Vi som startar ivf behandling 2021
Hej! Jag hoppar in här. Startade vår IVF resa med första besöket hos läkaren 8 januari, hade mens bara 2 veckor senare så mina första sprutor (gonal f 275 och menopur 75) tog jag 19 januari. Är inte spruträdd och min upplevelse av tiden med sprutorna är bara positiv, blev inte påverkad av de så mycket mer än något svullen buk pga svullna äggstockar. 10 ägg fick de ut och 8 blev befruktade. Tyvärr överlevde bara 1 till frysen (fem dagars) och ett 2 dagars embryo fick jag för en vecka sedan. Så är på RD7. Jag kommer nog inte testa mig innan de sagt att jag ska göra det (15 dagar senare dvs 20 feb).
Man hoppas ju sjävklart på att något av dessa två ägg är ett guldägg, men jag undrar om det är någon av er som äter speciella vitaminer eller mineraler förutom folsyra som är rekommenderat? Jag har läst att både q10, magnesium etc kan påverka ägg- och spermiekvaliten positivt? Har inte orkat ringa och fråga vad ett så procentuellt ?dåligt? resultat kan bero på då det just nu inte går att göra något åt det, men om vi måste göra hormonbehandlingen igen vill jag veta vilka möjligheter vi har att påverka kvaliten. Jag har ett AMH värde på 1.2 vilket kanske anses är ok enligt tabellerna, men min man som är 41 år har lite sämre spermieproduktion vilket bidrar till ett lägre antal snabba och rörliga spermier (än vad som krävs för att bli gravid utan lite hjälp).
Håller tummarna och skickar pepp till alla er som är inne i karusellen tillsammans med mig just nu. ?????????