Ekdahl skrev 2021-01-04 20:29:34 följande:
Jag har aldrig sagt att det rä en självklarhet utan använde det som exempel på en funktionell livsstil.
Frågan rör fortfarande om det går som normal människa att undvika att bli förmögen om man vill och jobbar på att bli förmögen. Jag hävdar fortfarande att det är omöjligt i det överflöd som vi lever i. Att de flesta fortfarande misslyckas med det beror på lättja. De är helt enkelt inte beredda att lägga ner jobbet som krävs. Och Viasat, det är ett helt ok val det också. Det är inte så att det är självklart att man vill lägga ner jobbet för att bli förmögen.
Det är så du framställer det, på samma sätt som du nyss tyckte att "det går alltid att flytta". Det är inte en funktionell livsstil att livnära sig på jakt och fiske, det är väldigt få som har den möjligheten, även om de skulle flytta någon annanstans.
Du verkar ha missuppfattat frågan. Som jag ser tråden handlar den om att fattiga ska kunna leva på små medel eller att de med ganska god inkomst ska kunna spara in på matkostnader, så håll dig till det i så fall. Du, i likhet med ts, verkar däremot ha väldigt svårt att se att det inte "bara" är att göra si eller så, så ordnar allt sig ekonomiskt. Det finns gott om personer som verkligen lever fel utifrån sin inkomst, men det finns minst lika många som redan kämpar och inte har möjligheterna att förbättra sin situation. För de människorna är det inte lättja det sitter i.