Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Regeringens el-fiasko

Digestive skrev 2022-09-04 00:55:25 följande:
    Det här är redan förklarat. Tar jag upp någonting specifikt ur en länken så är det det jag berör - inte allt annat som jag aldrig nämner eller har nämnt.

Min personliga hållning i frågan är även förklarad, förklarad åter igen igår och nu senast för bara någon timme sedan - den har ingenting med Silfverskiöld eller för den delen med Arpi att göra, vilket även är fullständigt uppenbart.

Den här världen som du vill upprätthålla där folk skulle ansvara mer för vad de länkar till än sina egna ord - för att någonting fullständigt irrelevant skulle kunna spridas genom länken - är en intellektuellt vadderad värld som jag inte på något vis vill hjälpa dig att upprätthålla. Jag är hemskt ledsen men den världen vore degenererande och det kanske inte är så konstigt att du har svårt att skilja mig, Silfverskiöld och Arpi från varandra om du själv befinner dig i den.

I övrigt så var det inte mina varningar det handlade om utan om varningar från flertalet experter på området och som såg det här beroendet av rysk energi komma i början av 2000-talet om inte tidigare.
    Det ör klart - att länka till en propagandatweet som förvanskar verkligheten är ingenting som berör något annat än det förvanskade påståendet Drömmer

Alla försök att visa  på vilka sätt propaganda-tweets bygger på falska premisser förvaras med att det bara var  propagandan som det länkades till - ingenting annat irrelevant

När verkligheten beskrivs som en intellektuellt vadderad värld så är det inte svårt att avgöra vem som befinner sig i propagandisternas värld där ingening är omöjligt och allt kan vara sant Spöke
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-09-04 16:00:46 följande:
    För all del, vill någon diskutera specifikt propaganda under det här ämnet så har M redan lyfts liksom diskuterats och därmed lyfter jag S och MP för nyans.

Hur väl stämmer de tidigare regeringspartiernas utspel överens med deras energipolitiska överenskommelse 2014?

www.svt.se/nyheter/val2014/mp-far-backa-om-ka...

Så det är överenskommelsen mellan S och MP som de som regeringen är överens om att de skall gå in i en förhandling för att nå en bred blocköverskridande energiöverenskommelse

Mer text från din länk

"Socialdemokraterna och Miljöpartiet vill ha en blocköverskridande överenskommelse om energipolitiken. Nu har partierna enats om att regeringens inställning i samtalen ska vara att kärnkraften ska ersättas med förnybar energi och energieffektivisering. Miljöpartiet backar dock på kravet om att stänga minst två reaktorer under mandatperioden.

En nyinrättad energikommission ska leda arbetet med att hitta en bred överenskommelse.

...

Miljöpartiet gick till val på kravet att minst två kärnkraftsreaktorer ska stängas under nästa mandatperiod. Men det gäller inte som ett skarpt krav längre.

– Vi har hela tiden sagt att vi ska säkerställa att det stängs kärnkraftsreaktorer under den här mandatperioden. Det kommer också att bli så när man låter de samhällsekonomiska kostnaderna ligga på kärnkraftsbolagen och att de måste följa de säkerhetskrav som finns. Det gör att reaktorer kommer att stängas.

Men ni hade kunnat kräva det?

– En sådan avvecklingslag hade inneburit stora ersättningskostnader från staten till kärnkraftsägare och det tycker inte vi är rätt använda skattepengar."

Med dessa ingångvärden från regeringen kommer en blocköverskridande energiövernskommelse 2016

www.regeringen.se/artiklar/2016/06/overenskommelse-om-den-svenska-energipolitiken/

"Regeringen och partierna är överens om att Sverige ska ha ett robust elsystem med en hög leveranssäkerhet, en låg miljöpåverkan och el till konkurrenskraftiga priser. Det skapar långsiktighet och tydlighet för marknadens aktörer och bidrar till nya jobb och investeringar i Sverige."

www.regeringen.se/49cc5b/contentassets/b88f0d28eb0e48e39eb4411de2aabe76/energioverenskommelse-20160610.pdf

"Grundpelare

Den svenska energipolitiken ska bygga på samma tre grundpelare som energisamarbetet i EU. Politiken syftar alltså till att förena:

 Ekologisk hållbarhet
     Konkurrenskraft
     Försörjningstrygghet

Sverige ska ha ett robust elsystem med en hög leveranssäkerhet, en låg miljöpåverkan och el till konkurrenskraftiga priser. Det skapar långsiktighet och tydlighet för marknadens aktörer och bidrar till nya jobb och investeringar i Sverige. Energipolitiken tar sin utgångspunkt i att Sverige är tätt sammankopplat med sina grannländer i norra Europa och syftar till att hitta gemensamma lösningar på utmaningar på den gemensamma elmarknaden.

Mål

Senast år 2045 ska Sverige inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären, för att därefter uppnå negativa utsläpp.

Målet år 2040 är 100% förnybar elproduktion. Detta är ett mål, inte ett stoppdatum som förbjuder kärnkraft och innebär inte heller en stängning av kärnkraft med politiska beslut.

Ett mål för energieffektivisering för perioden 2020 till 2030 ska tas fram och beslutas senast 2017.

... 

Kärnkraft

Svensk kärnkraft står inför stora investeringsbehov för att möta kommande säkerhetskrav. Strålsäkerhetsmyndigheten har beslutat att dessa krav behöver vara uppfyllda 2020, i annat fall får reaktorerna inte drivas vidare. Det har redan fattats beslut om att fyra reaktorer ska avvecklas till 2020. Kärnkraften ska bära sina egna kostnader och principen om att kärnkraft inte ska subventioneras består. Principerna från regeringens proposition 2008/09:163 En sammanhållen klimat- och energipolitik kvarstår.Det innebär bland annat att:

Avvecklingslagen har avskaffats och kommer inte att återinföras.
    Kärnkraftsparentesen är förlängd genom att inom ramen för maximalt tio reaktorer tillåta nybyggnation på befintliga platser.
    Tillstånd kan ges för att successivt ersätta nuvarande reaktorer i takt med att de når sin ekonomiska livslängd.
    Tillstånd för nya reaktorer kommer att prövas enligt lagstiftningens krav på bästa tillgängliga teknik.
     Något statligt stöd för kärnkraft, i form av direkta eller indirekta subventioner, kan inte påräknas.

För kärnkraften gäller utöver detta att:
    Skatten på termisk effekt avvecklas stegvis under en tvåårsperiod med start 2017.
     Placeringsreglementet i kärnavfallsfonden ska förändras så att placeringsmöjligheterna utökas från och med starten på nästa treårsperiod 2018.
     Strålsäkerhetsmyndigheten ska, i samråd med Riksgälden, utifrån de nya förutsättningarna för kärnkraften utreda behovet av förändringar av drifttider i kärnavfallsfonden. Principen ska alltjämt vara att kostnaderna för slutförvaring av använt kärnbränsle och kärnavfall ska täckas av dem som genererat avfallet, staten ska varken betala för avveckling eller slutförvar.
     Nivån på inbetalningarna till kärnavfallsfonden beslutas av regeringen efter förslag från Strålsäkerhetsmyndigheten.
    En utökning av ansvaret vid radiologiska olyckor till 1200 miljoner euro ska genomföras i enlighet med riksdagsbeslut i betänkande 2009/10:CU29.

...

...

Marknadsdesign

Marknadens funktion och upplägg är det som sätter ramarna för energimarknaden och alla dess intressenter. Sverige ska arbeta aktivt för att stärka nordiskt samarbetet kring nätinvesteringar, utveckla samarbetet kring NordPool och bidra till att fullfölja utvecklingen mot en fungerande nordisk slutkundsmarknad.

I Europa och i Sverige förs en bred diskussion om vilken framtida marknadsmodell som ska användas. Det finns inget skäl att i det korta perspektivet ändra den befintliga marknadsmodell Sverige och Norden använder. Däremot är det rimligt att över tid föra en bred diskussion om den framtida marknadsdesignen.

 Energikommissionen ska ta fram en särskild underlagsrapport där olika framtida marknadsdesigner med fakta och effekter beskrivs.

..."

Det ser ut som att regeringen S+MP inte fick igenom alla de saker de hade med sig in i förhandlingar för att nå en blocköverskridande överenskommelsen.

Det är som vanligt inte regeringen som bestämmer vad riksdagen ska rösta igenom,
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-09-04 19:43:56 följande:
    Det var ett långt svar på en enkel fråga. Låt mig göra utrymmet något mindre.

Försvårar det byggnationen av ny kärnkraft om en regering avbryter Vattenfalls planer på att förbereda byggnationen av ny kärnkraft?
    Motfråga - är avbrytandet av Vattenfalls planering på att förbereda för att bygga ny kärnkraft samma sak som att lägga ned kärnkraftt?  i ljuset av de energi  överenskommelser som presenterats i tråden så är det mycket osanningar som sprids om vad regeringar gjort och inte gjort, vilka regeringar som gjort vad och inte gjort vad.

Jag tror att det utan förvrida sanningen går att säga att ett stopp av Vattenfalls planer för att förbereda byggandet av nya kärnkraftverk försvårar för Vattenfall och deras kommersiella partners att bygga ny kärnkraft. 

Med energiöversnskommelsen i riksdagen 2016 togs hinder för att långsiktigt bygga och driva kärnkraftverk i Sverige på anvisade platser..  detta kan vid tillfället med stor säkerhet ha gått mot MPs politiska mål, de har blivit överkörda av S om och om igen. 

viktigt att komma ihåg är att 2014 och 2016 inte är 2021 och de kommersiella villkoren är kraftigt förändrade  mellan dessa år. Låga elpriser, långsiktiga prognoser om låga elpriser och möjligheten att räkna hem investeringar vad säkerligen vid den tiden inte möjlig annat än genom stora statliga subventioner.  Även om priset nu gör kärnkraften kommersiellt hållbar så tror jag själv att det kommer att krävs statliga pengar för ny storskalig kärnkraft. för det krävs en ny energiöverenskommelse med ny lagstiftning om staligt stöd, investering etc.

• Padirac

Försvårar det byggnationen av ny kärnkraft om en regering avbryter Vattenfalls planer på att förbereda byggnationen av ny kärnkraft?
    Här kan du läsa vidare
    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/protokoll/protokoll-20141554-tisdagen-den-3-februari_H20954

"§ 10 Svar på interpellation 2014/15:217 om Vattenfalls ansökan till
    Strålsäkerhetsmyndigheten om att bygga nya kärnreaktorer
    Anf. 49 Närings- och innovationsminister MIKAEL
    DAMBERG (S):
    Herr talman! Birger Lahti har frågat mig vilka initiativ jag och
    regeringen kommer att ta för att Vattenfall ska dra tillbaka sin ansökan hos
    Strålsäkerhetsmyndigheten om att bygga ny kärnkraft vid Ringhals.
    Som anförs
    i interpellationen lämnade Vattenfall
    i juli 2012 in en
    ansökan till Strålsäkerhetsmyndigheten om att få ersätta en eller två av
    bolagets befintliga kärnkraftsreaktorer med nya som ett led
    i att analysera
    förutsättningarna för att ersätta befintlig kärnkraft när utfasningen av
    denna inleds.
    I januari 2014 inleddes ett samråd med olika intressenter om
    ersättningsreaktorer vid Ringhals. I november förra året lämnade Vattenfalls vd besked om att Vattenfall
    fryser arbetet med att utreda ersättningsreaktorer. Bolaget anser att det
    skulle krävas en politisk signal om att kärnkraft långsiktigt har en roll
    i det
    svenska energisystemet för att arbetet ska återupptas. Såväl beslutet att
    lämna in ansökan till Strålsäkerhetsmyndigheten som beslutet att frysa
    arbetet med att utreda ersättningsreaktorer har fattats av bolaget. I regeringsförklaringen aviserades att regeringen kommer att bjuda in
    till blocköverskridande samtal
    i en särskild energikommission
    i syfte att
    skapa en långsiktigt hållbar energiöverenskommelse. Regeringens ingång i dessa samtal är att Sverige på sikt ska ha 100 procent förnybar energi.
    Kommissionen ingår även som en del av den så kallade
    decemberöverenskommelsen. Regeringen välkomnar initiativet från
    Vattenfall att nu avvakta utfallet av Energikommissionens arbete.
    Mot denna bakgrund avser jag inte att vidta ytterligare åtgärder"

Vattenfalls tveksamhet och tillbakadragande av planering för förberedelse verkar bero på att de inte vet om det kommer att vara långsiktigt lönsamt.

Vattenfalls protokoll lär behövas för vidare gräv. 
  • Padirac

Det ser inte ut som att regeringen direkt stoppat planerna. Möjligen indirekt genom nya målsättningar 
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-09-04 21:08:37 följande:
    Nej, det är i min mening inte samma sak. Det rimmar dock dåligt med att S eller för den delen MP skulle ha lämnat spelutrymmet fritt för marknaden.

Jag håller med om att en ny lagstiftning behövs och för att inte blöda än mer pengar till utländska investerare så kan det även vara värt att låta våra skattepengar hjälpa till. Vi behöver vara mindre naiva i fortsättningen och vara försiktiga med att exempelvis låta kinesiska statsbolag äga större delar av vår elproduktion. Vi göder numera Kina med våra höga elpriser - ett land som har nära kontakter med Ryssland och det är inte helt otänkbart att de i maskopi med varandra har manipulerat oss rejält.

Kan du ens föreställa dig vilka summor det är som numera rullar ut ur EU och över till Kina? De är exempelvis den enskilt största ägaren av vindkraften i Sverige och det ser nog dylikt ut på flera håll i EU.
    Varken S eller MP har nog en ideologisk grundsyn att låta markanden löpa fritt från regleringar eller från samhällets mål.

Av det du skriver om elproduktionen så låter det som att du inte är helt främmande för deras önskan om politisk styrning. 
  • Padirac
    sextiotalist skrev 2022-09-05 08:08:10 följande:
    Lite U-landsfenomen. Överdrivet, jag vet. Men rent krasst är det så att många U-länder har de fattiga inte råd med maten, inte för att det är brist på mat, utan att de säljer maten utomlands för att de får bättre betalt.
    Jag tror inte det är överdrivet 

Jag tror att det är direkt missvisande och felaktigt.

Det är inget liknande U-landsfenomen som gör att exporten av el från Sverige är omfattande.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-09-05 14:17:09 följande:
    Svaret träffade inte riktigt min fråga vilket du kan se i Padiracs senare inlägg som också reflekterar min poäng. 

Vad S eller andra partier har för planer är ovidkommande om vi får fyra år till med en minoritetsregering som saknar majoritetens legitimitet i riksdagen och som regerar på någon annans budget.

Tror du att Ss planer är så bra att de inte ens behöver utföras? - för det verkar Ss (och MP inom parantes) ha trott i snart åtta år.

Det finns nog inget viktigare det här valet än att undvika fyra år till av politiskt nonsens och vilka regeringspartierna blir kan för min del kvitta även om jag har mina preferenser.

I övrigt så är det ingen styrka för Sverige att ett enskilt parti har detaljerad plan i energifrågor. Det är inte så att S eller något annat parti lutar åt en långsiktigt egen majoritet. Energimarknaden behöver långsiktiga spelregler och därmed behövs en plan som majoriteten av partierna kan komma överens om.
    Det gjordes en blocköverskridande energiöverenskommalse 2016 - det är typ 6 år sedan.

De blocköverskridande överenskommelserna avväpnar enfrågepartier oavsett vad det handlar om för politikområden. Det ger möjlighet till långsiktiga sför politik och näringsliv.

Före sommaren då energikrisen tog en ny vändning föreslog regeringen samtal för att nå en ny blocköverskridande energiöverenskommelse ang kärnkraft - det togs inte väl emot av oppositionen då de hellre ville använda den europeiska energikrisen som en slagträ i valrörelsen.

Det är väl något av ett intellektuellt härdsmälta att avvisa samtal om energisituationen för att kunna dra nytta av det i valrörelsen med orden att regeringen inte ska få använda samtalen för att de vill bara dra nytta av det i valrörelsen.   Det är ett typexempel på när ingenting är verkligt och allt är möjligt...  allt för att få makten.
  • Padirac
    nattuw skrev 2022-09-05 23:00:54 följande:
    Vad har Putins krig i Ukraina med den svenska beskattningen av el att göra?
    Vad har Putins krig i Ukraina med nedläggningen av svensk kärnkraft och nedrustningen av svenska reservkraftverk att göra?

Att du inte begriper skillnaden mellan hur olika länders elkraft alstras och regleras och hur det slår på elpriserna har vi redan förstått.
    Japp, det är den svenska elskatten som driver upp gas- och elpriser på den Europeiska elmarknaden Tomte
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-09-06 09:05:22 följande:
    Nej, man rättfärdigar inte något genom att påpeka att Vattenfall har gjort olika utlåtanden och som till viss del har sagt emot varandra. Det har ingenting med rättfärdigande att göra.

Sedan står det 1) mellan raderna att jag bekräftar ordförandens senaste utlåtande i sak, vilket jag även förtydligade för dig och 2) på flera ställen står det att jag personligen håller ett led av regeringar ansvariga samt 3) i faktisk klartext att ursprungsinlägget var teknisk desinformation. Alla läsare kan kontrollera det här.

Hur får man dessa tre punkter samt inledande stycke till ett rättfärdigande av ursprungsinlägget, klyban?

Det är bara repulsivt med riktade lögner och misstänkliggörande men det är tydligen vad som klär dig bäst och när du själv får välja. Jag hoppas dock att du har gott om ombyten i garderoben för jag ser dig hellre välklädd.

Meningslöshet.
    Nej - det är inte så att Vattenfalls representanter gjort utlåtanden som till viss del strider mot varandra.  Det påståendet är falskt.

Falska påståenden kan bygga på okunskap i sak, brist på förståelse av texten det refereras till eller vilja att sprida känt felaktiga uppgifter.

Du kan ställa upp de utlåtanden du har tagit del av för att göra en logisk analys så ser du att du far med osanna uppgifter.  Om det beror på okunskap eller vilja att sprida felaktiga uppgifter är en annan fråga.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko