Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Regeringens el-fiasko

Digestive skrev 2022-09-07 15:20:11 följande:
    Vilken hederlig debattstil. Du förstår alltså inte problemet med riktade lögner och misstänkliggörande eller relatera överhuvudtaget till den som blir utsatt?

Ja, nog tusan är det frågan om värdegrund men även feghet - för ingen av er, varken du eller klyban, hade för en sekund vågat bemöta mig eller någon annan IRL så som ni gör här. Det hade inte ens fungerat verbalt i realtid.

Ni två är här var eviga dag och praktiserar en form feghet som inte ens än är möjlig att praktisera i IRL.

Whatever, mig veterligen så är det den fulla intervjun som SVT-klippet refererar till. Svara nu på frågan och sluta slingra dig - vad är det som saknas i SVT-klippet som förvanskar den helhetliga intervjun?
    Jo, jag förstår riktade lögner och har upprepade gånger frågat dig varför du sprider dem.  det svar jag hittills fått är att det inte är så viktigt med vad som är sant eller inte är sant då det handlar om vilken värdegrund som den ena eller andra har  - om jag förstått dig rätt.

Känner du dig utsatt för att jag ifrågasätter varför du sprider missriktad och förvanskad information?  

Du ska kanske inte bedömma andra utifrån hur du känner dig själv - vi är alla olika.Jag kanka ska testa att säga 'grodan pepe' nästa gång någon vill diskuterara någonting - det är modigt.

Så du håller rmed om att klippen i tweetarna inte är det som  du länktat till fler gånger tidigare - det är inte jag som slingar mig , det är du som tar upp ett annat klipp som bemötande på kritiken att silfverskiölds kritik är missvisande och förvanskande.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-09-07 15:47:29 följande:
    Mer kommunikation som gör det väldigt enkelt för folk att bilda sig uppfattningen att det främst är politiska orsaker som ligger bakom stängningen av kärnkraft:

Riksdagen går på regeringens linje: Ringhals ska läggas ner

SD, KD, M och L förlorade omröstningen om att försöka stoppa stängningen av två kärnkraftsreaktorer vid Ringhals. Siffrorna blev 174173 i regeringens favör.

Sverigedemokraterna ville stoppa stängningen av två reaktorer vid kärnkraftverket i Ringhals och hade därför föreslagit att riksdagen ska beordra regeringen att ge statliga Vattenfall nya direktiv kring nedläggningen av Ringhals 1 och 2.

Tvåan stängde vid årsskiftet, ettan stängs kommande årsskifte enligt tidigare beslut från huvudägaren Vattenfall och den mindre ägaren Uniper.

Krävs nya tillstånd

Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna hade ställt sig bakom SD-förslaget. Det var en jämn omröstning där 174 ledamöter röstade för regeringens förslag medan 173 röstade för SD:s förslag. Två ledamöter avstod från att rösta.

Vattenfall har sedan tidigare sagt att det inte är aktuellt att backa, beslutet är taget på affärsmässiga grunder.

- En följd skulle kunna bli att det finns förutsättningar att köra vidare Ringhals 1 men inte 2:an, sade SD:s energipolitiske talesperson Mattias Bäckström i samband med debatten i riksdagen i förra veckan.

Det är inte konstigt att folk bildar sig en viss uppfattning när till och med Public Service bidrar till ett sådant narrativ genom sin kommunikation.
    Omröstningen handlade alltså om att riksdagen skulle upphäva affärsverket vattenfalls beslut om att stänga två reaktorer vid Ringhals som vattenfall inte bedömt som lönsamma att driva vidare med krav på investeringerar och uppgraderingar.

Till saken hör att regeirngen aldrig gett Vattenfall direktiv att stänga dessa reaktorer.

Påståendet Riksdagen går på regeringens linje: Ringhals ska läggas ner betyder i sammanhanget att regeringen inte vill ge vattenfall direktiv att upphäva vattenfalls beslut att stänga dessa två reaktorer,
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-09-07 20:45:06 följande:
    Aja, du är såklart fri att inte bry dig och/eller låtsas som att du inte förstår vad jag menar.

Vad är det då som saknas i SVT-klippet och som innebär att den helhetliga intervjun förvanskas?
    Klippet där du sprider Silverskiölds förvanskade innehåll är missledande då det utelämnar innehållet i intervjun och Silfverskiöld försöker påstår någonting annat än det innehållet i intervjun återger.

Jag har fler gånger länkar till innehållet i intervjun. Du kan själv jämföra vad Silfverskiöld försöker påstå och det som återges i intervjun.

Silverskiölds påstående är förvanskande. 

Vill du hellre diskutera ett annat klipp än det vi diskuterade tidigare? 
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-09-07 20:59:31 följande:
    Ja, det var ett exempel på kommunikation som riskerar att bidra till en visst narrativ och visst är rubriken ett utmärkt exempel. Det är nog en del som har skummat förbi enbart rubriken och/eller på sin höjd läst ingressen.

Just Public Service behöver inga klick-bait-rubriker utan har redan mer än lovligt råd att sätta rubriker som hjälper - istället för stjälper - förståelsen för sina konsumenter.
    Kanske sätter PS dessa rubriker för att PS är vänstervridet Tomte

• Padirac
    Digestive skrev 2022-09-07 21:14:11 följande:
    Du har påstått att SVT-klippet är förvanskande/desinformativt men det verkar inte finnas någon substans bakom påståendet.

Silfverskiölds tweet-text har jag redan kommenterat och dementerat. Vad är det mer jag ska göra eller överhuvudtaget kan göra i det ärendet?
    Jag har påstått att Silverskiölds klipp( och Arpis) är förvanskande och missvisande och jag har också förklarat ett flertal gånger varför.

Om du finner det lämpligt kan du ju sluta sprida Silferskiölds tweet eller tweets som bygger på samma klipp. Men det är som sagt upp till var och en att bidra till debatten på det sätt det kan finnas lämpligt för var och en.
  • Padirac
    Kockobello skrev 2022-09-07 21:27:11 följande:
    Hur som helst, det kommer att ta 10 år att komma ur krisen. Minst.

" target="_blank">

Mer propagande från SDs RIKS -samma RIKs som hetsar mot partiledare som sedan är utsatta för hot mot livet.

Död
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-09-07 23:00:56 följande:
    Men du kan inte hänvisa till bevis. Din förklaring är lika mycket ett bevis som min.

Det är en väldigt enkelt uppgift, faktiskt direkt nödvändig, för nan du inte peka ut vad som borde ha varit med från den ursprungliga intervjun så kan du knappast påstå att någonting saknas.

Kan du peka ut vad som fattas eller inte?
    Javisst kan jag peka ut vad som Silfverskiöld utelämnat.

Jag har länkat och pekat ut vad Silfverskiöld utelämnat.

Att du inte anser att det material som Silfverskiöld utelämnat och jag länkat till och citerat är att inte hänvisa till bevis för vad Silfverskiöld utelämnat är för mig lika obegripligt som att vad som är sant eller inte spelar någon roll. 

Jag tolkar ditt inlägg som att du åter igen försvarar det till betydelse förvanskade och missvisande klippet Silfverskiöld bad sina läsare att sprida till alla. 

Obegripligt som sagt.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-09-07 23:51:46 följande:
    Jo men det kan ju jag också göra och har även gjort, i fallet Silfverskiöld, så jag förstår inte riktigt vad du vill anmärka på. Jag har alltså dementerat hennes propaganda om att sittande och tidigare regering skulle vara ensamt ansvariga för nedläggningen av kärnkraft, vilket hon ville ge skenet av.

Alltså, vad är din biff med det här egentligen? Förklara.

Försvarar? Ingenstans någonsin har jag gett uttryck för hennes linje i frågan utan har vid flertalet tillfällen dementerat den.

Ärligt talat så är du den obegripliga för din biff - om inte annat - verkar vara att Silfverskiölds påstående överhuvudtaget syns. Är det så så undrar jag vad du menar att man ska göra åt den saken. Har jag träffat rätt så utveckla gärna.
    Så vi är överens om att Silverskiölds tweet är politisk propaganda som ger en förvanskad bild av verkligheten.

Men vi verkar inte dela förståelse för varför du sprider den och arpis tweet som bygger  på samma förvanskade bild på verkligheten eller för den delen annat innehåll som ger en falsk bild av verkligheten.

Kanske slutar det där - att du sprider propaganda som andra skrivit och att du som du skrtiver inte tar ansvar för propagandans innehåll då du inte skrivit den och att jag påpekar att det är propaganda som sprids och att det för mig är okänt vilka skäl som ligger bakom denna spridning - om det är okunskap och okritiskt tänkande eller om det är i syfte att medvetet vilseleda.
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2022-09-08 11:54:02 följande:

Skåningar som förlorar sina betor - det borde vara uppror på de skånska slätterna nu.

"Gi fan i mejna bejdor!"

Det kan tyckas vara bra att betorn ainte blir kvar i marken utan att de istället skördas och bidrar till ekonomi och arbete. Kvar i den skånska marken gör de inte mycket. 
  • Padirac

Svenska kraftnät driver väl inte lokala distributions när, det är andra nätägare som sköter detta. 

Att du vill straffa delar av befolkningen förvånar mig inte. Förföljelse av oliktänkande är en brun paradgren. 

Bortkoppling sker efter en i förväg bestämd plan med roterande bort och tillkoppling och är ingenting den som sköter den lokala nätägarens driftcentral beslutar om. Vilka bostadsområden som delar på framledningsnät känner de säkerligen till och fördomar om vilka som bor där och hur de röstar har de säkert då de kan se vad de olika abonnenterna har för namn.

Rataxes skrev 2022-09-08 12:37:39 följande:
    Hade jag suttit i svk's kontrollrum hade jag när det blir aktuellt, kopplat bort de områden där majoriteten av retarderingens väljare bor
Svar på tråden Regeringens el-fiasko