• Linda5

Tips till alla som säger sig inte kunna spara

Skapar en tråd eftersom många säger sig inte ha möjlighet att spara.
    Nu finns alla möjligheter att spara pengar. Under januari o februari kan man köpa det mesta vääääldigt billigt. 
    Främst matkontot kan bli nästan 0kr.
    Passa på att handla på kort datum och bunkra till resten av året. 
    Spara det som blir över, det gör att du kan bunkra med de medlen senare och inte behöver betalla fullpris på mat. 
    Gör du så, har du snabbt en buffert ( 3 månadslöner på banken)
    Fyll på med tips till dom som behöver hjälp.

Julskinkorna kommer för 19.90/kg 
    Tärna ner och använd till:
    pastasås massor av olika varianter
    pizza
    pålägg
    pulled pork
    m.m.

• Svar på tråden Tips till alla som säger sig inte kunna spara
  • Kentaur
    Themis skrev 2021-01-04 18:57:49 följande:
    Varför argumentera med en blind om färg? 
    Solig
  • Ekdahl
    Kentaur skrev 2021-01-04 19:00:37 följande:

Eh?

Annars mår du bra?

Jo, tack. Jag mår alla tiders. Hur mår du själv?
  • neverpreggo
    Themis skrev 2021-01-04 16:59:26 följande:
    Alltså jag beskrev det här ovan: Skär lök i bitar, stek lök direkt i kastrullen, häll på linser, vatten, salt och ev., örtkrydda, klart på åtta minuters koktid.

Om det är "många steg" så undrar jag hur folk orkar gå på toa faktiskt...
    Resa sig upp. Starta. Ta fram kastruller och tillbehör (många steg där). Bara att hacka...Vakta maten. Stressa över kokandet. Tja jag kan komma på mycket. Det finns ju ett samband mellan olika funktionsnedsättningar och att ha dåligt med pengar. Jag förstår att det är svårt att förstå om man inte är van över att vissa "enkla" moment faktiskt tar enormt med energi för vissa :)
  • Aniiee
    Themis skrev 2021-01-04 18:57:49 följande:
    Varför argumentera med en blind om färg? 
    Nä, man kan argumentera med blinda om färg. Vet jag av erfarenhet.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Mortiscia80
    Ekdahl skrev 2021-01-04 18:55:05 följande:
    "Fiskelagen innehåller de grundläggande bestämmelserna om rätten att fiska. När det gäller var man får fiska skiljer man på allmänt vatten, enskilt vatten och så kallat enskilt frivatten.

Allmänt är sådant vatten som inte ingår i fastighet och finns utmed kusterna och i de stora sjöarna Vänern, Vättern, Hjälmaren och Storsjön."

www.havochvatten.se/vagledning-foreskrifter-och-lagar/lagstiftning-direktiv-och-forordningar/lagstiftning-som-ror-fritidsfisket.html

Finns som sagt gott om vatten att fiska i gratis över hela landet.
    Om du nu inte är så hemma på geografi så kan vi först konstatera att den absoluta majoriteten av människor i Sverige inte bor på så pass nära avstånd att de kan fiska varken i havet eller de större sjöarna.
    Ekdahl skrev 2021-01-04 19:00:28 följande:
    Om du nu inte anser att fiske och jakt är något för dig så hitta något annat där du kan förbättra din levnadsstandard och livskvalitet. Sluta att leta ursäkter och se vad som kan göras istället.
    Intressant att du blev så obekväm när det påpekades att man behöver jaktlicenser osv för att få jaga. Det var ju faktiskt du som drog upp jakt och fiske som om det vore en självklarthet att kunna uppnå. Jag skulle mer än gärna livnära mig på det sättet men har inte de praktiska möjligheterna, förutom som den personen du svarade redan påpekat att det kostar en smärre förmögenhet innan man kommit så långt ens en gång. Angående fiske är det väl inte direkt så att man ska räkna med att ha mat på bordet heller varje gång man ger sig ut, och det kan ta lång tid innan man blir bra på såna saker.
  • Ekdahl
    Mortiscia80 skrev 2021-01-04 19:29:29 följande:

Om du nu inte är så hemma på geografi så kan vi först konstatera att den absoluta majoriteten av människor i Sverige inte bor på så pass nära avstånd att de kan fiska varken i havet eller de större sjöarna.

Det går alltid att flytta. Vill man se problem eller möjligheter?
  • Ekdahl
    Mortiscia80 skrev 2021-01-04 19:29:29 följande:

Det var ju faktiskt du som drog upp jakt och fiske som om det vore en självklarthet att kunna uppnå. Jag skulle mer än gärna livnära mig på det sättet men har inte de praktiska möjligheterna, förutom som den personen du svarade redan påpekat att det kostar en smärre förmögenhet innan man kommit så långt ens en gång. Angående fiske är det väl inte direkt så att man ska räkna med att ha mat på bordet heller varje gång man ger sig ut, och det kan ta lång tid innan man blir bra på såna saker.

Jag har aldrig sagt att det rä en självklarhet utan använde det som exempel på en funktionell livsstil.

Frågan rör fortfarande om det går som normal människa att undvika att bli förmögen om man vill och jobbar på att bli förmögen. Jag hävdar fortfarande att det är omöjligt i det överflöd som vi lever i. Att de flesta fortfarande misslyckas med det beror på lättja. De är helt enkelt inte beredda att lägga ner jobbet som krävs. Och Viasat, det är ett helt ok val det också. Det är inte så att det är självklart att man vill lägga ner jobbet för att bli förmögen.
  • Mortiscia80
    Ekdahl skrev 2021-01-04 20:25:44 följande:
    Det går alltid att flytta. Vill man se problem eller möjligheter?
    Ser du inte bristen på logik i dina uttalanden...?
  • Mortiscia80
    Ekdahl skrev 2021-01-04 20:29:34 följande:
    Jag har aldrig sagt att det rä en självklarhet utan använde det som exempel på en funktionell livsstil.

Frågan rör fortfarande om det går som normal människa att undvika att bli förmögen om man vill och jobbar på att bli förmögen. Jag hävdar fortfarande att det är omöjligt i det överflöd som vi lever i. Att de flesta fortfarande misslyckas med det beror på lättja. De är helt enkelt inte beredda att lägga ner jobbet som krävs. Och Viasat, det är ett helt ok val det också. Det är inte så att det är självklart att man vill lägga ner jobbet för att bli förmögen.
    Det är så du framställer det, på samma sätt som du nyss tyckte att "det går alltid att flytta". Det är inte en funktionell livsstil att livnära sig på jakt och fiske, det är väldigt få som har den möjligheten, även om de skulle flytta någon annanstans.

Du verkar ha missuppfattat frågan. Som jag ser tråden handlar den om att fattiga ska kunna leva på små medel eller att de med ganska god inkomst ska kunna spara in på matkostnader, så håll dig till det i så fall. Du, i likhet med ts, verkar däremot ha väldigt svårt att se att det inte "bara" är att göra si eller så, så ordnar allt sig ekonomiskt. Det finns gott om personer som verkligen lever fel utifrån sin inkomst, men det finns minst lika många som redan kämpar och inte har möjligheterna att förbättra sin situation. För de människorna är det inte lättja det sitter i.
  • Ekdahl
    Mortiscia80 skrev 2021-01-04 20:43:42 följande:

Det är så du framställer det, på samma sätt som du nyss tyckte att "det går alltid att flytta". Det är inte en funktionell livsstil att livnära sig på jakt och fiske, det är väldigt få som har den möjligheten, även om de skulle flytta någon annanstans.

Min poäng var inte att man ska livnära sig på på det utan att när medelsvensson sätter sig framför TVn efter jobbat åker du ut och fiskar upp kvällens middag. Motion får du på köpet.

Nej, alla kanske inte kan göra just det men de kan göra något annat som ger värde till livet. Något som det inte gör i nämnvärd omfattning att sätta sig och kolla på valfri amerikansk dramaserie eller att slösurfa på mobilen. Så mycket tid som vi har finns det gott om tid över för ren underhållning likväl så inte ens det behöver man välja bort.
Svar på tråden Tips till alla som säger sig inte kunna spara