MAKL skrev 2020-12-24 04:15:57 följande:
Jag förstår precis hur du känner det. Bara under den tiden vi har försökt, ca 3 månader, så har 3 st kommit ut med sina graviditeter både släkt och vänner. Även om man blir väldigt glad för deras skull så slår det hårt på en själv. Kan säga att jag många gånger blivit extra stressad över att bli gravid och tappar hoppet lite för varje gång. Ibland känns det som man bara vill ge upp för att andra blir gravida men inte jag. Vi får alla peppa varandra till att tänka positivt och fortsätta kämpa, så gör vi detta tillsammans. Vi ska minsann inte ge upp våran största önskan om att få barn.
Det är ju bra han har dragit ner på det. Finns en del artiklar och studier om det. Sök på nätet och läs det tillsammans så kanske han är villig att ändra på sitt drickande ännu mer. Hoppas det vänder snart och att du känner dig peppad och uppmuntrad att fortsätta :)
Ja det där är verkligen svårt. Är så blandade känslor. Tyvärr så tar de ledsna känslorna över för min del, när andra berättar om sina graviditeter. Kan inte känna någon direkt glädje, då de ledsna känslorna helt enkelt blir för dominanta. Blir stressad och känner att tiden bara springer ifrån mig. Så försöker isolera mig lite från det. Det är en sorg i sig på något sätt, att jag får göra det, men jag orkar helt enkelt inte. Har en vän som är gravid, som jag inte orkar höra av mig till just nu. Det känns jättetråkigt, men det är bara så det är. Jag har iallafall tagit upp detta med henne, så hon vet att jag kämpar med detta. När jag inte fokuserar på andra och deras graviditeter så är det iallafall lite lättare att finnas i nuet och inte stressa upp sig, tycker jag.
Ja precis, det får vi göra <3 Det är ett bra stöd att kunna gå in här och skriva med människor som går igenom samma sak. Vi ska definitivt inte ge upp <3
Vi har båda läst om det en del, men som alltid finns det olika studier som säger olika saker. Vissa studier säger t.o.m att lite alkohol ökar fertiliteten, medan andra studier säger att alkohol påverkar negativt, t.o.m vid en liten mängd. Så man vet ju inte riktigt vad man ska tro.. tänker att det mesta med måtta brukar ju inte vara någon fara, så tänker väl att det kanske inte borde vara någon fara om han någon gång tar en öl på helgen, och håller sig borta från alkoholen under den fertila perioden. Men vet inte.. Jag har resonerat att "finns det en risk att det påvekar negativt, ta bort det", men min sambo tycker väl att jag är lite väl hysterisk ^^..