tips av sin pojkväns mamma: Öppna ett  nytt bankkonto och sätt varje dag in tio kronor från ditt vanliga transaktionskonto. Varje dag! Inte samla på hög och sätta in 100-200 kr - då kan det svida till, utan just tio kr/dag, dte känns överkomligt. Slösa har faktiskt skött detta och kunde nu till jul glatt berätta att hon nu hade 2200 på sparkontot. En liten nätt buffert för första gången i hennes tonåriga liv.
    Det här dagliga sparandet kan ju lätt överföras till större summor om man har lite mer att röra sig med än en gymnasist. 30 kr/ dag  blir på ett halvår 5400, på ett år 10800 och det är en god liten buffert för den som kanske aldrig haft några pengar kvar på kontot när månaden är slut.

• Aurora Borrealis
    Ekdahl skrev 2021-01-05 06:03:58 följande:

Att bo i tält är inte konstruktivt. Det kommer att ge dig många problem och svårigheter att sköta ditt övriga liv.

Boende ska man lägga pengar på då det är ditt sätt att finna ro. Med ett fint boende kommer du bara in i en lugn och harmonisk miljö som ger dig kraft. En mycket bra investering nför framtiden.

Fördelen med att leva aktivt är förutom ekonomiska bockså att du lever längre. Du förblir vältränad och håller kroppen och dina celler i trim.

Angående värdeskapande aktiviteter. Jag gjorde precis en deg till dagens bröd. Ett enkelt sätt att få en rogivande aktivitet, mer hälsosam kost och det minskar dessutom dagens utgifter med ca 20:-.

Men icke lika anspråkslösa människor som du vill ha sina pengar till att bekosta sig ett gott liv. Om du inte har för avsikt att använda pengarna du sparar så skänk bort dem till folk som konsumerar. Finns ju ingen anledning att spara utan att konsumera. Skänk bort sparpengarna då till någon som har bilar som intresse och fortsätt ditt liv utan pengarna, eftersom du redan är nöjd.
  • Mouch

Att läsa den tråden är både bisarrt och tragiskt. En person startar en tråd i syfte att hjälpa andra, och det hela slutar i pajkastning om semantik och tjafs om verkligen alla har nytta av specifika tips. Jag tar mig friheten att föreslå ett par saker som kanske kan höja kvaliteten på diskussionen.

Om du får impulsen att opponera dig mot ett tips för att inte alla kan ha nytta av? skriv då inget negativt om det om du inte själv har ett alternativt tips som alla, och då menar jag verkligen alla, har nytta av. Din negativitet bidrar inte med något. Istället för att skriva något negativt, kom med ett eget tips. Eftersom du vet att alla inte hade nytta av det första, kanske finns det någon därute som kan gynnas av ett annat tips?

Vi kanske till och med kan komma med några tips hur man kan stötta och hjälpa de personer som har det så illa ställt att de t ex inte orkar laga mat själva m.m. och inte kan tillgodogöra sig vissa tips? Jag tror inte de tar illa upp av att vi delar tips de inte har nytta av här, men vi behöver inte glömma bort dem för det.

Eftersom det i tråden finns exempel dels på personer som ifrågasätter varför man ska köpa julskinka på rea, göra linssoppa och få bättre ekonomi eftersom man ändå inte får börja köpa oxfilé och delikatesser efter några månader, och personer som säger att man måste ha pengar för att kunna spara (storpack, köpa på erbjudanden, kanske spara till hemkörning av den där extra frysen för de som har tur nog att både hitta en som skänkes bort och har tillräckligt stort boende). Kan inte ni prata ihop er? Att ni lär er lite av varandra låter ju som en fantastisk idé!

I tråden finns också personer som är väldigt duktiga på att leva så snålt som det bara går. Personer som tyvärr inte haft nytta av något av tipsen här då de varit alldeles för självklara. Kan inte ni dela med er av era bästa tips som inte tagits upp ännu? Antalet tips hittills drunknar ju tyvärr i pajkastningen, så det bör massor av nyttiga tips om vi samarbetar. Att ett tips redan var självklart för dig är ju inte direkt intressant för övriga att få veta.

Avslutningsvis, sluta vara så förbannat negativa! Vem tror ni kommer bli inspirerade av att förbättra sin situation av att läsa era inlägg här? Om ni inte gillar något som skrivs, kom med egna förslag eller verkligt konstruktiv kritik för hur existerande förslag kan bli ännu bättre!

• TheDucky
    Ekdahl skrev 2021-01-05 17:55:50 följande:

Fast det är ju inte billigt kortsiktigt. Iaf inte när man kör havsfiske. Jag anser fiske är en hyfsat dyr och tidsödande hobby och inte direkt för folk som verkligen lever på inga pengar. Bara för jag har kunskap om fiska, rensa och filéa fisken betyder inte det att jag tycker det roligt eller avkopplande.

Ja jag har många kreativa intressen jag sysslar med så det behöver du heller inte råda mig om.

Men jag tänker att oftast de som inte sparar har inte möjlighet att göra det för de har en låg lön och måste vrida och vända på varje krona.

Då är fiske och jakt urusla förslag för de kostar pengar att utöva men du som har 30 000 ut och din fru har lika mycket har ju råd att lägga ut den kostnanden för sånt.

Då är det ett bättre förslag att plocka bär, svamp, nypon vid säsong om man har lätt att ta sig till en skog.
  • Ekdahl
    Aurora Borrealis skrev 2021-01-05 18:32:35 följande:

Men icke lika anspråkslösa människor som du vill ha sina pengar till att bekosta sig ett gott liv. Om du inte har för avsikt att använda pengarna du sparar så skänk bort dem till folk som konsumerar. Finns ju ingen anledning att spara utan att konsumera. Skänk bort sparpengarna då till någon som har bilar som intresse och fortsätt ditt liv utan pengarna, eftersom du redan är nöjd.

Precis så tänker de som senare hamnar i den här tråden och säger att de inte kan spara. För om man skänker bort sin ekonomiska otrygghet är man illa ute om något illa händer med en.

Om man nusom sannolikt inte åker på något illavarslande skickar man vidare stafettpinnen till nästa generation så slipper de börja från noll. En stor styrka bland många konservativa människor är att man ständigt ser till att bädda bättre för sina barn än man själv fick det bäddat för sig. Och upprepas detta i ett par generationer finns det bästa möjliga förutsättningar för att skapa bra liv för sina efterlevande.

Det är så man skapar stabila människor. När däremot en generation struntar i att ta detta ansvar blir det tungt för nästa generation i deras familjeträd.
Svar på tråden Tips till alla som säger sig inte kunna spara