Digestive skrev 2022-09-03 02:10:07 följande:
När jag nås av meningarna
Det var politiska beslut som avgjorde att kärnreaktorn Ringhals stängdes. Det säger nu Vattenfalls produktionschef till SVT efter de senaste dagarnas debatt om höga elpriser.
genom Public Services nyhetsredaktioner så faller min tilltro både på Vattenfalls produktionschef samt att vederbörande återges korrekt.
Det är möjligt att jag är naiv och som konsument liksom skattebetalare borde förvänta mig att även den raka motsatsen till det här påståendet kan vara den faktiska sanningen och om man bara tittar på sakfrågan i ett större sammanhang.
Nu har du alltså två gånger i samma tråd länkar till två tweets med nedskurna /redigerade klipp från olitiska debattörer utan någpon som helst källkritik.
- det första klippet är avkortat och du har redan för knappt en mpnad sedan fått en länk till hela klippet och hela texten som återger intervjun med produktionschefen,
- det andra klippet är ett är ett sammanfogat material där det urspungliga klippets utsaga utan kontext används för att motsäga ett annat klipp.
Båda dessa tweets koomer från politiska debattörer och återger inte innehållet i nyheterna så som de är skapade.
Du baserar alltså tilltron till PS på av politiska debattörers till enstaka meningar förkortade nyhetsinlag
Digestive skrev 2022-08-05 14:13:25 följande:
twitter.com/susannasilfver/status/15554323935...
Vattenfall: Politiken avgjorde
Det var politiska beslut som avgjorde att kärnreaktorn Ringhals stängdes. Det säger nu Vattenfalls produktionschef till efter de senaste dagarnas debatt om höga elpriser - Reportern i SVT, Rapport
Ingen aning om hur det här inslaget i Rapport ligger i tiden.
Padirac skrev 2022-08-05 14:24:56 följande:
Det är från Februari 2021 - som vanligt är det tråkigt att se hur företrädare för politiska partier förvanskar verkligheten genom att plocka ut en mening ur sitt sammanhang.
Det tog inte lång tid att hitta hela materialet - lite källkritik innan man sprider uppenbart falska påståenden vore klädsamt.
www.svt.se/nyheter/inrikes/vattenfall-angrar-...
"PPDATERAD 12 FEBRUARI 2021PUBLICERAD 11 FEBRUARI 2021
När vinterkylan slog till hade kärnkraften behövts, menar Vattenfalls produktionschef Torbjön Wahlborg.
Trots det var det rätt beslut att stänga de två Ringhalsreaktorerna.
? Jag tror vi kommer klara oss bra utan Ringhals 1 och 2, säger han till SVT.
Det var politiska beslut som gjorde att Vattenfall 2015 beslutade att i förtid stänga två av Ringhals reaktorer. Nya säkerhetskrav efter kärnkraftsolyckan i Fukushima 2011 och effektskatten, som senare slopades, spelade in i beslutet, säger Vattenfalls produktionschef Torbjön Wahlborg.
2019 och 2020 stängdes Ringhals 2 och 1. Men under senare tids vinterkyla, hade kärnkraften behövts, menar Torbjön Wahlborg.
I dag talas det om brist på el, var det fel att stänga reaktorerna?
? I januari och februari hade det varit bra. Men varken förra året eller detta tror jag det skulle löna sig med en eller två reaktorer till. Sett i efterhand var det rätt beslut vi fattade, säger han."
Digestive skrev 2022-08-06 01:52:08 följande:
Ser inte hur det ändrar att politiska beslut var avgörande.
Padirac skrev 2022-08-06 11:15:27 följande:
Nej, du kan inte se det - så... vilka politiska beslut? När tgs de politiskabesluten? Av vem? På vilket sätt spelade dessa beslut roll för vattenfalls beslut?
Spelar allt detta någon roll för meddelandes Ms kommunikationsavdelning?
I ett samhäller som inte är anarkokapitalistiskt/libertatianskt är det troligt att politiska belut har påverkan på samhällsfunktioner och tjänster.
Så försöker Ms kommunikationsavdelning ge oss en lektion i samhällskunskap, statskunskap och politisk filosofi?
Nej, det är såklart inte det Ms kommunikationsavdelning försöker göra är att försöka skapa en konflikt genom att förvränga beskrivningen av verkligheten - Ingenting är overkligt och allt är möjligt i en radikaliserad post-truth-värld
Om Ms kommunikationsavdelnig representerade 'de vuxna i rummet' skulle de rätta påståendet som kom från medarbetaren som försökte sprida dimridåer och skapa falska föreställningar som hon vill ska spridas fort till alla då det snart är val...
Du deltar tydligen i att okritikts och naivt sprida detta meddeqlnde som är avsett att skapa en overklig beskrivning av verkligheten - nu är det säkerrt för att elda på stämningen bland sina anhängare som inte har ens en grund förståelse för verkligheten och historien elelr att de är 'nyttiga idioter'
Digestive skrev 2022-08-06 13:48:56 följande:
Det markerade du i ditt tidigare inlägg:
Det var politiska beslut som gjorde att Vattenfall 2015 beslutade att i förtid stänga två av Ringhals reaktorer. Nya säkerhetskrav efter kärnkraftsolyckan i Fukushima 2011 och effektskatten, som senare slopades, spelade in i beslutet, säger Vattenfalls produktionschef Torbjön Wahlborg.
M-representantens utspel på Twitter spelar mindre roll för min del varför jag inte tog upp det här. Det är fler än en spik i kärnreaktorernas kista men MP har tagit åt sig äran för den slutgiltiga och förmodligen på goda grunder. Att Sverige liksom EU har försatt sig i ett Rysslands-beroende har det varnats högt om sedan början av 2000-talet, under flera regeringar.
Jag tvivlar även på att det beroendet enbart har med kärnkraften att göra.
Padirac skrev 2022-08-06 14:07:57 följande:
Jaha, så det var för att M-representantens utspel på Twitter spelar mindre roll för din del som du passade på att sprida just detta utspel precis som M-representanten bad alla göra
" Sprid tills det når exakt varenda väljare."
Du deltar tydligen i att okritikts och naivt sprida detta meddeqlnde som är avsett att skapa en overklig beskrivning av verkligheten - nu är det säkerrt för att elda på stämningen bland sina anhängare som inte har ens en grund förståelse för verkligheten och historien elelr att de är 'nyttiga idioter'
Padirac skrev 2022-08-06 15:40:41 följande:
Nu var det väl inte TV-klippet du tog upp utan tweeten som Ms kommunikationsavdelning hade vingklippt för att göra allt overkligt och allt möjligt
Du passade på att sprida och dela tweeten till 'alla väljare' som de bad om
Digestive skrev 2022-09-02 17:22:23 följande:
Det är snarare Vattenfalls ordförande eller produktionschef som far med desinformation. Såhär lät det från den senare och för ett tag sedan (senare i SVT-klippet):
De två tweeten och länkningar till dessa som någon sords belägg för vad som faktiskt skett saknar helt källkritisk tänk.
Att du efter dessa källkritiska magplask lagger fram att din tilltro till PS faller är hilarious - när Ms kommunikationsavdelning och en högerdebattör förvanskar PS så är det PS du inte litar på
haha
Är det verkligt eller försöker du debattera på samma nivå som de skribenter som försöker vilseleda och förvränga verkligheten?
Jag undrar uppriktigt.