Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Regeringens el-fiasko

KillBill skrev 2022-08-03 20:19:32 följande:
    år 2018 ca 1 år efter det att den moderatledda alliansregeringen tillträtt gjordes en stor ökning av effektskatten (känd som kärnkraftsskatten). 2013 gjorde Oskarshamns Kärnkraftverk miljardförluster trots detta ökade den moderatledda regeringen  effektskatten ytterligare så att förlusterna vid Oskarshamns kärnkraftsverk ökade ännu mer. Moderaterna har således i hög grad varit delaktiga i att höja den s.k. kärnkraftsskatten som den socialdemokratiska regeringen effektskatten efter 2018.
    Du menar väl efter 2014?!
  • Tom Araya
    nihka skrev 2022-08-03 23:05:50 följande:
    Ja, varsågod! Bemöt. 

Att ta upp hur Jönssons argument inte håller ÄR naturligtvis sakligt. 

Generalisering, inte saklig kritik.

Peka istället på de argument från Jönsson som det i tråden och inom trådämnet hänvisats till och som du anser inte håller samt styrk påståendet med fakta och argument. - Då är det sakligt.
    nihka skrev 2022-08-03 23:05:50 följande:
    Jaså Jönsson har inget med tråden att göra. Varför pratar du om honom i så fall?

Det är du som tar upp Jönsson! Jag har bara besvarat dina inlägg om detta.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-08-04 01:11:43 följande:
    Det är i huvudsak du som tagit upp Jönsson - hur många länkar till Jönssons videor har du lagt upp i tråden (utan att berätta vad du vill säga med dem)
    Jönsson är inte ämnet för mina inlägg där jag länkat till hans videos. Det är innehållet i länkad video och inte Jönsson som är intressant.
    Jag är endast intresserad av att sprida de argument och fakta Jönsson presenterar i den video jag länkar till, då den är relevant för trådens ämne.

Jönsson i allmänhet eller hans videos i allmänhet är inget jag har pratat om och har heller inget intresse av det. Jag håller inte med Jönsson i allt han framför åsikter om.

Så du har helt fel i att jag pratat om Jönsson utöver att besvara dina inlägg.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2022-08-04 16:14:38 följande:
    Det är värmen som gjort att fransmännen varit tvungna att stänka ner ett flertal kärnreaktorer. Inte ens kärnkraften klarar sig ifrån effekterna av klimatkrisen. 
    Då är det en dålig lösning att elda mer kol, olja och gas, som många länder tvingas till i brist på vatten- och kärnkraft, exempelvis Tyskland.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2022-08-05 11:51:29 följande:
    Det är en mängd saker som är olämpliga i den klimatkatastrof som vi befinner oss i t.ex. flyga, köra bensin eller dieselfordon, äta kött o.s.v.  Det som är viktigt att förstå är att kärnkraften inte kan köras för fullt när det blir för varmt.  Kärnkraften är inte så tillförlitlig som vissa vill göra gällande och har prices som vattenkraften och vindkraften sina begränsningar.
    Det är därför man ska kombinera alla fossilfria alternativ i lagom proportioner.
    Att ersätta kärnkraft med sol- och vindkraft fungerar inte.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-08-05 15:11:46 följande:
    Är det någpn som ersatt all kärnkraft med sol och vattenkraft?

Är inte ett sådant påstående ett sätt att vulgärisera debatten?
    Hade mp fått driva sin politik så hade det blivit så.
    Som tur är så får de inte det längre och jag hoppas det förblir så.
    Men de hann fatta beslut som skadat svensk kraftförsörjning.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-08-05 15:49:09 följande:
    Nej,

Nu har ju inte MP haft majoritet i riksdagen och alla partier driver sin politk och är fria att göra det så länge de inte bryter mot några lagar.

I riksdagen försöker alla partier (nja kanske inte alla) hitat vägar framåt för att förverkliga delar av sin politik. I överenskommelser med varandra kommer fler olika partier överens om än det än det andra.

Att tror att MP skulle kunna lägga ner alla kärnkraft i Sverige är att tro att MP har stort inflytande över andra partier. 

MP har som alla andra partier fått jämka och komma överens för att få gehör för den politik de driver. Det har inte resulterat i och kommer inte att resultera i att all kärnkraft ersätts av sol och vindkraft.  Inte heller  har det kommit 10 000 tyska bögar med EU-medlemskapet - fast det skulle kunna hända
    MP hade större inflytande över energipolitiken genom samarbetet med s.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-08-07 02:47:59 följande:
    Detta åstadkom alltså MP i regering tillsammans med S för att ersätta all kärnkraft med vind och sol 
    Är det inte för mycket spekulativa slutsatser du presenterar som fakta nu igen?

Avvecklingslagen om kärnkraft kommer inte att återinföras.

Kärnkraftsparentesen är förlängd genom att inom ramen för maximalt tio reaktorer tillåta nybyggnation på befintliga platser.

Tillstånd kan ges för att successivt ersätta nuvarande reaktorer i takt med att de når sin ekonomiska livslängd.

Statligt stöd för kärnkraft i form av subventioner kommer ej införas.

Skatten på termisk effekt avvecklas stegvis under en tvåårsperiod med start 2017.
    Vad MP har för avsikter och vad de har åstadkommit är inga spekulationer utan ren fakta.

• Tom Araya

?Energidebatten duger inte ? förenklad pajkastning? (msn.com)

?Energidebatten duger inte ? förenklad pajkastning?
    Igår kl. 09:54

Dagens ledarsidor vill belysa framtiden för den svenska elproduktionen. Sydsvenskan skriver att det inte ens i en valspurt duger att partierna låser fast sig i förenklade positioner och ägnar sig åt pajkastning i energifrågan.

Kärnkraftsmotståndare måste öppna upp för att kärnkraften kan vara ovärderlig på lång sikt. Och kärnkraftsförespråkare måste acceptera att snabb utbyggnad av vindkraft behöver prioriteras på kort sikt, skriver tidningen och efterlyser politisk samling, saklig analys och beslutsamt kompromissande.

I Aftonbladet skriver Ingvar Persson att en utbyggnad av elnätet är minst lika viktig som laddstolparna och kraftverken. Det kommer behövas byggas många ställverk för att bristerna i elnätet inte ska bromsa den nya elektrifieringen, menar Persson.

Svar på tråden Regeringens el-fiasko