Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Föräldraledig mer än 1 år...

Du får extra pensionsrättrr tills ditt barn fyller fyra år, den förälder som tjänar minst får det, så du får hyfsade pensionsinsättningar. 

• TvillingmammaVästgöte
    Blåklocka2107 skrev 2020-12-25 21:14:27 följande:
    Jo. Men de kanske ändå inte täcker upp för det glapp som uppstår om man är hemma väldigt länge...?
    De täcker upp fram till att barnet fyller fyra år.
  • TvillingmammaVästgöte
    Blåklocka2107 skrev 2020-12-26 14:31:19 följande:
    Jo visst. Men nu är vi i situationen att vi inte har råd att jag går på a-kassa och kanske vikarierar lite, och han har föräldrapenning. Så ja vi är i fällan.
    Det är väl ingen katastrof om du är hemma lite mer nu! Pensionsrätt för barnår får du ju och du hinner väl att skaffa dig ett jobb du med! Njut av din tid med ditt barn! 
  • TvillingmammaVästgöte
    Blåklocka2107 skrev 2020-12-26 15:25:51 följande:
    Jag vet, du har rätt.

Jag stressar för mycket. Jag kommer få jobb och ekonomin kommer stabilisera sig. Tror dock efter vad jag läst att pensionsrätt inte kan täcka upp för all tappad inkomst/intjänad pension, under lång föräldraledighet, men ska läsa på lite mer.
    Upp till att barnet fyller fyra får du samma pensionsrätt som  du hade innan du fick barn, alternativt 75% av  genomsnittet, det bästa alternativet för dig väljs automatiskt. Få verkar känna till detta. 
Svar på tråden Föräldraledig mer än 1 år...