Så allting gick skrev 2023-03-12 11:25:05 följande:
Allt är som sagt inte så enkelt som ni kan tro med ett enskilt företag, många revisorer kan inte enskilt fullt ut, visma är bara en It-koncern som levererar programvara och saknar detaljkunskaper inom skatteregler.
Man måste följa skatteverkets regler, som tidigare nämnt har jag en yta som motsvarar 50% av bostaden och saknar elmätare för företagsdelen, jag drar schablonmässigt av 50% av elkostnaden.
Genom att jag får dra av elen, utgör att jag får elstödet som privatperson, deklaration och avdrag gör först året efteråt i Maj, elbidraget kommer före, eller som jag kan utesluta avdraget och ta igen den ännu ett år efteråt via en rättelse.( detta kan man göra med enskiltföretag)
När systemet är utformat som det är, utgör det nästan en omöjlighet för regeringen att att komma åt oss, det krävs en enorm ändring i systemet för att kunna nå oss, vilket mest troligt inte kommer utföras.
-------------------------------------------------- --------------------
Om rummet är särskilt inrättat och det finns en särskild elmätare får du göra avdrag för den elektricitet som förbrukas i näringsverksamheten. Har du ingen särskild elmätare gör du en skälig proportionering utifrån bostadens totala elkostnad.
www.skatteverket.se/foretag/skatterochavdrag/...Enda du styrker är att inkompetensen är ett faktum, men såklart, det får vi tacka dig för.