• Linda5

Tips till alla som säger sig inte kunna spara

Skapar en tråd eftersom många säger sig inte ha möjlighet att spara.
    Nu finns alla möjligheter att spara pengar. Under januari o februari kan man köpa det mesta vääääldigt billigt. 
    Främst matkontot kan bli nästan 0kr.
    Passa på att handla på kort datum och bunkra till resten av året. 
    Spara det som blir över, det gör att du kan bunkra med de medlen senare och inte behöver betalla fullpris på mat. 
    Gör du så, har du snabbt en buffert ( 3 månadslöner på banken)
    Fyll på med tips till dom som behöver hjälp.

Julskinkorna kommer för 19.90/kg 
    Tärna ner och använd till:
    pastasås massor av olika varianter
    pizza
    pålägg
    pulled pork
    m.m.

• Svar på tråden Tips till alla som säger sig inte kunna spara
  • Themis
    neverpreggo skrev 2021-01-04 15:29:15 följande:

Många som har dålig ekonomi har även nedsatt ork. De kan inte handla i flera affärer, den som är längre bort, de tar enklast möjliga mat för att orken inte finns för annat. Att dela upp en julskinka kan ta 80% av dagens energi. Men... sånt är livet och man anpassar sig. Ledsamt när dessa blir kallade lata fastän de inte kan. Händer ofta.
    Jag håller med om att orken kan försvinna ibland, har själv levt med först extrem och sedan måttlig trötthet i åtta månader efter covid.

Men hur svårt är det att bära hem en påse linser istället för en skinka då?
    Det tar bara 15 min att göra en nyttig och matig soppa.
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Aniiee
    Linda5 skrev 2021-01-04 14:28:55 följande:
    Det är också ett aktivt val. Är med i en skänkes grupp och fick en frysbox. 
    Det finns lösningar för att minska kostnader. Man måste däremot vilja själv.
    Finns inte plats så finns det ingen plats.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Litorina
    Linda5 skrev 2021-01-04 14:28:55 följande:

Det är också ett aktivt val. Är med i en skänkes grupp och fick en frysbox. 

Det finns lösningar för att minska kostnader. Man måste däremot vilja själv.

Så bra för dig. Vi skulle också vilja ha en större frys men den skulle få stå inklämd mellan sängen och balkongdörren i så fall. Något som kännetecknar att ha ont om pengar är ju liksom att inte bo särskilt stort. Säg en familj med tre barn i en två- eller trerumslägenhet. Var ska de ställa en extra frysbox?

(Vi har inte ont om pengar, jag använde bara vår lgh som exempel.)

Eftersom du tar dig friheten att diktera vad andra borde göra tar jag mig friheten att göra detsamma: bli ödmjuk.
  • Aniiee
    Linda5 skrev 2021-01-04 15:16:40 följande:

Det konstiga är att det verkar funka för en hel del medans vissa bara säger att det inte fungerar. vill man inte försöka eller orkar lägga lite tid/energi så blir inte situationen bättre. 
    Om man inte är villig att lägga lite tid eller energi på att få det bättre så gör man ett aktivt val att ha det sämre.

Det är för att det ÄR så. Det funkar för en del, men inte för andra. Så ÄR det och det kan du inte komma runt. Det handlar inte om att vara villig, det handlar om förutsättningar. Jag är fullständigt villig att åka till månen, men har jag förutsättningarna för det? Nej.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Litorina
    Themis skrev 2021-01-04 15:34:10 följande:

Jag håller med om att orken kan försvinna ibland, har själv levt med först extrem och sedan måttlig trötthet i åtta månader efter covid.

Det är inte jobbigare om man har det som rutin, men att ändra rutiner och vanor när man bara har näsan ovanför ytan är betydligt jobbigare. Jag lagar mat på linser ofta, men jag kan ändå förstå att det tar emot att ta reda på hur man gör det så om man tex är trött eller deprimerad. Då är man ju liksom glad om man orkar handla och fixa mat öht.
  • neverpreggo
    Themis skrev 2021-01-04 15:34:10 följande:

Med funktionsnedsättningar kan det variera mycket vad som faktiskt tar kraft. Det är många steg i handling, matlagning som folk inte räknar med. Jag äter själv inte linssoppa och just soppor är många moment ( skulle inte göra enbart en portion när jag väl gör). Gillar man linssoppa är det ett alternativ men det finns ju mycket annat att ersätta skinkan med så lite förvirrad över det svaret.  Att hantera en stor produkt som måste tas itu med i princip direkt för att den går ut är en helt annan sak än att släpa hem ett paket linser som håller i evigheter.

• Jamesdio
    neverpreggo skrev 2021-01-04 15:59:06 följande:

Med funktionsnedsättningar kan det variera mycket vad som faktiskt tar kraft. Det är många steg i handling, matlagning som folk inte räknar med. Jag äter själv inte linssoppa och just soppor är många moment ( skulle inte göra enbart en portion när jag väl gör). Gillar man linssoppa är det ett alternativ men det finns ju mycket annat att ersätta skinkan med så lite förvirrad över det svaret.  Att hantera en stor produkt som måste tas itu med i princip direkt för att den går ut är en helt annan sak än att släpa hem ett paket linser som håller i evigheter.

Och det var väl ingen som ifrågasatte linssoppan? Håller med om att den är en bra och billig måltid (brukar variera ärtsoppan med den när sonen blir grinig eller när jag inte orkar plocka ärtskal. Förresten funkar den gamla julskinkan i ärtsoppan om man vill). Lägg till ett hembakt bröd också! 

Men äter man redan på den nivån blir det svårt att spara in.
  • Linda5
    Jamesdio skrev 2021-01-04 15:20:31 följande:
    Var har du källan på att "de flesta..."?
    Det blir ju ganska tydligt i denna tråden.
    Jag vill inte handla så
    Jag kan inte handla så
    Jag vill inte äta det/sånt
    Jag kan inte äta det/sånt

Viljan finns inte till att lösa sina problem utan man har ursäkter till att inte lösa det istället. 
  • Anfield12

Så ditt spartips går ut på att få en frysbox till skänks och därför fylla den med billig julskinka och vips! har man tre månadslöner på banken?

Okej.

• Litorina
    Linda5 skrev 2021-01-04 16:30:06 följande:

Det blir ju ganska tydligt i denna tråden.

Jag vill inte handla så

Jag kan inte handla så

Jag vill inte äta det/sånt

Jag kan inte äta det/sånt

Viljan finns inte till att lösa sina problem utan man har ursäkter till att inte lösa det istället. 

Vi vänder oss inte emot dina tips utan din inställning att alla kan göra så. Jag kan göra i princip allt du föreslagit, men är för den skull inte dummare än att jag inser att det är för att jag är frisk och pigg, har ok storlek på kyl och frys, goda kunskaper i matlagning och pengar sparade som jag kan köpa storförpackningar för.

För några år sedan läste jag en intervju med en hemlös som beskrev just det här problemet när det dragits till sin spets. Har man ingenstans att förvara eller tillaga mat blir maten vääääldigt dyr. Så klart finns det sedan en gråzon mellan hur han och du lever. Men jag vet många som bott med trinettkön och liten kyl med frysfack. Och för dem är det svårare än för tex mig att äta billigt.
Svar på tråden Tips till alla som säger sig inte kunna spara