Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-07-30 17:34:22 följande:
    En av skillnaderna är att du inte debatterar - utan länkar till en annan debattörs åsikter - sen säger du att andra får bnemöta denne. Du har slutat att debattera skulle jag säga.
    Jag har aldrig försökt att flytta över vår debatt till Jönsson.
    Alla får mer än gärna här bemöta innehållet i artiklar, program, filmer e.t.c. som det länkas till i tråden. Men det är ju upp till var och en att ta del av dem först.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2022-07-31 10:42:24 följande:
    Och han väljer ut vad och hur han ska presentera sina .

Han är en privatperson med en youtubekanal som vill att du ska skänka pengar så han kan fortsätta leka journalist och han är populist av stora mått. Vadå inte bemött med fakta? Hur vet du det? Har du dammsugit pappersproduktioner och nätet på kommentarer på hans hemmafilmer och sett att ingen bemöter honom med fakta?
    Tycker du att du själv "leker journalist", när du på nätet letar i publicerat material i ämnen som intresserar dig och presenterar i något forum?

Ganska likt vilken politiker som helst alltså, bara att byta ut "Youtubekanal" till politiskt parti eller förening och "Leka journalist" till leka politiker... fast Jönsson är oerhört mycket mer saklig.
  • Tom Araya

Enligt Energiforsk skulle en ökad svensk el-produktion påverka svenska priser i högre grad än vad som påståtts här i tråden.

Elpriserna i södra Sverige hade kunnat vara 30-50% lägre under hösten 2021 om vi haft ytterligare elproduktion i drift. Det visar en ny studie som Energiforsk utfört i samarbete med Ea Energianalyse.

Studien fokuserar på hösten 2021 som i många avseenden var extrem. Men även under ett mer normalt år så hade det spelat stor roll med ytterligare elproduktion i södra Sverige.

? Vi simulerade elsystemet som det såg ut i höstas, och sedan lade vi till antingen 1,8 GW kärnkraft eller 3,5 GW havsbaserad vindkraft i södra Sverige för att se vilken påverkan det skulle haft på elpriserna, säger Markus Wråke, VD på Energiforsk.

Större elproduktion hade kunnat ge lägre elpriser | (energiforsk.se)
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2022-07-31 12:08:06 följande:
    Nu handlade frågan om klimatet och när det gäller klimatpolitik så anses MP ha den i särklass bästa miljöpolitiken.

här kan du läsa mer: www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/granskning-vilka-partier-har-varit-bast-och-samst-for-miljon/
    Mig veterligen handlar tråden om energipolitik och de flesta Jönsson-videos som länkats handlar om energipolitik.

Jag tycker inte att mp ens är bra på miljöpolitik, då deras energipolitik leder till ökat behov av att använda fossila bränslen.
    Sedan kanske de är bäst på andra områden inom miljö och klimat... men man förväntar sig mer av ett parti med det namnet och den profilen.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2022-07-31 12:18:09 följande:
    Varför tror du att Frankrike, med mer kärnkraft och mindre förnybar energi än andra länder har högre elpris? 
    Tillgång och efterfrågan såklart!

Tror du på riktigt att det har något att göra med mängden kärnkraft?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-07-31 12:12:12 följande:
    En kritik mot elmarknadsmodellen o Eurppa är att det inte fungerar som tänkt med att höga elpriser ska leda till att marknaden vill investera i den omfattning som det antogs att elmarknaden skulle fungera.
    Det är väl ungefär som med bostadsmarknaden...

Om bolagen tjänar pengar på höga prisnivåer p.g.a. hög efterfrågan och låg tillgång, så lär de inte vara så särskilt intresserade av att använda sina pengar till att öka tillgången.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-07-31 12:37:46 följande:
    Nu tycker inte alla som du tycker - tex tycker en miljöpolitikforskare att MPs miljöpolitik är den politik som IPCC säger behövs för att klata miljön.

www.dn.se/sverige/forskarkommentar-miljopartiet-har-flest-forslag-i-linje-med-vetenskapen-men-hur-ska-de-genomforas/

"I slutet av förra året presenterade Miljöpartiet en färdplan med drygt 200 åtgärder, som enligt partiet ska se till att Sverige blir klimatneutralt redan 2035 och lever upp till sina åtaganden inom Parisavtalet. För att klara detta kommer det att krävas omfattande systemförändringar tillsammans med ?individuellt engagemang och beteendeförändringar?, säger partiets språkrör Per Bolund i DN:s intervjuserie Klimatledarna.

? De är det parti som ligger närmast det som FN:s klimatpanel IPCC säger behövs. Det är bra att någon i alla fall visar att de har läst IPCC:s rapporter, säger Naghmeh Nasiritousi, som forskar i klimatpolitik vid Stockholms universitet och Utrikespolitiska institutet och kommenterar samtliga delar av intervjuserien Klimatledarna för DN:s räkning.

? Men jag saknar detaljer om hur Miljöpartiet tänker sig att det ska förverkligas. Framför allt saknar jag tankar om hur de vill skapa social acceptans för sina föreslagna åtgärder, förutom att ?göra det lätt att göra rätt?."

Jag skulle vilja se en sådan granskning som visar hur mycket fossila bränslen vi använder och har använt under de senaste 45 åren (inkl importerad el producerad med fossila bränslen) istället för att behålla och bygga ut kärnkraft samt hur mycket mer av det som skulle följa på om mp fick bestämma över avvecklingstakten helt själva.
    Kärnkraftsmotstånd är inte miljöpolitik.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko