Vårdnadstvist
Är det någon som har blivit indragen i en vårdnadstvist där pappan tidigare haft en obefintlig relation till barnet(träffats en handfull gånger), och där ni från början haft ensam vårdnad? Hur resonerar rätten kring sånt?
Är det någon som har blivit indragen i en vårdnadstvist där pappan tidigare haft en obefintlig relation till barnet(träffats en handfull gånger), och där ni från början haft ensam vårdnad? Hur resonerar rätten kring sånt?
Rätten, och mer viktigt familjerätten på socialen, kommer anse att barnet har rätt till en god och nära kontakt med båda sina föräldrar. Det är utgångspunkten.
Lite beroende på omständigheter så kommer dock förmodligen kontinutetsprincipen avgöra att du får fortsätta stå som enskild vårdnadshavare och ha barnet boende hos dig, pappan får umgänge varannan helg.
Standard deal, modern får sin rätt till underhåll och barnbidrag o kan jämra sig över hur oduglig barnets far är... Medans fadern får nöja sig med att agera finansiär och barnvakt/lekfarbror...
Vad yrkar du på? Vad yrkar fadern på?
Åååå, jag får gissa?
Du vill ha barnet boende hos dig, fadern vill ha växelvist boende? Vilken skräll....
Rätten, och mer viktigt familjerätten på socialen, kommer anse att barnet har rätt till en god och nära kontakt med båda sina föräldrar. Det är utgångspunkten.
Lite beroende på omständigheter så kommer dock förmodligen kontinutetsprincipen avgöra att du får fortsätta stå som enskild vårdnadshavare och ha barnet boende hos dig, pappan får umgänge varannan helg.
Standard deal, modern får sin rätt till underhåll och barnbidrag o kan jämra sig över hur oduglig barnets far är... Medans fadern får nöja sig med att agera finansiär och barnvakt/lekfarbror...
Vad yrkar du på? Vad yrkar fadern på?
Åååå, jag får gissa?
Du vill ha barnet boende hos dig, fadern vill ha växelvist boende? Vilken skräll....
Tänkte på att pappor som misshandlar mammor framför barnen får delad vårdnad, så anser rätten numera att pappor inte kan göra fel.
Men gudnåde om mamman gör något minsta fel, även om hon har blivit misshandlad, då får pappan ensam. Tex att må dåligt och vara rädd för pappan som misshandlat henne, gör henne till en dålig mamma som inte bör ens få delad vårdnad.
Rätten går tyvärr aldrig efter barnens bästa, utan pappans bästa.
Ja jag är bitter, eftersom rätten ansåg att deras pappa och jag skulle ha delad trots grov misshandel mot mig framför barnen. Och nu använder han barnen som maktmedel....Jag framställdes som dålig mamma som skrämde barnen med min rädsla för honom, men hallå han misshandlade mig! Tyvärr är jag inte ensam!
Tänkte på att pappor som misshandlar mammor framför barnen får delad vårdnad, så anser rätten numera att pappor inte kan göra fel.
Men gudnåde om mamman gör något minsta fel, även om hon har blivit misshandlad, då får pappan ensam. Tex att må dåligt och vara rädd för pappan som misshandlat henne, gör henne till en dålig mamma som inte bör ens få delad vårdnad.
Ja jag är bitter, eftersom rätten ansåg att deras pappa och jag skulle ha delad trots grov misshandel mot mig framför barnen. Och nu använder han barnen som maktmedel....Jag framställdes som dålig mamma som skrämde barnen med min rädsla för honom, men hallå han misshandlade mig! Tyvärr är jag inte ensam!
Du försökte ta dina barn ifrån sin pappa, du tycker inte att du kanske får det du förtjänar?
Du försökte ta dina barn ifrån sin pappa, du tycker inte att du kanske får det du förtjänar?
Du blandar ihop barnens behov med dina behov.
Din ex-man låter som en urusel make o jag försvarar inte hans agerande alls, men vad har det med hans föräldraförmåga att göra?
Relationen mellan dig och din make var dålig. Det säger absolut noll o intet om barnens relation med sin far.
Fakta och statistik visar dock mycket tydligt att det är otroligt mycket mer troligt att modern blir tilldömd enskild vårdnad och barnens boende.
Det hör verkligen till ovanligheterna att en far tilldöms enkild vårdnad vid en tvist, de få gånger det händer är jag övertygad att det utan tvekan är befogat och otvivelaktigt förenligt med barnens bästa.
Beror helt och hållet på situationen och hur gammal barnet är. Jag är 17 och slutade träffa min pappa för x antal år sedan även om jag har bestämda helger osv som jag ska träffa honom. Och nu träffar jag honom hur mycket jag vill. Det upplägg som man fick när det var snack om vårdnad typ slutar gälla när barnet blir gammalt nog att veta vad hen vill själv. Inte så att det faktiskt slutar gälla, men vad ska man göra? Tvinga sitt barn att träffa en förälder eller att träffa den ena mer eller mindre osv. Skolan påverkade mig jättemycket. Jobbigt att åka till min pappa och ta med mina saker, tänk om jag glömt något, det blir också en sån miljöomväxling och alla saker som finns hos mamma kanske inte finns hos pappa. Såna saker bidrar också
Nej men jag försökte skydda dem från sin pappa. Han valde våld inför sina barn! Det ska aldrig någonsin vara okej, barn har rätt att känna sig trygga!
Det är väldigt stor skillnad!!!
Du har ingen rätt att ta barnen ifrån sin pappa för att du hävdar att han var våldsam. Det finns oändligt många nivåer av våldsamhet också. Min far kastade talrikar i väggarna och skrek när vi var små, det betyder inte att mitt liv varit bättre utan honom!
Det tog inte många inlägg i den här tråden innan du och (Överlevare) gjorde tråden till er egen. Men nu handlar den inte om er.