• Blåklocka2107

Föräldraledig mer än 1 år...

Behöver lite pepp tror jag...

Jag har varit föräldraledig med andra barnet i drygt 13 månader nu. Under hösten har jag sökt ett par jobb och även börjat jobba lite grann, på timvik, som biblioteksassistent. Har examen som bibliotekarie från juni 2019, men har inte haft något jobb som bibliotekarie förutom timvik under studietiden. Men eftersom smittspridningen ökade så mycket där jag bor så pausade jag timvik-jobbandet nu under hösten då jag blev rädd att bli smittad av corona. Få bibliotekarietjänster utlyses och det känns segt...jag skulle nog egentligen behöva komma igång mer med vikariejobbande för att ha chans till mer stabilt jobb...

Samtidigt har sambon blivit headhuntad till ett nytt jobb som han börjar på om ca 2 mån. Tanken var ju egentligen att jag förhoppningsvis skulle ha hittat jobb tills januari/februari men nu blev det inte så. Nu känns det bara trist att om jag skulle söka och få ett jobb som börjar i typ mars så blir det ju problem om sambon just ska börja på sitt nya jobb då. Eller kan han få någon eller några månaders föräldraledighet direkt på nya tjänsten tror ni? För vi har tänkt skola in barnet i maj....

Känns bara lite jobbigt om jag inte ska kunna jobba som timvik eller söka jobb som intresserar mig fram tills typ maj... Är rädd att missa chanser...

Fast barnet kanske iofs kan börja förskolan någon månad tidigare om jag skulle hitta ett jobb..

Den andra saken som känns tråkig är ju att sambon inte kommer ta ut någon föräldraledighet alls nästan, jo han skolar in sonen är det tänkt.. Samt att jag inte har jobbat så mycket som honom innan och har sämre ekonomi, sämre lön osv...och pensionen påverkas ju dessutom negativt av att vara föräldraledig så länge... Har nu fått sambon att förstå lite hur min pension kan påverkas av detta och att han kan behöva kompensera mig ekonomiskt för det.

Känns tufft att jag inte kommer igång med jobb och att det kommer påverka min karriär och min pension att gå hemma så länge, samtidigt som det ju är positivt för hela familjen att sambon får ett bättre jobb m bättre lön.

Någon som är eller har varit i liknande sits?

Tips, råd, tankar?

• Svar på tråden Föräldraledig mer än 1 år...
  • Blåklocka2107
    nnnnnnnn skrev 2020-12-25 21:06:13 följande:

Din partner har ca 11 år till på sig att ta ut sina 245 FP-dagar på. Visserligen får han bara spara 96 av dem efter 4-årsdagen, så det är "bara" ca 3 år kvar för honom att ta ut 149 FP-dagar.

Så även om han börjar ett nytt jobb nu, så har han möjlighet att ta ut sina dagar på ett sätt som är bra för både honom och barnet. TEX:

Till sommaren - 2 veckor extra semester = 10-16 dagar används

Till hösten - 1 dag/vecka = ca 25-75 dagar tas ut ( tex måndag + lör + sön = 3 dagar/vecka, men man man också spara sina dagar och bara ta ut den dag man är ledig).

2 efterföljande åren innan barnet fyller 4 år så har han alltså 210-155 dagar kvar att ta ut.

Vissa år är det mycket ledigt, men andra år är det inte många röda dagar på vardagar, så tex nästa år vill han kanske ta ut även en extra vecka runt påsk och jul?

Så det känns ju dumt att redan nu bestämma att han inte kommer kunna ta ut sina FP-dagar...

Nja alltså han överför ju sina dagar till mig nu, och om barnet skolas in i maj som vi tänkt, så har vi ca 60 sgi dagar kvar totalt.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (H) skrev 2020-12-25 21:00:30 följande:

Exakt en sån situation men inte ska sätta sig i och samtidigt skaffa barn med andra ord. Kvinnofälla deluxe. Lustigt att om det är mannen som står längst från arbetsmarknaden så väljer familjen att låta kvinnan ta ut mer föräldraledighet för att mannen ska få in en fot. Om det istället är kvinnan som står längst från arbetsmarknaden så är det kvinnan som får ta en för att man inte har råd med något annat. Ni kan ju inbilla er att det handlat om något annat än könsroller.

Du får det att låta som att föräldern som är ledig längst drar en nitlott? Här hemma resonerar vi tvärt om. Det är synd om den som behöver jobba istället för att vara hemma med sina barn.

Detta är en sån grej jag för mitt liv inte förstår varför man bråkar om. Det är en fantastisk lyx att få spendera tid med sina barn. Det är en av få samhällsstrukturer som faktiskt är till kvinnans fördel! Men av någon outgrundlig anledning ska vissa feminister gå ut i krig för männens rättigheter och få bort den enda lilla ljusglimt mammor har. Den orättvisan som är till kvinnans fördel ska bort illa kvickt!

Jag är för att vi ska ha ett rättvist samhälle, förstå mig inte fel. Men att gå ut i krig i kvinnors namn, och slå sig blodig för att MÄN ska ha det bättre, det är ju bra märkligt.

Nä, slåss då för att göra föräldraledigheten till en värdefull erfarenhet på arbetsmarknaden. Eller skärp straffen för diskriminering av föräldralediga.
  • Blåklocka2107
    Anonym (444r) skrev 2020-12-25 21:09:35 följande:

Tipsa alla du känner om att inte skaffa barn innan de har en fast tjänst!

Jag hade fast tjänst men har sagt upp mig eftersom de arbetstiderna inte gick att kombinera med barn samt att jag vill ha ett mer kvalificerat jobb. Herregud tror du alla nyblivna föräldrar har fast tjänst??
  • Jemp

Visst kan man börja nytt jobb med fl, det är inte helt ovanligt. Är han dessutom headhuntad tänker jag att de vill ha honom oavsett.

Hur mycket jobb söker du som inte är som bibliotekarie? Svår branch och ännu svårare tid nu tänker jag.

Du skriver att du har sämre ekonomi- ang pension osv påverkar det ju såklart men jag hoppas att ni har gemensam ekonomi när du tar så mycket mer ledighet??

• Anonym (Ja)
    Blåklocka2107 skrev 2020-12-25 21:10:30 följande:

Nja alltså han överför ju sina dagar till mig nu, och om barnet skolas in i maj som vi tänkt, så har vi ca 60 sgi dagar kvar totalt.

60 dagar är över ett år av att vara ledig fredagar, eller gå 14.30 varje dag! Blir ju perfekt när barnet börjar förskola!
  • Blåklocka2107
    TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-25 21:04:08 följande:

Du får extra pensionsrättrr tills ditt barn fyller fyra år, den förälder som tjänar minst får det, så du får hyfsade pensionsinsättningar. 

Jo. Men de kanske ändå inte täcker upp för det glapp som uppstår om man är hemma väldigt länge...?
  • Anonym (444r)
    Blåklocka2107 skrev 2020-12-25 21:12:38 följande:

Jag hade fast tjänst men har sagt upp mig eftersom de arbetstiderna inte gick att kombinera med barn samt att jag vill ha ett mer kvalificerat jobb. Herregud tror du alla nyblivna föräldrar har fast tjänst??

Du bevisar ju tydligt motsatsen.

Varför sa du upp dig innan du hade en ny tjänst???

Ett av de kraven jag o min man hade innan vi startade familj var att båda skulle vara klara med utbildningen o ha fasta tjänster. Annars hade vi väntat.
  • Jemp
    Blåklocka2107 skrev 2020-12-25 21:10:30 följande:

Hur då? 90 är ju låsta till honom.
  • Jemp
    Anonym (Ja) skrev 2020-12-25 21:10:40 följande:

Du får det att låta som att föräldern som är ledig längst drar en nitlott? Här hemma resonerar vi tvärt om. Det är synd om den som behöver jobba istället för att vara hemma med sina barn.

Detta är en sån grej jag för mitt liv inte förstår varför man bråkar om. Det är en fantastisk lyx att få spendera tid med sina barn. Det är en av få samhällsstrukturer som faktiskt är till kvinnans fördel! Men av någon outgrundlig anledning ska vissa feminister gå ut i krig för männens rättigheter och få bort den enda lilla ljusglimt mammor har. Den orättvisan som är till kvinnans fördel ska bort illa kvickt!

Jag är för att vi ska ha ett rättvist samhälle, förstå mig inte fel. Men att gå ut i krig i kvinnors namn, och slå sig blodig för att MÄN ska ha det bättre, det är ju bra märkligt.

Nä, slåss då för att göra föräldraledigheten till en värdefull erfarenhet på arbetsmarknaden. Eller skärp straffen för diskriminering av föräldralediga.

Varför är det märkligt? Du verkar dels ha missförstått vad feminism handlar om (jämställdhet, inte bara kvinnor), dels vilka fördelar delad föräldraledighet har för både barnen och för kvinnor.

Vi är nog många som inte tycker oändlig föräldraledighet, sämre löneutveckling och status på arbetsmarknaden samt barn som enda stimulans är en lyx.
  • TvillingmammaVästgöte
    Blåklocka2107 skrev 2020-12-25 21:14:27 följande:
    Jo. Men de kanske ändå inte täcker upp för det glapp som uppstår om man är hemma väldigt länge...?
    De täcker upp fram till att barnet fyller fyra år.
Svar på tråden Föräldraledig mer än 1 år...