Tyra myra skrev 2024-04-25 11:26:00 följande:
Nu är vi ju alla olika. Vi har olika syn på livet och världen. Vi reagerar olika helt enkelt.
Jag är ganska säker på att det inte finns något rätt eller fel, för eller mot, bara olika upplevelser och erfarenheter.
Det är en väldigt hypotetisk fråga om min parter fortsatt att, som du säger "knulla runt", ett begrepp jag faktiskt inte riktigt kan likställa med en otrohet. Du verkar också anta att min partner "gått bakom min rygg" när min partner själv berättade vad som hade hänt.
Du antar att min partner ljuger för mig. Du gör antaganden efter antagande som inte överensstämmer med min verklighet. Min partner är en bra förälder på många sätt men ingen är perfekt. Vi försöker åtminstone att bespara våra barn från drama och hysteri.
Jag är inte heller perfekt utan har mina egenheter som nog inte alla skulle stå ut med särskilt länge.
Livet är inte heller perfekt, något jag insett för länge sedan.
Det är för mig självklart att vi fortsatte vår relation. Om min partner skull ha valt att fortsätta med kvinnan han var otrogen med skulle jag blivit väldigt lessen och besviken över att vår relation tagit slut.
Nja, när det gäller svek och lögner så tror jag vi faktiskt inte är så olika, ingen gillar att bli sviken och ljugen för, inte ens de som själva gillar att svika och ljuga gillar att det görs mot dem. Jag är ganska säker på att i stort sett ingen är kvar i en relation med någon de tror kommer fortsätta svika och ljuga, man stannar för att man tror/hoppas att personen kommer sluta med det.
Som du kanske såg så var mitt inlägg ett svar på Anonym(det går över) inlägg, inte ditt, så jag utgick från hennes story inte din och då blir det ju väldigt konstigt när du beklagar dig över att jag gör antaganden om dig när det inte var dig jag svarade, eller hur? Om du och Anonym(det går över) inte är och samma person dvs, men då är det ju ännu märkligare varför du i så fall skriver med dubbla nicknames?
Att snacka om att "Ingen är perfekt" och att "människor minsann gör misstag" är en grov generalisering och väldigt klen ursäkt för otrohet för alla gör möjligen misstag men alla gör inte riktigt samma slags misstag Tyra. All springer ju inte runt och är otrogna, bara vissa (30-40% om man ska tro statistiken) och då går det ju inte påstå att det är något som gäller alla människor och då finns det heller ingen som helst anledning att vara kvar med en person som gör så när det finns många andra som inte gör så.
Att ingen är "perfekt" är ju även det en grov generalisering för även om ingen är perfekt så betyder ju inte det att man måste acceptera andras brister oavsett vilka konsekvenser det för för dig. Vill man inte leva med andras brister så behöver man inte det.
Båda dessa dåliga ursäkter går ju att applicera på vilket svinaktigt agerande som helst, varför ska en kvinna lämna en man som slår henne tex? Ingen är ju perfekt, alla gör väl misstag eller?
Ja livet är inte perfekt men det betyder inte att man måste acceptera vilket skit som helst från vem som helst, alla har sina gränser. Dessutom behöver man ju inte komplicera livet för sig själv i onödan genom att fortsätta umgås med falska och opålitliga människor när man kan umgås med ärliga människor istället.