Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Regeringens el-fiasko

KillBill skrev 2022-08-08 11:02:32 följande:
    Det gör det visst. Att vindkraften tar lång tid att etablera beror på för krånglig och lång tillståndshantering och kan den kortas ner så 
    kan vindkraft etableras mycket snabbare än idag. Flera partier vill förenkla tillståndshantering för bla vindkraft.
    Jag hoppas verkligen inte det blir något av ned det. Det skulle ju innebära att något slarvas med enbart för att stötta el-produktion som stavas vindkraft. Det är den typen av energipolitik Sverige inte behöver.
  • Tom Araya
    klyban skrev 2022-08-08 12:20:39 följande:

Varför hoppas på att man fortsätter hindra energi med komplicerade bygglov?

Verkar som du har mycket stora svårigheter och inse att energi är det som behövs och det verkar som grön energi verkar provocera svårt.
    Och där blir man förbryllad och perplexad och med tanke på resten som sägs och inser det inte har med energi att göra, utan allt är Regeringens fel.

Antingen finns det skäl för att processen tar så lång tid.

Finns det inte skäl till det, så ska ju processen effektiviseras rakt över, oavsett vilken typ av el-produktion som ska byggas.
  • Tom Araya
    klyban skrev 2022-08-08 12:43:30 följande:
    Så nu är du för vindkraftverk.

Men varför vet du inte vilket ben du ska stå på med energi?
    Undrar pga din svåra selektivitet och när vinden råkar pusta åt ett håll.

Jag är inte emot vindkraft. Jag anser att vind och sol rimligen kan stå för ca 10% av vår el-produktion. Men den kan inte ersätta kärnkraft och ej heller fossila bränslen.
  • Tom Araya
    nattuw skrev 2022-08-08 16:44:48 följande:
    Jag såg för några år sedan ett försök med solceller i urbana miljöer. Där pratades det om att 10% lokalproducerad energi var en realistisk siffra.

Försöket handlade om att täcka energibehovet hos större kontorskomplex där den huvudsakliga verksamheten bedrivs dagtid och en stor del av energin gick till luftkonditioneringssystem och datoranvändning.

Och för de som inte förstår varför det skulle vara så intressant: Allt fler människor flyttar till städer med ett varmt klimat samtidigt som de kräver en behaglig innetemperatur. Det tillsammans med den ökande datoranvändningen driver på en ökad efterfrågan på energi. Om man åtminstone till viss del kan kompensera den ökande efterfrågan på energi genom lokala lösningar så vinner man två saker. Lägre krav på överföringskapacitet och ett mer diversifierat system som blir mindre känsligt för yttre störningar. I ett krisscenarion går det styra om energin från luftkonditioneringen till hissar och nödbelysning.
    Om man verkligen stod för detta från politiskt håll, varför förses då inte alla offentliga byggnader med solceller?
  • Tom Araya
    mari123 skrev 2022-08-08 17:34:19 följande:

Kommer vi PGA detta "fiasko"? få se en ny regering efter valet i höst? Jag är skeptisk och tror vi får en fortsatt sosseregering och MP gör en återhämtning från dåliga siffror! FOLKET väljer och det får man ta till sig. Demokrati heter det.

Det gick ju inte så jättebra senast folket valde bort s.
  • Tom Araya
    mari123 skrev 2022-08-09 15:00:28 följande:
    Nä du ser! Som sagt så tror jag S sitter kvar efter valet och MP gör ett kanonval efter att ha sackat lite under året. 
    MP ska helst ut ur riksdagen! Deras inflytande i nuvarande regerings energipolitik har skadat planeringen för vår energiförsörjning.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2022-08-09 08:42:04 följande:
    Att som M påstå att eventuella energiproblem till vintern skulle bero på att Vattenfall och OKG avvecklat några reaktorer i förtid är inget annat än hittepå. Även när dessa reaktorer var i drift var Sverige tvungen att importera el när det var som kallast.

Sveriges energiproblem är kopplat till Rysslands krig i Ukraina. Om Moderaterna var öppna med detta skulle man kunna ta deras utspel som seriösa. Det kan man inte nu.
    Men det är sant. Vi skulle inte påverkas av kriget i samma grad om vi var mer oberoende med mer av egen fossilfri el= den kärnkraft som lagts ner.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko