Föräldraledig mer än 1 år...
Behöver lite pepp tror jag...
Jag har varit föräldraledig med andra barnet i drygt 13 månader nu. Under hösten har jag sökt ett par jobb och även börjat jobba lite grann, på timvik, som biblioteksassistent. Har examen som bibliotekarie från juni 2019, men har inte haft något jobb som bibliotekarie förutom timvik under studietiden. Men eftersom smittspridningen ökade så mycket där jag bor så pausade jag timvik-jobbandet nu under hösten då jag blev rädd att bli smittad av corona. Få bibliotekarietjänster utlyses och det känns segt...jag skulle nog egentligen behöva komma igång mer med vikariejobbande för att ha chans till mer stabilt jobb...
Samtidigt har sambon blivit headhuntad till ett nytt jobb som han börjar på om ca 2 mån. Tanken var ju egentligen att jag förhoppningsvis skulle ha hittat jobb tills januari/februari men nu blev det inte så. Nu känns det bara trist att om jag skulle söka och få ett jobb som börjar i typ mars så blir det ju problem om sambon just ska börja på sitt nya jobb då. Eller kan han få någon eller några månaders föräldraledighet direkt på nya tjänsten tror ni? För vi har tänkt skola in barnet i maj....
Känns bara lite jobbigt om jag inte ska kunna jobba som timvik eller söka jobb som intresserar mig fram tills typ maj... Är rädd att missa chanser...
Fast barnet kanske iofs kan börja förskolan någon månad tidigare om jag skulle hitta ett jobb..
Den andra saken som känns tråkig är ju att sambon inte kommer ta ut någon föräldraledighet alls nästan, jo han skolar in sonen är det tänkt.. Samt att jag inte har jobbat så mycket som honom innan och har sämre ekonomi, sämre lön osv...och pensionen påverkas ju dessutom negativt av att vara föräldraledig så länge... Har nu fått sambon att förstå lite hur min pension kan påverkas av detta och att han kan behöva kompensera mig ekonomiskt för det.
Känns tufft att jag inte kommer igång med jobb och att det kommer påverka min karriär och min pension att gå hemma så länge, samtidigt som det ju är positivt för hela familjen att sambon får ett bättre jobb m bättre lön.
Någon som är eller har varit i liknande sits?
Tips, råd, tankar?